2167
Sök

Elfel volvo 242 -83. glapp i tändnings låset?

Tvättar med diesel
146 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#1
när man kört ca 5 km så börjar instrumentbelysningen mattas ner, det sprakar i högtalarna och sen dör stereon, helljus, instrumenten visar nästan hälften av vad dom borde och klockan ger upp och jag upplever även att bilen blir väldigt slö. efter ett tag kan allt bli som vanligt igen helt plötsligt. och i bland startar bilen inte heller, startmotorn går knappt runt som om det vore slut på batteri.
jag har dubbla batterier med ca 12.5 volt utan någon förbrukare påslagen och generatorns kapacitet är 55AH och laddar drygt 14volt.
vad kan felet bero på?


21 761 Inlägg
21 november 2010
#2
Börja med att kolla hur det ser ut vid främre batteriets kabelskor. Är det originalkabelskor så kan det vara lite lurigt att se om allting verkligen är okej inuti där själva kabeln sitter fast, det är nämligen inte ovanligt att det är en massa ärg och trasiga kardeler så att kabeln nästan är av.

Att instrumenten och instrumentbelysningen krånglar kan iof vara tecken på glapp i tändlås, men däremot stämmer det inte med att startmotorn går segt. Glappar det i tändlåset så går startmotorn runt som vanligt eller så går den inte alls, inget mellanting. Dålig kontakt i batterikablar och deras kontaktytor kan däremot orsaka alla dessa fel enligt min åsikt. smile

Glöm inte att även kolla den tunnare pluskabeln som går från pluskabelsko till plusplinten på innerskärmen, det är därifrån som de flesta saker får sin spänning ifrån (även tändlås).
Senast redigerat av Drönirettab (21 november 2010)

Tvättar med diesel
146 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Börja med att kolla hur det ser ut vid främre batteriets kabelskor. Är det originalkabelskor så kan det vara lite lurigt att se om allting verkligen är okej inuti där själva kabeln sitter fast, det är nämligen inte ovanligt att det är en massa ärg och trasiga kardeler så att kabeln nästan är av.

Att instrumenten och instrumentbelysningen krånglar kan iof vara tecken på glapp i tändlås, men däremot stämmer det inte med att startmotorn går segt. Glappar det i tändlåset så går startmotorn runt som vanligt eller så går den inte alls, inget mellanting. Dålig kontakt i batterikablar och deras kontaktytor kan däremot orsaka alla dessa fel enligt min åsikt. smile

Glöm inte att även kolla den tunnare pluskabeln som går från pluskabelsko till plusplinten på innerskärmen, det är därifrån som de flesta saker får sin spänning ifrån (även tändlås).

ja man kanske skulle ta å byta kabelskor då.
plusplinten har jag dragit extra kabel från batteriet till för att jag stjäl strömmen till extraljusen och nya kabel härvan till strålkastarna därifrån, så diet finns de ström i allafall.
tack för tipset:)


Tvättar med diesel
146 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#4
byte av kabelskor hjälpte inte. kanske spökar generatorn? men då borde vell laddningslampan lysa?


21 761 Inlägg
21 november 2010
#5
När startmotorn går så där segt så får du kontrollmäta spänningen dels på själva batteripolerna och dels på startmotorn, då ser du om spänningen sjunker märkbart.

Det är inte säkert att laddningslampan lyser om laddningen slutar fungera, beror bla på vad som är fel i generatorn. smile

Tvättar med diesel
146 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
När startmotorn går så där segt så får du kontrollmäta spänningen dels på själva batteripolerna och dels på startmotorn, då ser du om spänningen sjunker märkbart.

Det är inte säkert att laddningslampan lyser om laddningen slutar fungera, beror bla på vad som är fel i generatorn. smile

okej okej, 10 volt hade jag i allafall på batteriet när jag kollade nyss när jag varit ute och åkt


21 761 Inlägg
21 november 2010
#7
Ja, då har ju inte generatorn laddat någonting kan man säga. Batteriet måste laddas upp direkt, en sån här djupurladdning är inte bra för batteriet.

Sitter båda batterierna ihopkopplade eller har du skiljerelä?
Senast redigerat av Drönirettab (21 november 2010)

Tvättar med diesel
146 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#8
nej jag vet, kopplade på laddaren så fort jag kom fram. nae har inget skiljerelä, sitter bara en 25mm2 kabel emellan med 80A säkringar i båda ändar:)


21 761 Inlägg
21 november 2010
#9
Du skrev i första inlägget att generatorn laddar drygt 14 V.

Hade du mätt nyligen eller var det för ett tag sedan?

När batterierna är uppladdade så får du göra felsökning på generatorn.

Tvättar med diesel
146 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#10
men de konstiga är att om man är ute och åker och sen kommer hem och ställer bilen så går det oftast inte att starta den, men däremot brukar den gå att starta igen nästa morgon


Tvättar med diesel
146 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Du skrev i första inlägget att generatorn laddar drygt 14 V.

Hade du mätt nyligen eller var det för ett tag sedan?

När batterierna är uppladdade så får du göra felsökning på generatorn.

mätte det för drygt 2 dagar sen.

hur felsöker man generatorn då?


21 761 Inlägg
21 november 2010
#12
Kollar upp att kablarna vid generatorn sitter ordentligt, kollar hur kolen ser ut. På din bil bör det sitta externt laddrelä, då får du även kolla att kablarna där sitter ordentligt. smile

Mätte du på generatorn eller på batteriet?

Tvättar med diesel
146 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#13
kablar är kollade, inget fel där. laddningsregulatorn är inbyggd i generatorn faktiskt smile kollade strömmen på batteriet i all hast bara.

har ställt samma fråga på svenska 200 klubben och där tror man på för liten generator kapacitet då endast mina strålkastare och extraljus tar drygt 33A, och sen har jag dessutom 2st ganska krävande steg på det med.


21 761 Inlägg
21 november 2010
#14
Visserligen kan monosteget dra en hel del ström, men om det bara sitter en GTO 804 så går det inte att köra steget speciellt hårt utan att basen bottnar.

Räknar man ihop allting, dvs dina extraljus+helljuslamporna+slutsteg, så kan det förstås bli ganska mycket ström om du har allting igång samtidigt. En 55 A generator kommer inte att klara den förbrukningen och batterierna får ingen laddning. smile

Kör du ofta omkring med stereon på hög volym och extraljusen påslagna?
Spelar du ofta stereo med motorn avslagen?
Lyser laddningslampan när tändningen är påslagen?

Tvättar med diesel
146 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#15
nej det är klart, utnytjar ju inte steget någe alls nästan, jag brukar inte spela särskillt högt, och basen sitter mest bara där för att fylla ut ljudet lite.
spelar aldrig med motorn frånslagen, om laddnings lampan lyser när tändningen är på har jag faktiskt inte tänkt på.
har faktiskt en extra 80A generator med fästen och allt sitter monterat på bilen, bara laddningsregulator och kablar som fattas där. smile


Tvättar med diesel
146 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#16
Smedhult skrev:
crilee_ko skrev:
nej jag vet, kopplade på laddaren så fort jag kom fram. nae har inget skiljerelä, sitter bara en 25mm2 kabel emellan med 80A säkringar i båda ändar:)

varför en säkring i varje ände om ja får fråga? förlorar ju bara på de? räcker med max i ena änden och då helst en 150A.

kabeln är endast godkänd för drygt 100A om jag inte mins fel, så med 150A brinner ju kabeln av först. 2st säkringar har jag för att jag har 2 batterier och då kommer det ju ström från båda hållen


21 761 Inlägg
21 november 2010
#17
crilee_ko skrev:
om laddnings lampan lyser när tändningen är på har jag faktiskt inte tänkt på.

Då bör du kolla upp det. Om lampan inte lyser med tändningen påslagen så kan inte generatorn ladda normalt sett.

crilee_ko skrev:
har faktiskt en extra 80A generator med fästen och allt sitter monterat på bilen, bara laddningsregulator och kablar som fattas där. smile

Hur det fungerar att koppla hop två olika stora generatorer med varandra vet jag inte. Risken finns ju att den ena får jobba väldigt hårt medan den andra knappt jobbar någonting, men det där får andra svara på i så fall. smile

Forummoderator
18 314 Inlägg
21 november 2010
#18
Börja om från början! Mät battreibanken: Runt 12-13 volt fulladdat bör det vara. Starta bilfan och den bör visa 13.5-14.4 volt på polerna. Då laddar den iallafall. Om ett batteri är kört kan det ge laddfel då det vägrar ta emot laddning. Prova därför att koppla ifrån ett i taget och kör en sväng. Mät. Att ha 2 batterier med olika amperetal kan ibland fucka upp laddningen. Kolla detta! De bör vara "lika slitna" och ha samma spänning i vila annars kommer generatorn att "tro" Att bilen är fulladdad fast ett batteri är slut! Om ett batt. är kört tar detta spänning från det fulla friska när bilen är avstängd och det suger på ren svenska... Skiljerelä rekommenderas!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Tvättar med diesel
146 Inlägg
22 november 2010
Trådstartare
#19
provade nu att koppla ifrån extraljus och slutstegen och körde hem ifrån tjejen.
generatorn laddade ca 14 v på båda batterier, inget krångel på hela vägen hem och när jag stallde bilen hemma så visade mätaren strax över 13 v med motorn frånslagen. slutsats? något av det jag kopplade ifrån lär dra åt helvette mycket ström !


21 761 Inlägg
22 november 2010
#20
Det är ju bara att testa en sak i taget så ser du när laddspänningen sjunker. Tar man enbart extraljusen+helljuset så kan jag nog garantera att spänningen sjunker om motorn bara går på tomgång, du behöver säkert ha minst 1500 varv på motorn för att spänningen ska vara någorlunda vettig.

Som jag skrev tidigare så kommer inte 55 A generatorn att orka ge tillräckligt med ström om du har alla saker igång samtidigt. Prova att plocka bort 55 A generatorn och sätta dit 80 A generatorn, då blir det rimligtvis betydligt bättre.

Byt helst laddkabeln från generatorn och sätt en grövre, ta även loss jordkabeln (i båda ändar) på generatorn och putsa ordentligt rent. Är jordkabeln/kabelskorna slitna så byter du ut till nytt.  smile

På min 240 var det lite dålig kontakt i generatorjordkabeln där den satt fast i motorblockets generatorfäste, jag tog loss och rengjorde och vann ett par tiondelar i spänning där.
Senast redigerat av Drönirettab (22 november 2010)


Sök