T5 i en 745 diesel

745GOW
23 november 2010 · 16 Inlägg

hej.. ja har en 745a med en d24 tdi som ja tänker byta ut mot en t5a. tänkte på elen.. e de jobbigare med elen när man kopplar in de i en diesel bil?? vet inget om elen på en t5a.. därför tänkte ja fråga lite här.. tack på förhand

_740tic
24 november 2010 · 224 Inlägg

de är omöjligt bättre du sätter in en perkins

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 november 2010 · 3 404 Inlägg

_740tic skrev:
de är omöjligt bättre du sätter in en perkins

Omöjligt är det inte men det är mycket boxar och skit. Sen blir det väll för mycket effekt för en 740 så du får regga den som ombyggt fordon såvida det inte är blindas riksförbund som besiktigar din bil

Senast redigerat av TenZer (24 november 2010)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Marlboroman
24 november 2010 · 8 233 Inlägg

Vad det gäller elen så är det bara att riva ut den kabelhärva du har till motorn idag och byta ut den, enklast är att ta härvan ur en 850. Dock är det inte roligt att byta häva i 700-serien eftersom motorns och övriga elsystemet härvor är ihopflätade.

TenZer skrev:

_740tic skrev:
de är omöjligt bättre du sätter in en perkins

Sen blir det väll för mycket effekt för en 740 så du får regga den som ombyggt fordon såvida det inte är blindas riksförbund som besiktigar din bil

Effekten brukar man klara då man får ha 238hk i 700-serien, men däremot brukar det bli bekymmer pga vridmomentet. Så man får beredd på att sikta på antingen en 2 liters T5 eller en ltt-maskin, den äldre varianten som kallas 2,5T (icke att förväxla med den nya) och satt i 850 awd och s/v/70 fram till 99

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
BOLIN_
24 november 2010 · 2 763 Inlägg

Eller så tar han bara t5 från en 850?? roll Den har väl inte förmycket vrid för 740??

Volvo - For Life
Marlboroman
24 november 2010 · 8 233 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Eller så tar han bara t5 från en 850?? roll Den har väl inte förmycket vrid för 740??

Stope in att det funkar. En sån har 300Nm som mest och max tillåtet är 310Nm, hade för mig gränsen var lägre. Råkade tänka på 240 där gränsen är 270Nm

Senast redigerat av Marlboroman (24 november 2010)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
745GOW
24 november 2010 · 16 Inlägg

okej har kanske en motor från s60 t5 på gång.. den blir kanske för katig då?? tack för svar

Marlboroman
24 november 2010 · 8 233 Inlägg

745GOW skrev:
okej har kanske en motor från s60 t5 på gång.. den blir kanske för katig då?? tack för svar

Beror väl på vilken det är, men är det 260hk motorn så ligger den över gränserna. Och sen har S60 motorn en rejäl nackdel. Man lär ju ha rätt elsystem till motorn, vilket innebär att du lär köra med S60 härva och det är förvisso möjligt att köra, men det kräver en massa delar för att få det hela att funka.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
745GOW
24 november 2010 · 16 Inlägg

okej.. då kanske 850ins e bättre.. har du byggt ett sånt projekt själv elle??

Marlboroman
24 november 2010 · 8 233 Inlägg

745GOW skrev:
okej.. då kanske 850ins e bättre.. har du byggt ett sånt projekt själv elle??

Nej, just femma i 740är inget jag har gjort personligen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
BOLIN_
24 november 2010 · 2 763 Inlägg

Marlboroman skrev:

745GOW skrev:
okej.. då kanske 850ins e bättre.. har du byggt ett sånt projekt själv elle??

Nej, just femma i 740är inget jag har gjort personligen.

Men det finns många sånna projekt just här på gorg smile

Volvo - For Life
745GOW
25 november 2010 · 16 Inlägg

mmm ja e riktigt sugen.. ska eventuellt köpa en t5 motor från en 850 i helgen.. får man se hur el systemet ser ut..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang