4854
Sök

242 1983. väl hög bränsleförbrukning, hur kan man sänka den?

Tvättar med diesel
146 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Jag har lite ångest för att jag måste antingen få ner förbrukningen eller byta bil.

bilen är en 242 1983 års modell. Motorn är 84ans B21A, har gått ca 18500mil nu. Helt ny servad med dyra delar från mekonomen, 5W-40 olja. Pierburg förgasare inställd med fyrgasmätare, 2.1 i CO. Nyligen inställd tändning.

Cyl1= 13.5bar
Cyl2= 13.5bar
Cyl3= 13.5bar
Cyl4= 13.5bar

går som en klocka och extremt lättstartad.

kända fel= tickar vid någon ventil, mycket slö vid hastiga gaspådrag, membranet ser helt ut och det finns olja i förgasaren.

Förbrukningen ligger på ca 1.2-1.3 liter milen mestadels landsväg. vad kan vara "fel" och vad kan man göra för att sänka förbrukningen
Senast redigerat av crilee_ko (24 november 2010)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 november 2010
Tycker inte det låter som hög förbrukning på en gammal volvo.

Använder du motorvärmare? Rullar hjulen lätt? Hjulager bromsar? Massa tung skit i bilen?
Är du gasglad?

2slow

Game On!
244 Inlägg
24 november 2010
min 940 går på 1.4 liter blandat typ, sen lär de gå mer nu när de blir kallt hmm

Tvättar med diesel
146 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
azid skrev:
Tycker inte det låter som hög förbrukning på en gammal volvo.

Använder du motorvärmare? Rullar hjulen lätt? Hjulager bromsar? Massa tung skit i bilen?
Är du gasglad?

med tanke på skicket på motorn är det högt.
Använder motorvärmare så ofta jag kan, bromsar har jag precis sett över och bilen är nybesiktigad med bra värden. jag gasar så lite jag kan men endå följa med i trafikrytmen och jag har lite bös i kofferten (se bilder på bilen)

Tvättar med diesel
146 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
joQue skrev:
min 940 går på 1.4 liter blandat typ, sen lär de gå mer nu när de blir kallt hmm

oj, inte okej neutral

Tvättar med diesel
146 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
kan även tillägga att bilen som jag tog motorn ur var oförskämt pigg och hade inga problem att slå runt hjulen varken på asfalt eller grus. samma motor i en annan bil och nu orkar den knappt på snö/is om man inte har fart och kastar in bilen i kurvorna neutral

Jävel
2 018 Inlägg
24 november 2010
crilee_ko skrev:
kan även tillägga att bilen som jag tog motorn ur var oförskämt pigg och hade inga problem att slå runt hjulen varken på asfalt eller grus. samma motor i en annan bil och nu orkar den knappt på snö/is om man inte har fart och kastar in bilen i kurvorna neutral

Väldigt mysko, ska bli intressant att höra lösningen.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Tvättar med diesel
146 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Plankpojk skrev:
crilee_ko skrev:

om de nu finns en lösning. annars syns bilen på blocket snart

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 november 2010
crilee_ko skrev:
Plankpojk skrev:
crilee_ko skrev:

vad hade den i co då????
jag tror att problemet ligger i att den går så snålt att du måste gasa mycket med den . och desto mer du gasar ju mer dricker den .
om du gasar på typ 3:an i 50-60 tvekar han då och börjar komma igång på lite högre varv ???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Tvättar med diesel
146 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
crilee_ko skrev:
Plankpojk skrev:

vad hade den i co då????
jag tror att problemet ligger i att den går så snålt att du måste gasa mycket med den . och desto mer du gasar ju mer dricker den .
om du gasar på typ 3:an i 50-60 tvekar han då och börjar komma igång på lite högre varv ???

förlåt jag skrev fel, CO är 2.1. my bad.

alltså, som jag upplever det så svarar den riktigt bra så länge man gasar inom små marginaler, det är nästan när man trycker full gas som den är slö om man säger. speciellt när bilen inte är riktigt i arbetstemp så sackar den nästan över halv gas. roll

929 Inlägg
24 november 2010
Om du nu är ärlig vad det gäller ditt körsätt så bör inte ens en gammal Volvo dra mer än en liter milen.
Någonting är fel.
Någonting går tungt, eller är feljusterat. Som tidigare sa kan den helt enkelt vara för snålt justerad.
Lufttryck, bromsar, breda däck, hjulinställning, takräcke???

Mats

Oturen själv
593 Inlägg
24 november 2010
Diffen? rullar de lätt. hjullager ger mkt högre bränsleförbrukning.  Är det samma sug från din gamla motor? Förgasare etc..

Brum

1 915 Inlägg
24 november 2010
Testa att ha på lite choke när du trampar full gas och se om den är piggare då.
Svarar den bättre på gasen med lite choke, så är den för snålt ställd.

Står brytarspetsarna rätt ?
Ett membran kan vara trasigt, även om du inte ser något fel på det.
CO brukar man ställa på 2,5, brukar vara bäst för motor och bränsleförbrukning.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Tvättar med diesel
146 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
mats757 skrev:
Om du nu är ärlig vad det gäller ditt körsätt så bör inte ens en gammal Volvo dra mer än en liter milen.
Någonting är fel.
Någonting går tungt, eller är feljusterat. Som tidigare sa kan den helt enkelt vara för snålt justerad.
Lufttryck, bromsar, breda däck, hjulinställning, takräcke???

Mats

det går lätt att putta bilen. kör med ca 2.1-2.2 i däcken för att få lite fäste här ute på landet. bromsar funkar som de ska.
kör på 185/70 14 om jag inte minns fel. hjulinställning har jag inte kollat. takräcken har jag för stuket cool men vet att det höjer förbrukningen. men höjer det väldigt drastiskt eller?

Tvättar med diesel
146 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Mreque89 skrev:
Diffen? rullar de lätt. hjullager ger mkt högre bränsleförbrukning.  Är det samma sug från din gamla motor? Förgasare etc..

insuget är bytt för inställnings skruven för tomgång hade gått av. och förgasare är bytt för den gamla var slut och Pierburgen jag har nu finns det fler inställnings möjligheter på. men körde med de gamla grejerna fram tills förra veckan någon gång och den var lika slö för det

Tvättar med diesel
146 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Testa att ha på lite choke när du trampar full gas och se om den är piggare då.
Svarar den bättre på gasen med lite choke, så är den för snålt ställd.

Står brytarspetsarna rätt ?
Ett membran kan vara trasigt, även om du inte ser något fel på det.
CO brukar man ställa på 2,5, brukar vara bäst för motor och bränsleförbrukning.

ska prova det med choken, har tänkt på det men glömt varje gång jag satt mig i bilen roll
brytar kontakten står 0.40mm. ska prova byta membran.

1 241 Inlägg
24 november 2010
Piperburgarförgasarna är ju inte de bästa enligt mina erfarenheter. Satt det inte Zenith/Stromberg på dem. En i mitt tycke riktit bra förgasare.

Andra felkällor kan ju vara förgasarnålen som är dålig? Har trotteln fastnat i något läge? Är förgasaren genomgången?

Tvättar med diesel
146 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
master_lars skrev:
Piperburgarförgasarna är ju inte de bästa enligt mina erfarenheter. Satt det inte Zenith/Stromberg på dem. En i mitt tycke riktit bra förgasare.

Andra felkällor kan ju vara förgasarnålen som är dålig? Har trotteln fastnat i något läge? Är förgasaren genomgången?

De flesta slitdelar i förgasaren är bytta, förgasaren har varit isärtagen och genomgången.
satt zenith/stromberg på förut. men nålen var pajj, den satt liksom lös, gick att trycka upp den ungefär 1-1.5cm. och CO låg på 8.6 roll behövdes dessutom special verktyg jag inte ägde för att justera munstycket.

699 Inlägg
24 november 2010
Förmodligen dåliga munstycken samt nålen i förgasaren.. Sitter det något bränslefilter på bilen kan det vara dags att rengöra/byta med..

Bilgalen elektriker :)

629 Inlägg
25 november 2010
Spontant när jag läste tråden, så låter det ju som förgasaren.
Skulle kontrollera nålen, samt vissa förgasare är lite kinkiga vilken olja det är i dom (vet dock inte vad som gäller för piersburg).
Om du har någon kompis som har en stromberg / su liggandes, testa att byt och se om förbrukningen sjunker / bilen beter sig annorlunda.

För 1.2 landsväg är mycket landsväg, min gamla 142a drog 0.85 så....

Mröh

Sök