Hjälp med större turbo till volvo s60 2,4t

vsfredde
25 november 2010 · 43 Inlägg

Tja!

Funderar på att sätta i en större turbo i bilen.

Vad skall man köra på 16, 18, 19T?

Skall klara 280-300hk.

Passform?

Någon som vet om man behöver bygga om något/ i så fall vad?



Mvh Fredde

Senast redigerat av vsfredde (25 november 2010)

Volvo s60 2,4T "eDrive" (2001)
Christian S
25 november 2010 · 4 816 Inlägg

ett 16T är den som dom flesta brukar sätta dit och skaffar du ett med vinklat avgashus så passar allting rakt på och det du behöver göra sen är att skaffa en programvara som är anpassad för det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
yoppe
25 november 2010 · 388 Inlägg

Som tidigare med effekten du siktar på 16T räcker gott sitter i s60 T5 orginal (beroende på årsmodell).

vsfredde
26 november 2010 · 43 Inlägg

Tackar då vet jag:D

Volvo s60 2,4T "eDrive" (2001)
Xuri One Man Clan
26 november 2010 · 4 287 Inlägg

köp någon större å vettigare turbo.
en kinesturbo typ tb-58 eller någon annan t3/t4 hybrid.
mer effekt för pengarna.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
vsfredde
27 november 2010 · 43 Inlägg

ok men då får man bygga om och greja:P

Volvo s60 2,4T "eDrive" (2001)
Xuri One Man Clan
27 november 2010 · 4 287 Inlägg

beror ju på hur man ser de lite, vill man byta turbo för 30-40 hästar eller göra de ordentliget å få typ 70-80 hästar för billigare peng men lite mer jobb.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
vsfredde
27 november 2010 · 43 Inlägg

ja har du rätt itongue
Har du för turbo i din 940=)

Volvo s60 2,4T "eDrive" (2001)
Xuri One Man Clan
27 november 2010 · 4 287 Inlägg

vsfredde skrev:
ja har du rätt itongue
Har du för turbo i din 940=)

Nu har jag en tb-58 som besiktningsturbo.

den gav 313 hk å 440nm vid 1.5 bar i somras.
polarens motor med nästan samma setup fast 19t aggregat lämnade 280/419 vid de laddtrycket.
jag hade något bättre register.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
vsfredde
27 november 2010 · 43 Inlägg

ok:D

Kom och tänka på en sak passar min original downpipe på en 16, 18t?

Volvo s60 2,4T "eDrive" (2001)
Christian S
27 november 2010 · 4 816 Inlägg

vsfredde skrev:
ok:D

Kom och tänka på en sak passar min original downpipe på en 16, 18t?

ja OM dom har vinklat avgashus för 16 & 18T finns både med rakt och vinklat så du får kolla vilket den har.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
vsfredde
27 november 2010 · 43 Inlägg

ja det är vinklat så då skall det passa:P

Volvo s60 2,4T "eDrive" (2001)
yoppe
27 november 2010 · 388 Inlägg

Att tänka på är att du inte kan få ut 300hk ur 2.4T motorn med endast större turbo. Steg 3 på din bil alltså avgassystem hela vägen sportfilter samt "chippning" så får du ca 255-260hk efter det klarar inte orginalspridarna så mycket mer så även dessa behöver bytas om du vill upp runt 300hk är receptet :
Mappning, sportluftfilter, uppgraderad turbo(ex 16T), större spridare, 3" Ferrita framrör med race kat(Eller annat motsvarande), 2,5” rostfritt Ferrita avgassystem(eller annat motsvarande)från kat. och bak.

Har du inget gjort med bilen idag så varför inte börja med steg 3 avgassystem kan du ju även leta begagnat finns inte i massor men har man tålamod kan man hitta.

vsfredde
27 november 2010 · 43 Inlägg

ja det vet jag att turbon inte ger det.
yes tackar för hjälpen=)
Vet du vad mappning kostar?
Mvh Fredde

Volvo s60 2,4T "eDrive" (2001)
yoppe
27 november 2010 · 388 Inlägg

vsfredde skrev:
ja det vet jag att turbon inte ger det.
yes tackar för hjälpen=)
Vet du vad mappning kostar?
Mvh Fredde

Finns ju flera olika företag men Autotech i trollhättan tar 10.000kr.

torpis Forummoderator
27 november 2010 · 10 576 Inlägg

Xuri skrev:
70-80 hästar för billigare peng men lite mer jobb.

och sämmre spool och övervägande risk att blocket spricker...  allt har för och nackdelar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Marlboroman
27 november 2010 · 8 234 Inlägg

torpis skrev:

Xuri skrev:
70-80 hästar för billigare peng men lite mer jobb.

och sämmre spool och övervägande risk att blocket spricker...  allt har för och nackdelar

Sen om man som TS har en bil som ä helbilsgokänd så bör man ha ett aggregat som ser ut som original för att minimera risken för väldigt tråkiga bsiktningsproblem.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
vsfredde
27 november 2010 · 43 Inlägg

ok då har jag lita mer kött på benen:)

tackar för hjälpen

Volvo s60 2,4T "eDrive" (2001)
Sharky
27 november 2010 · 10 287 Inlägg

Är inte intercoolern och luftburken väldigt begränsade på s60?
Jag hade för mig att difftrycket över IC på en s60R inte var att leka med.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Marlboroman
27 november 2010 · 8 234 Inlägg

Sharky skrev:
Är inte intercoolern och luftburken väldigt begränsade på s60?
Jag hade för mig att difftrycket över IC på en s60R inte var att leka med.

/Göran

Vette fasen om luftburken är ett så stor bekymmer. Men intercoolern, eller rättare sagt tankarna har ju en utformning som är skrämmande. Och på R har man ju dessutom den lilla intercoolern längst fram som ska hjälpa till...

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang