2987
Sök

Köpråd: Passat B5 1,8t -97

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
2 december 2010
rickylicious skrev:
Nu har jag hittat första "felet". (alltid är det något) smile

Bensinlampan började lysa så jag tankade fullt, fick i 43 liter. Om det är som min gamla Audi så är det runt 7 liter kvar när lampan lyser = det fick plats 50 liter sen slog tankmunstycket ifrån. Jag kikade på mätaren och den visar nästan på fullt. Någon milimeter ifrån sista strecket. På alla bilar jag har haft så är det lite lite över sista strecket när man har fulltankat.

Jag tänkte inte mer på det eftersom jag hade bråttom till jobbet. Nu när jag kom hem och har kört 6 mil och mätaren har sjunkit lite så provade jag att tanka igen, tänkte om det var för högt tryck munstycket där jag tankade sist. Men det gick i ungefär 4 liter.

Jag upptäckte även när bilen stod på tomgång när jag skrapade rutorna att det kom ett pysande ljud ifrån tanklocket ibak, när jag släppte på det så släppte trycket.

Min far hade liknande problem på sin bil (Saab 9000) och då var det tanken (av plast) som "sugit ihop sig". Kan något liknande ha hänt mig? Jag antar att det sitter någon ventil någonstans som släpper ut bensinångor och så, kan den ha täppts igen? Vart sitter denna i så fall? Någon som har varit med om något liknande?

eftersom passat och audi a4 är "i princip" samma bil så tippar jag att återledningsfiltret till tanken sitter ovanför innerskärmen, höger fram, det är inte helt ovanligt att dessa sätter igen på A4 iaf, misstänker att detsamma gäller passat. om filtret har satt igen så har inte återledningen funkat som den ska och pumpen kan då ha sugit ihop tanken, lämplig metod för att buckla ut tanken vetifan, att pressa i tryckluft kanske skadar packningarna?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
TS_quattro skrev:
rickylicious skrev:
Nu har jag hittat första "felet". (alltid är det något) smile

Bensinlampan började lysa så jag tankade fullt, fick i 43 liter. Om det är som min gamla Audi så är det runt 7 liter kvar när lampan lyser = det fick plats 50 liter sen slog tankmunstycket ifrån. Jag kikade på mätaren och den visar nästan på fullt. Någon milimeter ifrån sista strecket. På alla bilar jag har haft så är det lite lite över sista strecket när man har fulltankat.

Jag tänkte inte mer på det eftersom jag hade bråttom till jobbet. Nu när jag kom hem och har kört 6 mil och mätaren har sjunkit lite så provade jag att tanka igen, tänkte om det var för högt tryck munstycket där jag tankade sist. Men det gick i ungefär 4 liter.

Jag upptäckte även när bilen stod på tomgång när jag skrapade rutorna att det kom ett pysande ljud ifrån tanklocket ibak, när jag släppte på det så släppte trycket.

Min far hade liknande problem på sin bil (Saab 9000) och då var det tanken (av plast) som "sugit ihop sig". Kan något liknande ha hänt mig? Jag antar att det sitter någon ventil någonstans som släpper ut bensinångor och så, kan den ha täppts igen? Vart sitter denna i så fall? Någon som har varit med om något liknande?

eftersom passat och audi a4 är "i princip" samma bil så tippar jag att återledningsfiltret till tanken sitter ovanför innerskärmen, höger fram, det är inte helt ovanligt att dessa sätter igen på A4 iaf, misstänker att detsamma gäller passat. om filtret har satt igen så har inte återledningen funkat som den ska och pumpen kan då ha sugit ihop tanken, lämplig metod för att buckla ut tanken vetifan, att pressa i tryckluft kanske skadar packningarna?

Bygger inte Passaten och A4:an till och med på samma bottenplatta om jag inte minns helt fel? smile

Då måste man riva bort innerskärm antar jag? Härligt när man bor i Tidaholm där vi har sverige-rekord i snö just nu och inget garage smile
Ska höra vad verkstaden tar för att fixa till tanken och kolla över det så slipper man stå ute i ovädret.

Nu antar vi att det borde vara något så "enkelt". Men om det inte är det, vad kan det mer vara som orsakar det? Eftersom bilen är ganska exakt 24 timmar gammal så vill man inte gärna att det är något dyrt att byta smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
2 december 2010
jodå, det är samma bottenplatta, men mycket annat är också samma, elektronik, motordelar etc, visst, jag är inte 100% säker på att filtret till återledningen sitter i höger framskärm, men det är inte ett osannolikt tips dock...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

456 Inlägg
2 december 2010
Kolla styrservon, det är en sjuka på passat , rätt jobbigt o byta och kostar lite med ....

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
TS_quattro skrev:
jodå, det är samma bottenplatta, men mycket annat är också samma, elektronik, motordelar etc, visst, jag är inte 100% säker på att filtret till återledningen sitter i höger framskärm, men det är inte ett osannolikt tips dock...

Då avvaktar jag tills någon vet säkert innan jag kikar efter smile

Hur märker jag om styrservon är dålig? Den svänger lätt både stillastående och vid körning. Inga ljud eller något vad jag kan höra. :-)

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

560 Inlägg
2 december 2010
Sväng ratten när motorn är avstängd, sedan starta med att fortfarande vrida ratten försiktigt. Så känner du att ratten följer med när motorn startas, att de släpper liksom smile

456 Inlägg
2 december 2010
rickylicious skrev:
TS_quattro skrev:

Hur märker jag om styrservon är dålig? Den svänger lätt både stillastående och vid körning. Inga ljud eller något vad jag kan höra. :-)

kolla om det finns vätska i behållaren, om den inte är pajj nu så kommer den pajja i framtiden , har fixat säkert 10 sådana bilar med det problemet. oftast brukar (ägaren) inte fatta att packboxen är pajj och vätskan försvinner, då fyller han bara på , sen sammlas all vätska i damsken på styrservon till slut så spricker den ...

945 Inlägg
3 december 2010
Är det bara jag som tycker det är för jävla festligt? big_smile

Tråden började med köpråd och råden löd: Avstå.

Nu fortsätter tråden med ett genomfört köp och diverse fel med tillhörande felsökningar.

456 Inlägg
3 december 2010
Bjare skrev:

Nu fortsätter tråden med ett genomfört köp och diverse fel med tillhörande felsökningar.

Men i köpråd ingår för o nackdelar ? eller har jag missuppfattat det hela ?
och jag antar att killen som kom ut med tråden va ute efter lite tips och råd och uppskattar detta ..

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Bjare skrev:

Ja se så det kan gå smile Det finns ingen bil i världen som är 100% hel och kommer vara så för evigt. Bilar är det sämsta köpet du någonsin kan göra på dom flesta sätt wink Men ändå köper vi bilar. Så det kan gå smile

Dom flesta råden var positiva, och jag är mer än nöjd med bilen. Problemet med trycket i tanken ser jag som ett väldigt litet problem om man jämför med andra fel jag har haft på tidigare bilar smile

560 Inlägg
3 december 2010
VinDisel skrev:
rickylicious skrev:
TS_quattro skrev:

kolla om det finns vätska i behållaren, om den inte är pajj nu så kommer den pajja i framtiden , har fixat säkert 10 sådana bilar med det problemet. oftast brukar (ägaren) inte fatta att packboxen är pajj och vätskan försvinner, då fyller han bara på , sen sammlas all vätska i damsken på styrservon till slut så spricker den ...

Vad är det som behöver bytas isåfall? Räcker det att byta packboxen eller behöver man byta hela behållaren samt damasken?

Med vänliga hälsningar

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Wilsgaard skrev:
Sväng ratten när motorn är avstängd, sedan starta med att fortfarande vrida ratten försiktigt. Så känner du att ratten följer med när motorn startas, att de släpper liksom smile

Så om det släpper, är det då som det ska eller trasigt? smile

560 Inlägg
3 december 2010
rickylicious skrev:
Wilsgaard skrev:

Om de släpper fint utan att pysa eller rycka så är det fin fint smile

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Wilsgaard skrev:
rickylicious skrev:
Wilsgaard skrev:

Då ska jag kolla upp detta, tackar för tipset smile

560 Inlägg
3 december 2010
rickylicious skrev:
Wilsgaard skrev:
rickylicious skrev:

Ingen fara smile btw när kommer kärran upp på garaget så man får se den? Är lite nyfiken måste jag ersänna..

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Wilsgaard skrev:
rickylicious skrev:
Wilsgaard skrev:

Ingen fara smile btw när kommer kärran upp på garaget så man får se den? Är lite nyfiken måste jag ersänna..

I helgen eventuellt smile Jag kommer hem kl 18 från jobbet varje dag och då är det för mörkt för att fota smile

Sök