5434
Sök

Passar en V50 fälg på en s80n?

41 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
Behöver hjälp, har pratat med så många så att nu är jag förvirrad.

Det började med att jag va inne hos volvo och skulle byta däck. Däcken jag har fått till min s80n har suttit på en v50.
Men mekanikern sa att dom inte passar och jag blev helt paff och kände mig blåst av personen jag köpte bilen av.
Han menade på att mina bultar va för små eller nåt,han sa att det gick att få på fälgarna men han ville inte göra det för att risken finns att bultarna gräver sig in i fälgen typ, sen om Et är samma eller ej vet jag inte?
Vad ska jag göra?
Kan man lösa det med andra bultar eller så? Eller måste jag köpa helt andra fälgar?

Tacksam för all hjälp:)

8 300 Inlägg
26 november 2010
Konan är ju standard. Däremot kan det ju vara skillnad i storleken på gängan. Men det ska inte ha någon egentlig betydelse.

41 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
okej men vad ska jag göra då?
kollade lite däck på blocket precis och många skriver att samma fälg passar både s80n o v50!?

8 300 Inlägg
26 november 2010
carlos skrev:
okej men vad ska jag göra då?
kollade lite däck på blocket precis och många skriver att samma fälg passar både s80n o v50!?

Det är bara att köra ändå, och se till att prata med nån som har lite koll nästa gång du är dit. Att det skiljer lite på storlek i på bultarna har ingen betydelse. Utan du kan lungt köra med dem fälgarna.

41 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
Okej konstigt att han inte ville montera på dom då..
Men e Et samma då? annars kommer väl inte fälger i riktigt rätt läge eller ska man ha sån ring

8 300 Inlägg
26 november 2010
Inpressningen (et) är densamma.

41 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
Snackade med mekanikern nyss igen och frågade igen och så sa han:
Visst man kan få på däcken på bilen men jag hade inte vågat köra så sa han, för att hålen i fälgen är stora och bulthuvdet är litet så risken finns att bultan går igenom fälgen, om man kan hitta bultar med samma gänga fast med större huvud så kan man göra det.

Det e ju detta som gör mig så förvirrad...  Man kan ju tycka att det borde finnas andra bultar som löser detta, borde ju va ett vanligt problem jag hamnat i.

8 300 Inlägg
26 november 2010
carlos skrev:
Snackade med mekanikern nyss igen och frågade igen och så sa han:
Visst man kan få på däcken på bilen men jag hade inte vågat köra så sa han, för att hålen i fälgen är stora och bulthuvdet är litet så risken finns att bultan går igenom fälgen, om man kan hitta bultar med samma gänga fast med större huvud så kan man göra det.

Tala med hans chef nästa gång och påtala behovet av kompetensutveckling

Den sits du är i är lååååååååååååååååååååååååångt från unik. Det rullar väldigt många bilar varje dag på vägarna med fälgar borrade för M14 bultar med som sitter fast med M12. Det har provats sen länge och det har funkar för alla dem och det kommer funka för dig med.

EDIT: Fälgarna jag haft haft på 850in dem senaste åren är det samma sak med, bara för att ta ett exempel ur en väldigt stor hög.
Senast redigerat av Marlboroman (26 november 2010)

41 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
hehe okej:)
Varför finns det då inte M14 som passar?

8 300 Inlägg
26 november 2010
carlos skrev:
hehe okej:)
Varför finns det då inte M14 som passar?

Du menar bultar med lite större kona? Av den enkla aneldning att det inte finns nåt egentligt behov. Men vill man väldigt gärna ha bultar som är utformade på ett visst sätt så kan det säkert finnas att få fram. Om man vill betala....

EDIT: M14 är ju gängan, men jag antog att det var konan du menade?
Senast redigerat av Marlboroman (26 november 2010)

41 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
Okej..
Ja det va konan jag menade..
Har googlat lite om det men hittar inget om det

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
26 november 2010
Prova och åk in till däckverkstan som ligger närmast och kolla va dem säger om problemet.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

\m/(><)\m/
742 Inlägg
26 november 2010
Muttrarna som S40n/V50 använder har väldigt stor kona, likadant på ford med LM-fälg så en vanlig bult/mutter med 60graders kona går nästan igenom fälgen, vet inte om det finns bultar m14x1,5 med tillräckligt stor kona men du får väl höra runt på div gummiverkstäder.

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

193 Inlägg
19 maj 2011
Varför ska volvo envisas med att byta bultcirkel, bulthålens och navhålets diameter på varje modell? Samt ET, gängning etc.

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
19 maj 2011
Stennert skrev:
Varför ska volvo envisas med att byta bultcirkel, bulthålens och navhålets diameter på varje modell? Samt ET, gängning etc.

108/5 har det varit VÄLDIGT länge sedan 140 smile

men et skiljer mest av den enkla anledningen fwd och rwd

men sen la sig dom där jävla blårykade ford sig i och fuckade upp allt

så numera skiljer även navhålet fast fortfarande rätt bultcirkel

enda som strular riktigt är gamla s/v40 som har 114.3 men det är för att det är en carisma i grund och botten smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök