Sänka tomgången på b230a, förgasare

r35pect BMW ///M3
26 november 2010 · 404 Inlägg

Ja som sagt hur sänker jag tomgången på en b230a motor med förgasare ?  smile tacksam för snabbt svar

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
veztmaan
26 november 2010 · 11 Inlägg

skruva på luft skruven wink

r35pect BMW ///M3
26 november 2010 · 404 Inlägg

ja men kunde inte hitta skruvfan, fick dra ut med 79 ficklampor så till slut hitta jag den big_smile

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
Bensinskallen P o r s c h e
26 november 2010 · 1 700 Inlägg

http://www.ckrudelux.com/image/image.jpg

2:an wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
r35pect BMW ///M3
26 november 2010 · 404 Inlägg

bra då skruva man på rätt iaf smile

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
beckstroem
26 november 2010 · 871 Inlägg

1:an ställer man väl fan tomgången med ?
2:an ställer man väl "blandningen" ?

Vad jag har lärt mej, och det var hur jag gjorde med min gamla b230a

r35pect BMW ///M3
26 november 2010 · 404 Inlägg

1an är helt tvärstum på min, hur mycket jag än tog i så vägra den snurra, därför prova jag bara 2an och då sjönk den från typ 1200 till 1000 smile

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
Bensinskallen P o r s c h e
26 november 2010 · 1 700 Inlägg

beckstroem skrev:
1:an ställer man väl fan tomgången med ?
2:an ställer man väl "blandningen" ?

Vad jag har lärt mej, och det var hur jag gjorde med min gamla b230a

Inte när jag ställde tomgången på min 240 i alla fall, funkade prima med 2:an. Tittar man på bilden så ser man att kanalen vid 2:ans skruv går vidare till magnetventilen, som stryper av lufttillförseln när man stänger av motorn för att undvika glödtändning wink

Blandningen ställer man på 8mm muttern på undersidan av förgasaren.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
beckstroem
26 november 2010 · 871 Inlägg

stum åt båda hållen ?

r35pect BMW ///M3
26 november 2010 · 404 Inlägg

japp

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
beckstroem
26 november 2010 · 871 Inlägg

Bensinskallen skrev:

beckstroem skrev:
1:an ställer man väl fan tomgången med ?
2:an ställer man väl "blandningen" ?

Vad jag har lärt mej, och det var hur jag gjorde med min gamla b230a

Inte när jag ställde tomgången på min 240 i alla fall, funkade prima med 2:an. Tittar man på bilden så ser man att kanalen vid 2:ans skruv går vidare till magnetventilen, som stryper av lufttillförseln när man stänger av motorn för att undvika glödtändning wink

Blandningen ställer man på 8mm muttern på undersidan av förgasaren.

förklara då varför varje gång 1'an skröv in sej hade jag en tomgång på 500 (hostade och dog hela tiden) och när jag skröv ur den kunde jag välja mellan 500-1700 varv. Och när en kompis vred på den andra fick han en förbrukning från 1.6 till 1.3 och en väldigt slö motor.. ?

Bensinskallen P o r s c h e
26 november 2010 · 1 700 Inlägg

beckstroem skrev:

Bensinskallen skrev:

beckstroem skrev:
1:an ställer man väl fan tomgången med ?
2:an ställer man väl "blandningen" ?

Vad jag har lärt mej, och det var hur jag gjorde med min gamla b230a

Inte när jag ställde tomgången på min 240 i alla fall, funkade prima med 2:an. Tittar man på bilden så ser man att kanalen vid 2:ans skruv går vidare till magnetventilen, som stryper av lufttillförseln när man stänger av motorn för att undvika glödtändning wink

Blandningen ställer man på 8mm muttern på undersidan av förgasaren.

förklara då varför varje gång 1'an skröv in sej hade jag en tomgång på 500 (hostade och dog hela tiden) och när jag skröv ur den kunde jag välja mellan 500-1700 varv. Och när en kompis vred på den andra fick han en förbrukning från 1.6 till 1.3 och en väldigt slö motor.. ?

Ingen aning, men så som jag visat har jag blivit lärd att det funkar, och det har det gjort på min bil i alla fall.

Kan tänka mig att 1:an eventuellt skulle ha någon inblandningsfunktion. På småförgasare finns det en sk blandskruv som man kan finjustera blandningen vid lågvarv och den ändrar man lufttillförseln med helt enkelt, vilket i sin tur påverkar tomgången.

Huvudblandningen måste i alla fall finnas på själva förgasaren, det ska vara skruven på undersidan. För att justera blandningen påverkar man bensinflödet och det finns ingen bensin i insuget att justera.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
beckstroem
26 november 2010 · 871 Inlägg

Bensinskallen skrev:

beckstroem skrev:

Bensinskallen skrev:

Inte när jag ställde tomgången på min 240 i alla fall, funkade prima med 2:an. Tittar man på bilden så ser man att kanalen vid 2:ans skruv går vidare till magnetventilen, som stryper av lufttillförseln när man stänger av motorn för att undvika glödtändning wink

Blandningen ställer man på 8mm muttern på undersidan av förgasaren.

förklara då varför varje gång 1'an skröv in sej hade jag en tomgång på 500 (hostade och dog hela tiden) och när jag skröv ur den kunde jag välja mellan 500-1700 varv. Och när en kompis vred på den andra fick han en förbrukning från 1.6 till 1.3 och en väldigt slö motor.. ?

Ingen aning, men så som jag visat har jag blivit lärd att det funkar, och det har det gjort på min bil i alla fall.

Kan tänka mig att 1:an eventuellt skulle ha någon inblandningsfunktion. På småförgasare finns det en sk blandskruv som man kan finjustera blandningen vid lågvarv och den ändrar man lufttillförseln med helt enkelt, vilket i sin tur påverkar tomgången.

Huvudblandningen måste i alla fall finnas på själva förgasaren, det ska vara skruven på undersidan. För att justera blandningen påverkar man bensinflödet och det finns ingen bensin i insuget att justera.

ajja, jag kan ju ha fel.. bara att börja gräva ner sej i böckerna tongue

Bensinskallen P o r s c h e
26 november 2010 · 1 700 Inlägg

Kan ju lika gärna vara jag som har fel så ska inte säga så mycket, men nu vet du i alla fall mitt tankesätt wink

Hittar du något får du väldigt gärna informera oss andra så vi inte fortsätter säga fel wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
beckstroem
26 november 2010 · 871 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Kan ju lika gärna vara jag som har fel så ska inte säga så mycket, men nu vet du i alla fall mitt tankesätt wink

Hittar du något får du väldigt gärna informera oss andra så vi inte fortsätter säga fel wink

haha smile jarå, hittar jag att jag har rätt kommer jag givetvis att utmärka det wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang