2139
Sök

BMW 518i - Problem med kupefläkt och värme

2 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Hej,

Jag har en del problem med värmepaketetet på min gamla 518i. Lite kort om detta nedan.

- Varmluft går endast att få vid vindrutan - ingen annanstans
- Reglagen för kupefläkt, 1-3 fungerar ej. Max(fläktsymbol) fungerar däremot. Det är alltså allt eller inget.

Vad detta beror vet jag ännu inte. För att ö.h.t få någon varmluft vid vindrutan måste jag vrida ned alla reglage för övriga kanaler. Nu när vintern har kommit innebär det att jag måste ha maxläget på hela tiden för att bilen inte ska imma igen. Jobbigt blir det eftersom det väsnas så mycket. Och inte heller får jag upp någon riktig värme i bilen. Sedan tycker jag att den tar in mycket bensinlukt. Detta när jag står stilla, exempelvis vid rödljus.

Varför kommer ingen luft genom övriga kanaler bortsett från vid vindrutan? Och varför reagerar inte kupefläktslägena 1-3? Vet inte var jag ska börja. Det där har säkert ett samband hmm

mvh
Senast redigerat av putte_10 (27 november 2010)

oo=00=oo
374 Inlägg
27 november 2010
Problemet med fläktens hastigheter beror på fläktmotståndet. När det är trasigt släpper det endast igenom på högsta läget på vredet. Då går 12V till fläkten. I de andra lägena på vredet så är det reducerad spänning.

Det andra problemet kan vara att wire'rarna(?) till spjällen (de så kallade bowdenkablarna) kan ha hoppat ur fästen på antingen reglagesidan eller spjällsidan. Går det trögt att dra på reglagen? Knäpper det om reglagen?

Bensinlukten beror troligtvis på dålig tätning i gummibälgarna som leder friskluft till kupéfläkten.

Är det en E34 eller en E28 du har? Om du inte vet detta kan du ange årsmodell.

Mvh Marcus

Freude am fahren!

2 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
msjuan skrev:
Problemet med fläktens hastigheter beror på fläktmotståndet. När det är trasigt släpper det endast igenom på högsta läget på vredet. Då går 12V till fläkten. I de andra lägena på vredet så är det reducerad spänning.

Det andra problemet kan vara att wire'rarna(?) till spjällen (de så kallade bowdenkablarna) kan ha hoppat ur fästen på antingen reglagesidan eller spjällsidan. Går det trögt att dra på reglagen? Knäpper det om reglagen?

Bensinlukten beror troligtvis på dålig tätning i gummibälgarna som leder friskluft till kupéfläkten.

Är det en E34 eller en E28 du har? Om du inte vet detta kan du ange årsmodell.

Mvh Marcus

Reglagen går att vrida på precis som dom ska. Går varken trögt eller knäpper. Bara stendött. Det är en E34. Årsmod 94.

Ska kika på detta omgående. Tack för ett bra svar.
Senast redigerat av putte_10 (27 november 2010)

oo=00=oo
374 Inlägg
27 november 2010
Hoppas att du får ordning på det. I förra veckan bytte jag fläktmotstånd på min E28 och så fixade jag ordning på spjällen, två hade hoppat ur sina styrningar.

Mvh Marcus

Freude am fahren!

Sök