2128
Sök

Elfel på volvo 745

249 Inlägg
27 november 2010
Trådstartare
Hej. Var ute och körde med min 740 idag. Rätt var det var så slocknade hela instrumentpanelslyset och reglagelyset så det blev kolsvart i hela bilen. Upptäckte sen att vänster positionsljus fram inte fungerar och att baklyset fungerar inte helller(dock kan jag ha kopplat fel när jag nyss satt dit baklysen och kopplat parkeringsljuset som lyse bak. Har sedan förut lagt märke till att tidigare ägare satt en kabelbit istället för en säkring på 21ans säkringshållare. Detta alltså för att något elfel funnits sedan tidigare. Tog bort kabelstumpen och prövade att sätta dit en 15 amp säkring som ska sitta där men den smäller direkt. Mätte upp till mellan 24-29 amp i 21 ans hållare med en multimeter. Vrider man reglaget vänster om ratten fram och tillbaka för att skifta mellan positionsljus vanligt ljus och stänga av lyset osv så märker man att tankmätaren rör sig vid ett visst hack på reglaget... Vad sjutton har hänt.. måste ha bilen på måndag så snabba detaljerade svar uppskattas.

Egen företagare
864 Inlägg
28 november 2010
Ryck ur instrumentet och plasten över pedalerna kolla om du ser några synliga fel. det går även att ta ur hela konsolen där säkringar och relä sitter. om man vänder upp och ner på den så kommer du åt alla kablar. se om du ser nått konstigt.
Kolla även över kablarna som går till varje lampa både fram och bak.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

249 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
snurbo_diesel skrev:
Ryck ur instrumentet och plasten över pedalerna kolla om du ser några synliga fel. det går även att ta ur hela konsolen där säkringar och relä sitter. om man vänder upp och ner på den så kommer du åt alla kablar. se om du ser nått konstigt.
Kolla även över kablarna som går till varje lampa både fram och bak.

Plasten över pedalerna är redan borttagen. Har rivit ut hela säkringsbehållaren och mätt i 21 an som jag skrev och jag kan inte hitta någon bränd kabel eller dyligt:o

1 008 Inlägg
28 november 2010
Du har nog en kortslutning någonstanns eftersom strömmen är så hög över 21:ans säkring, det är INTE bra att bygla med en kabelsnutt som då tillåter den högre strömmen, risken för kabelbrand,eller brand/smältskador i ljusrelä(K),ljusomkopplaren och glödtrådsvakten föreligger.
säkring 21: vänster positionsljus fram+bak via glödtrådsvakt, nummerskyltsbelysnignen
Säkring 22: Höger positionsljus fram+bak via glödtrådsvakt, instrumentbelysning

Se över anslutningarna och lampsocklarna vid bakljusen och dragkrokens kontakt/kablar om du har det, då den också är kopplade över 21 och 22, alternativt bara den ena.
Senast redigerat av 240bns (28 november 2010)

19 Inlägg
28 november 2010
Har exakt samma fel på min 745 -91a just nu. har kollat alla kablar och kontakter för varje lampa och hittar inget skadat lr någon kabel som inte är där den ska, allt ser helt ok ut. tycker detta verkar skitknäppt. det var någon som sa att jag skulle kolla något relä som kunde vara orsaken men det låter inte troligt tycker jag. eller?

767 Inlägg
28 november 2010
1nickee skrev:
Har exakt samma fel på min 745 -91a just nu. har kollat alla kablar och kontakter för varje lampa och hittar inget skadat lr någon kabel som inte är där den ska, allt ser helt ok ut. tycker detta verkar skitknäppt. det var någon som sa att jag skulle kolla något relä som kunde vara orsaken men det låter inte troligt tycker jag. eller?

Varför låter inte det troligt? Kan inte relän gå sönder?
Grejade med en 745a igår som hade samma fel. På den hade det bleve kortslutning någonstans så att även jorden hade 12v när tändningen var påslagen. ny jord till kontaktstycken som sitter bakom handskfacket så var det fixat. Vart kortslutningen fanns hittade vi dock aldrig.

19 Inlägg
29 november 2010
jodå visst kan dem det, fast har inte sett nått relä som kan höra till detta fel.
okej ska mäta lite mer och se hur det ser ut, kan ju vara lika med min.

19 Inlägg
29 november 2010
Nu Funkar det igen. hittade aldrig på kortslutningen men var och rev lite över allt och plockade ur lite allt möjligt vid instrumentpanelen där alla lampor sitter som hade slocknat, och precis när jag skulle ge upp och skruva tillbaka allt så testade jag sätta i en säkring och det funkade smile

Sök