2148
Sök

Byta generator, löst laddrelä! - Ford Transit 1980

R1 driver!
5 128 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
Det är dags att byta generator på pappas transit husbil nu. Han vill ha en modernare med inbyggt laddrelä, och original sitter där ett löst laddrelä. Hur ska vi göra? Räcker det att ta bort gamla generatorn och laddreläet, och sen koppla in nya generatorn med alla kablar på rätt plats?

Något man bör tänka på?

Alla tips och funderingar är välkomna!
/Marcus

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Ingen som kan hjälpa? Eller jag formulerade frågan för dåligt?

Hjultomte
1 500 Inlägg
30 november 2010
Jag chansar litt. det e bara o koppla in lampan i sluten krets och sen hänga dit den med plus tongue För det är ju bara 2st sladdar så smile Men vad vet jag. Tror den funka så

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

21 761 Inlägg
30 november 2010
Jag har inte grejat med Ford Transit men det borde bara vara att göra som du beskriver, kolla dock så att det inte sitter en massa extra kablar dragna som har andra funktioner. När ni ändå håller på så kika lite extra på den ordinarie laddkabeln och eventuell jordkabel på generatorn, byt gärna ut till nya/grövre kablar för att få säker laddning. smile

Andra som har pillat med Transit får väl ge mer råd.

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Okej, tack så mycket! smile Ska ge pappa lite 21mm² kabel då, har för mycket och är bättre än originalkablarna!

Men sen, vilka kablar ska kopplas var på generatorn? Har noll koll på det. Och kan va bra att veta, då även jag snart ska ha en generator smile

21 761 Inlägg
30 november 2010
Gäller det tex en "vanlig" Bosch med inbyggt laddrelä så finns det ofta bara två kablar, eventuellt tre om det sitter jordkabel mellan generator-motorblock.

1. Tunn kabel mellan generatorns D+ och batterilampan i instrumenthuset
2. Grov kabel mellan generators B+ och batteri (eller via startmotorn)
3. Grov jordkabel mellan generatorns chassi och motorblock/kaross

På en del bilar får generatorn sin jord via sitt eget fäste, på andra bilar får generatorn jorden via kabel från chassit till motorblock/kaross. Hur det är original på Transit-80 vet jag inte. smile
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2010)

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Okej, jätte bra! Tack så mycket! smile Men det kan väl inte skada att sätta en extrajord på generatorn? Tänkte mer eftersom det är en gammal bil, och man vet aldrig hur kontakten blir! smile

21 761 Inlägg
30 november 2010
Det håller jag med om, helt klart. Har hört att elen på såna där gamla "transvestiter" kan vara opålitlig, men hur mycket sanning det ligger i såna påståenden vet jag inte. smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Det lär vi ju märka med tiden! smile Så tror nog att vi kör på en jord i chassit oavsett vad, så minimerar vi risken för att något går åt skogen! smile

Sök