Rquired
Allmänt envis
1 december 2010
· 12 512 Inlägg
Få eller inga bilar har ju 0 i mätarställning utan kanske en kilometer brukar alla bilar få, men har dieselbilen rullat en mil eller ett par mil och uppåt? Att den bara flyttats eller körts någon runda spelar nog ingen roll, men har den rullat som demobil eller provkörts tycker jag du skall fundera en gång på det åtminstone.
Tänk själv, hur rädd är gemene man egentligen om andras grejer? Provkör man en bil vill man ofta få sig en bild av prestandan, och tanken på att några dragit en repa runt kvarteret på fullgas hade stört mig lite i alla fall.
Provkörde en gång en Kia Soul, var den första som fick äran och den hade fortfarande plast och skyddsfilm på. Hann bara en liten tur, men återvände ett par veckor senare. Då hade bilen hunnit rulla knappt 10mil och under den andra provrundan märktes det klart och tydligt att någon behandlat den riktigt hårt. Framför allt ettans växel var mycket skum, utan att jag hade berättat om lådan erbjöd säljaren mig bilen riktigt billigt om jag slog till direkt. Jag nekade förstås...
Jag vill inte skrämma dig, men se åtminstone till att provköra bilen ordentligt först och försök få fram vad den använts till. Många handlare har kanske en demobil och många lagerbilar, och är oftast extremt ovilliga till att låta kunderna provköra dessa. Och har den rullat lite, hade jag prutat. Säg att den kostade 160.000:- (listpris) ny, med 10% rabatt 144.000:-. Då "sparar" du bara 10.000:- och får en begagnad bil istället, utan möjligheten att själv välja färg och så vidare.
Jag tror fortfarande att dieselbilen är det bättre köpet av anledningarna ovan, men tycker du skall ha bättre marginal än 10.000:- under vad du som nybilsköpare ev. kunde fått den för.
Senast redigerat av Rquired (1 december 2010)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.