Köpte precis en bil som ordinarie besiktningsperiod gick ut på i månadsskiftet. Men jag har för mig att det finns något undantag som säger att har ägaren inte besiktat och ägarbyte sker så förlängs perioden med tre veckor. Rätt/fel? Om så är fallet, gärna en källa också så jag inte står där med byxorna nere om polisen stannar mig
Det har jag aldrig hört talas om,,, varför skulle dom vara så generös,, är den obesiktad så är det körförbud,,, Köper man en bil som är obes, så ska den trailas hem.... rätta mej om jag har fel
Det har jag aldrig hört talas om,,, varför skulle dom vara så generös,, är den obesiktad så är det körförbud,,, Köper man en bil som är obes, så ska den trailas hem.... rätta mej om jag har fel
Bilen kördes hem i måndags så det va lugnt. Har även sökt svar på bilprovningens sida och transportstyrlesen men utan resultat. Det verkar som jag blandat ihop det hela med avställningen helt enkelt.
Om jag då hade ställt av bilen t.ex i måndags då den var besiktad och sedan ställt på den idag hade jag då fått köra tre veckor? Känns konstigt men kanske möjligt
Man behöver väl inte besiktiga den efter en avställning då den redan är besiktigad..,, besiktningen gäller ju 1 år
Han kanske menar om den var besiktad innan avställning och besiktningstiden gått ut...kanske?
/Benny
ja vem vet.. men var står det att man har 3 veckor på sej att besikta.. däremot ca 3 veckor innan skatten ska va betald efter avställning.
Det där med skatten vet jag men har inte varit ute för det där med besiktningstid då mina sommarbilar har fallit inom ramen för besiktningsterminen när de blivit påställda.
Han kanske menar om den var besiktad innan avställning och besiktningstiden gått ut...kanske?
/Benny
ja vem vet.. men var står det att man har 3 veckor på sej att besikta.. däremot ca 3 veckor innan skatten ska va betald efter avställning.
Det där med skatten vet jag men har inte varit ute för det där med besiktningstid då mina sommarbilar har fallit inom ramen för besiktningsterminen när de blivit påställda.
/Benny
Näe vad jag vet så ska bilen besiktigas innan den får brukas,
/Benny
Näe vad jag vet så ska bilen besiktigas innan den får brukas,
Näe, jag har haft juni som sista besiktningsmånad med Vanen och brukar ställa av den i oktober. När ställer på den ex.vis 1 maj så behöver jag inte besikta den förrän sista juni igen om jag inte vill.
är inte 100 på detta. men har för mej att följande gäller.
* När en bil har bes. period regleras av sista siffran i reg.nr * En bil som är avställd när bes.perioden infaller (tex en sommar/vinterbil som har bes.period vinter/sommar halvår när den ej används eller om du köper en bil som ställts av innan bes.perioden gick ut) har 3 veckor på sig att bli bes.
så var bilen avställd innan bes.perioden gick ut så ska du ha 3v på dej från att den ställs på. under dessa 3v räknas ändå bilen som att den har körförbud så den får endast transporteras till bilprovningen på släp
Om du ställer på ett avställt fordon som har körförbud på grund av utebliven kontrollbesiktning, kan du i vissa fall få en respittid på 21 dagar med kontrollbesiktningen. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:
Fordonet
* är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss med en totalvikt av högst 3500 kg * har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats * har varit avställt från och med inställelsemånaden * är godkänt vid besiktning, efter föregående inställelseterminens början.
Förstår inte vad du är ute efter? går den inte att besikta i nuvarande skick så du vill ha "gratisveckor"?
Ska du använda den sen så in å besa, den behöver ändå inte besiktas förens nästa besiktingsperiod, alltså till hösten.
Vad jag är ute efter kan väl inte vara så svårt att förstå? 1. Fakta 2. Om så var fallet kunna använda bilen.
Den går utmärkt att besikta, men det är några saker jag måste fixa innan för att vara säker på att slippa tvåor. (Byta ratt, spänna handbroms och sätta igen kylarna) Jag står dock inte som ägare än och kan då inte heller boka besiktning.
Det sista förstår jag inte ett skvatt av.
Men nu vet jag vad som gäller och får helt enkelt vänta någon dag till.
Du har alltså en 7a eller 8a som slutsiffra på bilen? om du då besiktar bilen snart, nån gång under december eller januari så får du köra ända fram tills sista okt (eller dec om det är 8) 2011.