2131
Sök

Batteriet laddas ur, kan jag mäta mäta amperen som går ut med en simpel multimeter?

685 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#1
Det är så att jag varit bortrest under helgen och när jag kom hem så var batteriet nästan dött (klockan slocknade när jag vred om nyckeln och inget annat hände) så jag mätte volten på batteriet, 3.6V yikes så jag fick en polare att komma hit och vi startade bilen med startkablar och när bilen fick ström så tutade det till. Jag misstänkte då att det var mitt larm som utlöst under helgen då jag haft lite problem med att det löser ut av sig själv, speciellt under vintern. allt funkade finfint och jag var ute och körde ett tag på hyffsatt högt varvtal och inget påslaget så jag fick upp 11,7V och tänkte att det skulle räcka tills jag kom hem nästa helg och fick tag i min ctek laddare. Men tji fick jag.. nu har bilen stått i ett dygn och är nu nere i 1,8V -.-

Så nånting måste ju ligga och dra ström hela tiden medans bilen är avstängd. Så min fråga är om detta går att mäta med en helt vanlig multimeter (en för 2-300kr skulle jag gissa på ^^) med dom medföljande tunna skitkablarna? har inga krokodilklämmor eller nånting men skall ju funka om man sätter dit mätpinnarna på kabeln när den hänger löst i motorrummet.

Kan tillägga att batteriet är ett ca 1,5 år gammalt Banner running bull batteri som blivit laddat med en ctek 25000 laddare ca varannan månad så bör inte vara några problem med det.


5 198 Inlägg
1 december 2010
#2
Är batteriet tomt så räcker det inte med att köra upp den till 11.7 volt om den ska stå 1 vecka... batteriet måste laddas upp under längre tids körning eller med batteriladdare.

21 761 Inlägg
1 december 2010
#3
Om du väljer en multimeter som kan mäta 10/20 A så kan du mäta det mesta,köp gärna en sån. smile

När spänningen sjunker så där lågt så kan batteriet pajja, även ett Running Bull. Fast de tål tydligen en hel del stryk enligt folk som använder dem, testa att ladda upp det helt fullt med batteriladdaren och gör sedan tjuvströmsmätning.

Eftersom det har varit rejält djupurladdat så kan du prova att köra "recond" på laddaren enligt anvisningarna, även om såna typer av batterier inte bör laddas med förhöjd spänning så brukar det fungera någon enstaka gång. Koppla dock bort batteriet från bilens elsystem vid "recond" eftersom laddspänningen höjs över 15 V.
Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2010)

Forummoderator
18 314 Inlägg
1 december 2010
#4
Som nämns är en grundlig laddning av en kompetent laddare första steget. En mindre C-tek behöver gärna 2 dygn på sig för att ladda. Alternativt körning i 2-3 timmar. Inte massa förbrukare på då! Säg att batteriet är generaltomt som i ditt fall och det kanske är på 85AH så behövs laddning på 100Ah för att vara på den säkra sidan. En laddare på 3A behöver alltså 33 timmar på sig. En körning med 60A generator vill ha 2-3 timmar då du kör med ljus, fläkt och annat godis påslaget... Lugn laddnign med c-tek är att föredra. Sparar batteriet.

Jag har i alla år när det behövts "Straffladdat" med körning. Har fungerat utmärkt. Har gjort det ett sjukt antal gånger som bilhandlare genom att ta bilen ifråga hem och ladda över natten och sen kört till jobbet (1 timme en väg)

Har man ett gammalt blybatteri med syra kan man ladda åt felhåll. Dvs minus på plus osv i några timmar för att sedan vända laddningen rätt. Fungerar bra. Men bara då den gamla sorten!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 314 Inlägg
1 december 2010
#5
Dieselsmurfen skrev:
Som nämns är en grundlig laddning av en kompetent laddare första steget. En mindre C-tek behöver gärna 2 dygn på sig för att ladda. Alternativt körning i 2-3 timmar. Inte massa förbrukare på då! Säg att batteriet är generaltomt som i ditt fall och det kanske är på 85AH så behövs laddning på 100Ah för att vara på den säkra sidan. En laddare på 3A behöver alltså 33 timmar på sig. En körning med 60A generator vill ha 2-3 timmar då du kör med ljus, fläkt och annat godis påslaget... Lugn laddnign med c-tek är att föredra. Sparar batteriet.

Jag har i alla år när det behövts "Straffladdat" med körning. Har fungerat utmärkt. Har gjort det ett sjukt antal gånger som bilhandlare genom att ta bilen ifråga hem och ladda över natten och sen kört till jobbet (1 timme en väg)

Har man ett gammalt blybatteri med syra kan man ladda åt felhåll. Dvs minus på plus osv i några timmar för att sedan vända laddningen rätt. Fungerar bra. Men bara då den gamla sorten!

EDIT: Biltemas multimeter för 89.90 fungerar utmärkt. Använt i många år! Dessutom visar den hyggligt rätt då jag jämfört med firmans kalibrerade 5000-kronors prylar (Elektriker till yrket)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

685 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#6
gamlingen skrev:
Är batteriet tomt så räcker det inte med att köra upp den till 11.7 volt om den ska stå 1 vecka... batteriet måste laddas upp under längre tids körning eller med batteriladdare.

Ett dygn stod den nu och inte en vecka tongue jag brukar köra med bilen dagligen men just idag var jag i skolan i Olofström istället för Hässleholm så samåkte med en klasskamrat.

Drönirettab skrev:
Om du väljer en multimeter som kan mäta 10/20 A så kan du mäta det mesta,köp gärna en sån. smile

När spänningen sjunker så där lågt så kan batteriet pajja, även ett Running Bull. Fast de tål tydligen en hel del stryk enligt folk som använder dem, testa att ladda upp det helt fullt med batteriladdaren och gör sedan tjuvströmsmätning.

Eftersom det har varit rejält djupurladdat så kan du prova att köra "recond" på laddaren enligt anvisningarna, även om såna typer av batterier inte bör laddas med förhöjd spänning så brukar det fungera någon enstaka gång. Koppla dock bort batteriet från bilens elsystem vid "recond" eftersom laddspänningen höjs över 15 V.

Den multimetern jag har är på 10A så de ska funka bra då smile

Japp jag vet att det kan pajja ordentligt. Tänkte faktiskt springa ner o skruva bort pluspolen så den inte kan dra ur det mer.

Har som sagt inte batteriladdaren här uppe utan den ligger nere hos mina föräldrar hmm Men finns det recond på XS25000? annars får jag ta kontakt med en släkting så han kan ta hem sin 3600(?) som där finns recond på iaf.

Men jag kommer köra i ca 1h 30 min till mina föräldrar så det kanske inte behövs o köra recond på den då? Den verkade ju iaf ta emot laddning rätt bra när jag körde med den igår morse.


21 761 Inlägg
1 december 2010
#7
På XS25000 vet jag inte, däremot på MXS25000 finns det recond.

När ett batteri har varit riktigt djupurladdat så är det inte säkert att det räcker med normal laddspänning, det kan behövas förhöjd spänning för att det ska bli helt uppladdat. Det är skillnad på ett delvis urladdat batteri och ett helt urladdat när det gäller laddningssättet.

Jag brukar inte rekommendera att låta generatorn ladda upp ett urladdat batteri, dels kräver det att laddspänningen är korrekt och dels belastas generatorn väldigt hårt. Man får även komma ihåg att ett batteri inte har 100% laddningsmottaglighet, speciellt inte i vinterkyla, och då tar det längre tid än den teoretiska beräkningen.

Man kan få ett batteri hyfsat uppladdat på relativt kort tid så att motorn startar igen när man har slagit av den, men är det en del minusgrader och att bilen står till nästa dag så får man troligen inte igång den beroende på att batteriet inte är så uppladdat som man tror. smile

Men du väljer själv hur du vill göra.

685 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
På XS25000 vet jag inte, däremot på MXS25000 finns det recond.

När ett batteri har varit riktigt djupurladdat så är det inte säkert att det räcker med normal laddspänning, det kan behövas förhöjd spänning för att det ska bli helt uppladdat. Det är skillnad på ett delvis urladdat batteri och ett helt urladdat när det gäller laddningssättet.

Jag brukar inte rekommendera att låta generatorn ladda upp ett urladdat batteri, dels kräver det att laddspänningen är korrekt och dels belastas generatorn väldigt hårt. Man får även komma ihåg att ett batteri inte har 100% laddningsmottaglighet, speciellt inte i vinterkyla, och då tar det längre tid än den teoretiska beräkningen.

Man kan få ett batteri hyfsat uppladdat på relativt kort tid så att motorn startar igen när man har slagit av den, men är det en del minusgrader och att bilen står till nästa dag så får man troligen inte igång den beroende på att batteriet inte är så uppladdat som man tror. smile

Men du väljer själv hur du vill göra.

Så du menar att jag kan skada batteriet och/eller generatorn genom att köra hem med det och sen ladda det färdigt hemma? Har även värme i garaget där så blir lite bättre förhållanden för att ladda det också då.

Men då tar jag iaf och ber min släkting att ta hem sin laddare och kör recond med den. Kan jag ladda med recond på tills batteriet är full laddat eller bör jag byta till vanlig laddspänning efter ett tag? tänkte mest på att du sa att den typen av batteriet igentligen inte bör laddas med för hög spänning.

EDIT: Aah kollade på Ctek´s hemsida precis och kan inte hitta någon som heter bara XS25000 men min ser iallafall ut precis som MXS25000 så det kan nog vara en sån iaf smile alla lamporna och sånt sitter på samma ställe iaf.
Senast redigerat av Snoogiloo (1 december 2010)


21 761 Inlägg
2 december 2010
#9
Snoogiloo skrev:
Så du menar att jag kan skada batteriet och/eller generatorn genom att köra hem med det och sen ladda det färdigt hemma?

Nja, riktigt så menade jag inte. Jag menar att om man enbart låter generatorn ladda upp ett helt urdraget batteri så tar det tid och med tanke på att generatorn en stor del av tiden antagligen blir maxbelastad så finns risk för överbelastning. Att ladda batteriet fullt med vettig batteriladdare är aldrig dåligt för batteriet, det är min åsikt. smile

Sedan gäller det ju också att generatorns laddspänning är korrekt, annars kan inte batteriet bli helt uppladdat. Om ett batteri har blivit väldigt mycket urdraget så är det extra viktigt att det laddas fullt igen, annars tappar det lätt en del av sin kapacitet. Visserligen verkar Running Bull tåla en del stryk, men även djupcyklingsbatterier har sina begränsningar.

Snoogiloo skrev:
Kan jag ladda med recond på tills batteriet är full laddat eller bör jag byta till vanlig laddspänning efter ett tag? tänkte mest på att du sa att den typen av batteriet igentligen inte bör laddas med för hög spänning.

Alla AGM-batterier är slutna, däremot har de övertrycksventiler som kan släppa ut litegrann syrgas om trycket inuti batteriet av någon anledning skulle bli för högt (tex kortslutning, överladdning). Batteriet kommer dock normalt sett inte att släppa ut lika mycket syrgas som ett "vanligt" batteri skulle göra.

Det känsliga med AGM-batterier är att de innehåller ganska liten mängd syra jämfört med vanliga batterier, vilket innebär att om de råkar ut för en ordentlig överladdning så försvinner "dyrbar" syra. Någon enstaka gång gör inte så mycket, men händer det regelbundet så pajjar batteriet betydligt fortare än ett vanligt batteri eftersom syran helt enkelt kan ta slut.

MXS25000 har en tidsbegränsad och spänningsbegränsad överladdningsfas, dvs den förhöjda laddningen håller inte på hur länge som helst och spänningen stiger inte hur högt som helst. Därför kan man i vissa fall använda recond till AGM-batterier någon enstaka gång utan att det ska bli problem, dock inte många gånger.

Risken finns ändå att batteriet börjar "vissla" och "tjuta", det är tecken på att överladdningen är för häftig och laddningen ska avbrytas.

Läs vad som står i anvisningarna till laddaren, då får du reda på hur man använder recond. I manualen står förstås också att man bör kontakta batteritillverkaren om man är osäker på vad som gäller för det specifika batteriet, känner du dig tveksam så är det bara att låta bli recond. smile

685 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Snoogiloo skrev:
Så du menar att jag kan skada batteriet och/eller generatorn genom att köra hem med det och sen ladda det färdigt hemma?

Nja, riktigt så menade jag inte. Jag menar att om man enbart låter generatorn ladda upp ett helt urdraget batteri så tar det tid och med tanke på att generatorn en stor del av tiden antagligen blir maxbelastad så finns risk för överbelastning. Att ladda batteriet fullt med vettig batteriladdare är aldrig dåligt för batteriet, det är min åsikt. :)

Sedan gäller det ju också att generatorns laddspänning är korrekt, annars kan inte batteriet bli helt uppladdat. Om ett batteri har blivit väldigt mycket urdraget så är det extra viktigt att det laddas fullt igen, annars tappar det lätt en del av sin kapacitet. Visserligen verkar Running Bull tåla en del stryk, men även djupcyklingsbatterier har sina begränsningar.

Snoogiloo skrev:
Kan jag ladda med recond på tills batteriet är full laddat eller bör jag byta till vanlig laddspänning efter ett tag? tänkte mest på att du sa att den typen av batteriet igentligen inte bör laddas med för hög spänning.

Alla AGM-batterier är slutna, däremot har de övertrycksventiler som kan släppa ut litegrann syrgas om trycket inuti batteriet av någon anledning skulle bli för högt (tex kortslutning, överladdning). Batteriet kommer dock normalt sett inte att släppa ut lika mycket syrgas som ett "vanligt" batteri skulle göra.

Det känsliga med AGM-batterier är att de innehåller ganska liten mängd syra jämfört med vanliga batterier, vilket innebär att om de råkar ut för en ordentlig överladdning så försvinner "dyrbar" syra. Någon enstaka gång gör inte så mycket, men händer det regelbundet så pajjar batteriet betydligt fortare än ett vanligt batteri eftersom syran helt enkelt kan ta slut.

MXS25000 har en tidsbegränsad och spänningsbegränsad överladdningsfas, dvs den förhöjda laddningen håller inte på hur länge som helst och spänningen stiger inte hur högt som helst. Därför kan man i vissa fall använda recond till AGM-batterier någon enstaka gång utan att det ska bli problem, dock inte många gånger.

Risken finns ändå att batteriet börjar "vissla" och "tjuta", det är tecken på att överladdningen är för häftig och laddningen ska avbrytas.

Läs vad som står i anvisningarna till laddaren, då får du reda på hur man använder recond. I manualen står förstås också att man bör kontakta batteritillverkaren om man är osäker på vad som gäller för det specifika batteriet, känner du dig tveksam så är det bara att låta bli recond. :)

Okej men då fattar jag :) Men då kör jag hem och laddar batteriet över helgen när jag e hemma med vanlig laddning. Sen tar jag med laddaren upp hit och kör recond på det om det inte vill funka som det skall.

Tackar för all information :)



Sök