5422
Sök

Vad säger lagen om vinterdäck?

Skaune
1 december 2010
Trådstartare
har fått ett litet dilemma, och eftersom Transportstyrelsens kundtjänst stänger 17 så känd jag att jag kanske kan fråga här!

min far bor i spanien och en av hans bilar ska upp hit tlll sverige, bilen rullar ju såklart på sommardäck då den rullar på spanska sydkusten, den är dock svenskreggad, saken är den att vinterdäcken ligger på en firma här i sverige, men vad säger lagen om att ta bilen in i sverige och köra till däckfirman direkt? jag vill minnas att de finns nån form av undantag i regelbalken om just bilar som befunnit sig utomlands och komma till sverige under vintern?

nån som vet nåt om detta? Bilen ska inte köras långt till verkstan, men vill ändå veta!

Vettemannen
1 december 2010
Trådstartare
Axor skrev:
har fått ett litet dilemma, och eftersom Transportstyrelsens kundtjänst stänger 17 så känd jag att jag kanske kan fråga här!

min far bor i spanien och en av hans bilar ska upp hit tlll sverige, bilen rullar ju såklart på sommardäck då den rullar på spanska sydkusten, den är dock svenskreggad, saken är den att vinterdäcken ligger på en firma här i sverige, men vad säger lagen om att ta bilen in i sverige och köra till däckfirman direkt? jag vill minnas att de finns nån form av undantag i regelbalken om just bilar som befunnit sig utomlands och komma till sverige under vintern?

nån som vet nåt om detta? Bilen ska inte köras långt till verkstan, men vill ändå veta!

Det här tycker jag är en intressant fråga, jag vet inte men kan tänka mig att den måste köras på vinterdäck när den är i Sverige men det borde finnas undantag för sådana här tillfällen för vem säger att man har plats i bilen för en uppsättningar däck så man kan byta till och från när man åker över gränserna. Jag tycker man borde få åka till det ställe där vinterdäcken ligger.

/Benny

Game On!
244 Inlägg
Skaune
1 december 2010
Trådstartare
joQue skrev:
Snökedjor wink

den ska bara köras ca 1-2 mil i sverige, och snökedjor på bilen, när motorvägarna här nere nsätan är snöfria e nog lite dumt! wink

Game On!
244 Inlägg
1 december 2010
De brukar man ju se de flesta turisterna med annars som kommer på sommardäck big_smile

Vettemannen
1 december 2010
Trådstartare
joQue skrev:
De brukar man ju se de flesta turisterna med annars som kommer på sommardäck big_smile

Snökedjor höll man på och trasslade med i lumpen på lastbilarna där. Har även haft snökedjor på en gaffeltruck. Inget roligt att hålla på med, garanterat. Speciellt inte om man kommer till Sverige och ska ligga på nån parkering för att få på de jävla kedjorna. Jag tycker det i vissa lägen ska vara dispens för sånt här.

/Benny

Game On!
244 Inlägg
1 december 2010
men ska du bara åka 2 mil så skit i de o kör på sommardäcken lite extra försiktigt

8 928 Inlägg
1 december 2010
Snökedjor lär inte fungera då dom inte klassas som vinterdäck utan är ett hjälpmedel som bara får användas under kortare sträckor i låga hastigheter.
Det finns inga undantag från reglerna för vinterdäck på utlandsreggade bilar eller en svenskregistrerad som befinner sig utomlands, så fort den körs i Sverige så gäller våra regler.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Vettemannen
1 december 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
Snökedjor lär inte fungera då dom inte klassas som vinterdäck utan är ett hjälpmedel som bara får användas under kortare sträckor i låga hastigheter.
Det finns inga undantag från reglerna för vinterdäck på utlandsreggade bilar eller en svenskregistrerad som befinner sig utomlands, så fort den körs i Sverige så gäller våra regler.

Mvh
Hamilton

Okay, det var ord och inga visor. Bra att veta utifall man kommer i den sitsen. Nu vet man vad som gäller.

/Benny

KHRacing
1 december 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Helt fel du smile

finns seriösa untantag ( OCH NEJ; JAGTÄNKER INTE TA FRAM LÄNKEN HOS TRANSPORTSTYRELSEN)

Bor du i Gävle exempelvis o bara äger dubbdäck, och du skall till tyskland som har dubbförbud, så får du lagligt sätta på dina sommardäck o köra genom ett snöbelagt Sverige ner till Tysklnad.

Samma gäller självfallet för en svenskreggad bil som körs från exempelvis då Spanien, till Sverige på sommarädkc.

Men självfallet så skall man nog kunna uppvisa någon form av bevis för att man kommer därifrån, för polisen.

mvh Kristian,. cool

Skaune
1 december 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Helt fel du smile

finns seriösa untantag ( OCH NEJ; JAGTÄNKER INTE TA FRAM LÄNKEN HOS TRANSPORTSTYRELSEN)

Bor du i Gävle exempelvis o bara äger dubbdäck, och du skall till tyskland som har dubbförbud, så får du lagligt sätta på dina sommardäck o köra genom ett snöbelagt Sverige ner till Tysklnad.

Samma gäller självfallet för en svenskreggad bil som körs från exempelvis då Spanien, till Sverige på sommarädkc.

Men självfallet så skall man nog kunna uppvisa någon form av bevis för att man kommer därifrån, för polisen.

mvh Kristian,. cool

De var de jag ville minas oxå! jag går på Christians linje! wink

Trafikledare
563 Inlägg
1 december 2010
KHRacing skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Helt fel du smile

mvh Kristian,. cool

Du får nog plocka fram den där länken ändå du!  tongue

Transportstyrelsen skrev:
Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For … interdack/

Varför skulle det annars stå så tydligt angivet hos Transportsyrelsen?!

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

8 928 Inlägg
1 december 2010
KHRacing skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Helt fel du smile

mvh Kristian,. cool

Jag tänker inte heller länka till den ändringen i lagtexten som genomfördes 1/12 2009
Men det undantaget som du hänvisar till togs bort 1/12 -2009

Citat från Transportstyrelsen:
Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Muttley
1 december 2010
Trådstartare
Axor skrev:
joQue skrev:
Snökedjor wink

den ska bara köras ca 1-2 mil i sverige, och snökedjor på bilen, när motorvägarna här nere nsätan är snöfria e nog lite dumt! wink

Mja, snöfria var de ju inte idag. Och värre om de är snöfria med svarthalka.
Men tar han de lugnt och bara ska köra den lilla biten och ska bytta till vinterdäck direkt så är de ju ingen fara. För alla andra ligger ju i 70 just nu.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 december 2010
Nya bestämmelser om vinterdäck och dubbdäck
Trafikförordningen (1998:1276) har ändrats så att utländska och svenska personbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck. Något undantag från kravet på vinterdäck ska således inte längre medges i dessa fall.

http://teknikkonsument.se/2009/12/17/vi … rsskiftet/

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Skaune
1 december 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Axor skrev:
joQue skrev:
Snökedjor wink

Men tar han de lugnt och bara ska köra den lilla biten och ska bytta till vinterdäck direkt så är de ju ingen fara. För alla andra ligger ju i 70 just nu.

De  jag som tar över bilen när den kommer till sverige, de stackarna som kör den just nu på väg hit kör genom europa på sommardäcken, vet inte hur de ser ut i frankrike, tysklland o danmark, men liiite vågat ändå! men julklapparna till barnbarnen skulle tydligen hem! (en bekant till pappa som kör hit den)
Aja tänker köra enormt försiktigt den lilla biten till däckfirman!

Muttley
1 december 2010
Trådstartare
Axor skrev:
tkd_rille skrev:
Axor skrev:

De  jag som tar över bilen när den kommer till sverige, de stackarna som kör den just nu på väg hit kör genom europa på sommardäcken, vet inte hur de ser ut i frankrike, tysklland o danmark, men liiite vågat ändå! men julklapparna till barnbarnen skulle tydligen hem! (en bekant till pappa som kör hit den)
Aja tänker köra enormt försiktigt den lilla biten till däckfirman!

ja tewik tog fram ditt svar. var visst inte lagligt längre.. Frågan är vad danmark säger. De är inte så roligt där med snö just nu har jag hört. Smäller de bilen lär de nog få lite problem.

KHRacing
1 december 2010
Trådstartare
Melin skrev:
Du får nog plocka fram den där länken ändå du!  tongue

Transportstyrelsen skrev:

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For … interdack/

Varför skulle det annars stå så tydligt angivet hos Transportsyrelsen?!

Då har du rätt & jag fel, men detta har då ändrat set senaste året. smile

Mindre än två år sedan var detta jag påpekade helt lagligt.

KHRacing
1 december 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
Jag tänker inte heller länka till den ändringen i lagtexten som genomfördes 1/12 2009

Mvh
Hamilton

hehe bra det, för man brukar inte hålla sig 100% uppdaterad ang gällande trafikregler, trots att man är sig skyldig tilldet, eller hur  smile
jag letade nyss men missade denna texten. Lite småsjukt är det trots allt att TS ej går ut offentligt i Media med en såpass stor lagändring
Senast redigerat av KHRacing (1 december 2010)

8 928 Inlägg
1 december 2010
KHRacing skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

hehe bra det, för man brukar inte hålla sig 100% uppdaterad ang gällande trafikregler, trots att man är sig skyldig tilldet, eller hur  smile
jag letade nyss men missade denna texten. Lite småsjukt är det trots allt att TS ej går ut offentligt i Media med en såpass stor lagändring

Vill minnas att det var både på TV och dagstidningar om just det här, så visst har det informerats om det.

Man kan som sagt inte komma i håg alla regler och ändringar, än mindre när och var ändringar publiceras

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Sök