2837
Sök

Maptun Performance Stage 5 hjälp!

63 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Maptun Performance Stage 5 chip och en 3 bars Mapsensor har jag då införskaffat.

Nu är frågan den, jag fick inte bilen att starta med den nya boxen, testade att byta tillbaka men med 3bars fortfarande i, då startade bilen direkt men gick med pendlande tomgång i ungefär 10sek sen dog den.
Varje gång jag startar bilen så har den pendlande tomgång tills den väljer att dö.

testade då att byta tillbaka till det jag hade innan dvs Stage4 och org mapsensor, då var det inga som helst problem.

Tänkte prova att sätta i Stage5 boxen igen men med Org mapsensor för att se om den överhuvudtaget vill gå igång.

Är det någon som har haft liknande problem eller dylikt?

är tacksam för tips/hjälp.

Mvh// Korpela

10 287 Inlägg
3 december 2010
Att köra med mapsensor som inte är anpassad till programvaran går inte. Det har du just bevisat med dina experiment.
Men varför inte ditt Stage 5 startar får du nog kolla med maptun om.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 december 2010
Säker på att boxen inte har startspärren aktiverad? För har du startspärren i kommer du inte kunna starta, den kan hoppa igång en gång i 1 sekund, sen tuggar den bara på startmotorn, hänt så för dig med?

4 299 Inlägg
3 december 2010
Hur är det med vakuumslangen som går mellan insug och mapsensorn??

Skulle tippa på att det är nånting där som spökar då jag själv glömt stoppa tillbaka just den slangen, och då har bilen gått jävligt skumt för att sen lägga av.

63 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Att köra med mapsensor som inte är anpassad till programvaran går inte. Det har du just bevisat med dina experiment.
Men varför inte ditt Stage 5 startar får du nog kolla med maptun om.

/Göran

alright ska ta och titta vidare mer imorrn som sagt. men det är ju skumt då detta är ju just framtaget för min bils model så det ska ju inte vara några större probs :S

//Korpela

63 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
Säker på att boxen inte har startspärren aktiverad? För har du startspärren i kommer du inte kunna starta, den kan hoppa igång en gång i 1 sekund, sen tuggar den bara på startmotorn, hänt så för dig med?

ja alltså jag stoppade ju i boxen, såklart drog jag ur batterispolen först, sen  försöka starta bilen, och den bara drog runt tills batteriet blev svagt :S..

med tanke på att min bil är avställd över vintern, så har jag dessutom glömt Stereo prylarna,slutsteget kvar i batteriet vilket medför till att batteriet laddar ur snabbare.. tongue...

hur får man bort startspärren isånnafall???

//Korpela

63 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Hur är det med vakuumslangen som går mellan insug och mapsensorn??

Skulle tippa på att det är nånting där som spökar då jag själv glömt stoppa tillbaka just den slangen, och då har bilen gått jävligt skumt för att sen lägga av.

jag är säker på att jag stoppade in Vakumslange mellan insug och mapsensor tongue..

men det är ju fortfarande skumt ändå..

//Korpela

23 Inlägg
3 december 2010
Hej

Köpte du boxen direkt av maptun eller begagnad av någon ?

samt har du kört med denna boxen förrut, innan batteriet dog ?
Senast redigerat av Dennis- (3 december 2010)

Hälsningar
Dennis Stendahl / Bil & Motor i Helsingborg

Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 december 2010
för o få bort startspärren så får du programmera om boxen, aningen att någon på STCS forumet gör det åt dig, eller så gör du det själv, men hjälp av t5 suite, som är gratis, enda är ett BDM interface (namn?) som du behöver, aningen köpa för en 300-400 tror jag det var, eller löda för ca 150kr!

63 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
yo dennis

jag köpte denna box beggad av en person som säger sig ha haft den fullt fungerande utan några som helst problem alltså jag hade bra med ström i batteriet då jag hade den nya boxen i, vet inte säkert om de har någon större betydelse om du har lite mindre ström eller mer, då jag bytte tillbaka till min egna box och bilen starta dirr.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 december 2010
låter precis som startspärren inte är avprogrammerad! blir precis samma symptom som när den går i!

63 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
för o få bort startspärren så får du programmera om boxen, aningen att någon på STCS forumet gör det åt dig, eller så gör du det själv, men hjälp av t5 suite, som är gratis, enda är ett BDM interface (namn?) som du behöver, aningen köpa för en 300-400 tror jag det var, eller löda för ca 150kr!

ok över till detta hjälp av t5 suite vart hittar man ett sådant?`

är det nånting jag kan googla fram eller det där med BDM interface, för det där är rena rappakaljan till mig hmm tyvärr..

förklara gärna mer wink

//Korpela

Sök