5563
Sök

Hål och buffrar

503 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
tjenare big_smile jag undrar om någon kan svara på en enkel fråga big_smile
hur får man bra hål till passform av tex 5,25 6x9or eller basar?
någon som har ett bra knep för har det svårt att få det att blå riktigt bra mellan högtalare och kant
mvh marcus

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte

7 283 Inlägg
5 december 2010
Finns väl en mall man kan köpa till en fräs så skruvar man fast den i mitten av hålet och fräser ur en cirkel.

Annars så får man oftast med en mall när man köper högtalarna.
Bara att rita av på materialet och sen ner med sticksågen eller vad du nu vill använda.
Senast redigerat av Brains (5 december 2010)

503 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
okej big_smile men jag fick inte med någon mall (köpte grejerna begagnat) sad

att köra polisbil är som att ha analsex med sin bästa kompis det är säkert skönt men man gör det bara inte

7 283 Inlägg
5 december 2010
Annars är det inte sååå svårt att ta en tumstock och mäta wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 december 2010
Precis, mät ut mitten där högtalaren ska sitta, borra sen ett hål rakt igenom en träbit i änden (med samma storlek på borren) och mät ut från mitten på det hålet och rita ett sträck där du har halva diametern av det stora hålet som ska göras från högtalaren, sen så är det bara att sätta fast träbiten med borren i hålet i lådan och snurra den samtidigt som du håller i en penna i kanten. Blir som en stor passare. Går även att borra ett hål för pennan istället för att kapa i änden. Kapar sen gör du enkelt med en vanlig sticksåg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
6 december 2010
ChriZtoffer skrev:
Precis, mät ut mitten där högtalaren ska sitta, borra sen ett hål rakt igenom en träbit i änden (med samma storlek på borren) och mät ut från mitten på det hålet och rita ett sträck där du har halva diametern av det stora hålet som ska göras från högtalaren, sen så är det bara att sätta fast träbiten med borren i hålet i lådan och snurra den samtidigt som du håller i en penna i kanten. Blir som en stor passare. Går även att borra ett hål för pennan istället för att kapa i änden. Kapar sen gör du enkelt med en vanlig sticksåg.

Jag brukar borra fast borren i tumstocken och sen ritar jag längst ut på tumstocken, funkar det med, men blir lite hål i den efter ett tag wink

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 december 2010
Också en lösning, själv så har jag en linjal där det är ett hål ganska exakt vid 0an, bara att borra, på med linjalen och rita. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

503 Inlägg
6 december 2010
Trådstartare
tack alla för svar ska göra ett försök senare idag så big_smile

Sök