3055
Sök

Köpråd: komfortbil mellan 10-20 tusen

Volvo850-92
1 682 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#1
Nu är jag på köpet igen. Denna gång så ska tjejen min och jag skaffa oss en bruksbil av en bra komfort. Men vilken? Den ska vara tyst i kupén och dörrstängningen ska vara som ett kassaskåp. Jag hade en W123 först, men funderar nu på en W124. Eller är det värt med en w124? Finns det bättre? Bilen ska inte vara en sportraket eller soppaslukare. Nöjer mej med 100 hk typ. Kombi går bra.

Vad rekommenderar ni? smile


1 319 Inlägg
5 december 2010
#2
Vilka krav har du på utrustning?

_----------'

Volvo850-92
1 682 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
#3
Inget speciellt. Blir nöjd med något som kyler (eltaklucka, elhissar, AC något av dom iallafall), sätesvärmare, eluppvärmda elspeglar och bakruta.

Typ det som finns i volvo 740. wink


175 Inlägg
7 december 2010
#4
Peugeot 406 kombi/sedan det kan man få en relativt ny bil för de pengarna
sen säger folk att den bilen krånglar endel, mina föreldrar hade en kombi och det va aldrig något med den..

Chevroler c1500 454ss "489cui"
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....

Stressad BMW
120 Inlägg
8 december 2010
#5
saab 9000 ! turbo får sjukt mycket utrustning för pengarna


1 319 Inlägg
8 december 2010
#6
fredrikwendt skrev:
saab 9000 ! turbo får sjukt mycket utrustning för pengarna

Måste hålla med om det. Eftersom de står så jävla lågt i pris så får man riktigt mycket lull på köpet. brutalt sköna stolar också.. smile

_----------'

Forummoderator
18 306 Inlägg
8 december 2010
#7
w124! Lite partiskt i detta fallet... Har en själv och haft MÅNGA genom åren. Bara går och går. Ingen 300 eller ännu värre: 24v.

Både manuell och automat håller bra. Föredrar auto då lådan är tråkigare än bilen. Fast har manuell just nu :-) Diesel är riktigt bra men då sjukt slö och en skattekostnad från helvetet. Kör diesel ändå. Gillar ljudet och pålitligheten.

Kolla rosten och att värme/kyla fungerar på bägge sidor. Gärna ett steg från max på bägge lägena så att du ser att klimatorn fungerar. Vanligt fel. Kan tjuvkoppla en fungerande sida till att styra bägge på 10 minuter om man vill dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 306 Inlägg
8 december 2010
#8
jonnielahti skrev:
sleepyoh skrev:
fredrikwendt skrev:
saab 9000 ! turbo får sjukt mycket utrustning för pengarna

Måste hålla med om det. Eftersom de står så jävla lågt i pris så får man riktigt mycket lull på köpet. brutalt sköna stolar också.. smile

lägger en röst till där, lättrycks 2,0an är relativt bränslesnål också!

Håller med rakt av men en som rullat 20-25000 börjar väl närma sig "övertid" på många komponenter? Lådan är jag lite tveksam till också. Håller automaten bättre?

Var riktigt sugen på en maxad griffin för ett tag sedan för 12 lappar men kompisar som kör SAAB sa i kör: Nej.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Stressad BMW
120 Inlägg
8 december 2010
#9
Dieselsmurfen skrev:
jonnielahti skrev:
sleepyoh skrev:

Måste hålla med om det. Eftersom de står så jävla lågt i pris så får man riktigt mycket lull på köpet. brutalt sköna stolar också.. smile

lägger en röst till där, lättrycks 2,0an är relativt bränslesnål också!

Håller med rakt av men en som rullat 20-25000 börjar väl närma sig "övertid" på många komponenter? Lådan är jag lite tveksam till också. Håller automaten bättre?

Var riktigt sugen på en maxad griffin för ett tag sedan för 12 lappar men kompisar som kör SAAB sa i kör: Nej.

jag har en 2,3T automat smed all utrustning och den lådan är tiptop bilen har rullat 37000mil men sen är det ju mycket hur man sköter sakerna . hellre en välskött bil som rullat 40000mil en en misskött som rullat 15000mil !
min är tillsalu också om du är sugen smile


1 571 Inlägg
9 december 2010
#10
Dieselsmurfen skrev:
w124! Lite partiskt i detta fallet... Har en själv och haft MÅNGA genom åren. Bara går och går. Ingen 300 eller ännu värre: 24v.

Ja 0-100 på 8 sekunder eller 20 sekunder. Det är en viss skillnad på körbarhet. smile Men klart det blir ju billigt. Har själv haft 200a och 220. Bra motorer hela bunten.

345 Inlägg
9 december 2010
#11
Chevrolet Caprice 1991+ är ett trevligt USA-alternativ. smile


111 Inlägg
10 december 2010
#13
Bmw eller annan tysk bil skulle jag rekommendera. Opel, ford, audi, volkswagen, mercedes...finns hur många som helst...

1 319 Inlägg
11 december 2010
#14
camaro67 skrev:
Ford Scorpio Cosworth. Grymt sköna bilar och med en Cosworth har du all utrustning som du räknade upp plus en del till.

10-20k ska det hela kosta.. hittar du en sån billig så tar jag expressflyg dit och klipper den direkt.

_----------'

560 Inlägg
11 december 2010
#15
Ford mondeo -97 kanske? Är ju trevliga bilar med lite former samt ok utrustning smile

Meister
6 763 Inlägg
11 december 2010
#16
sleepyoh skrev:
camaro67 skrev:
Ford Scorpio Cosworth. Grymt sköna bilar och med en Cosworth har du all utrustning som du räknade upp plus en del till.

10-20k ska det hela kosta.. hittar du en sån billig så tar jag expressflyg dit och klipper den direkt.

inga problem att hitta en Scorpio Cosworth för dom pengarna. Nu fanns de tyvärr inte en enda på blocket men ändå


560 Inlägg
11 december 2010
#17
camaro67 skrev:
sleepyoh skrev:
camaro67 skrev:
Ford Scorpio Cosworth. Grymt sköna bilar och med en Cosworth har du all utrustning som du räknade upp plus en del till.

10-20k ska det hela kosta.. hittar du en sån billig så tar jag expressflyg dit och klipper den direkt.

inga problem att hitta en Scorpio Cosworth för dom pengarna. Nu fanns de tyvärr inte en enda på blocket men ändå

Då blir de ju lite problem kanske roll

Meister
6 763 Inlägg
11 december 2010
#18
Wilsgaard skrev:
camaro67 skrev:
sleepyoh skrev:

10-20k ska det hela kosta.. hittar du en sån billig så tar jag expressflyg dit och klipper den direkt.

inga problem att hitta en Scorpio Cosworth för dom pengarna. Nu fanns de tyvärr inte en enda på blocket men ändå

Då blir de ju lite problem kanske roll

Brukar finnas ett par stycken. Men de är inte dyrare än så


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 december 2010
#19
En Audi 100/A6 C4 (92-96) kanske? Jäkligt sköna bilar.

Är du ute efter komfort, tänk då på att inte smälla på lågprofildäck på de största fälgar som får plats i hjulhuset och slänga på -40 mm sänkfjädrar. Kör på vanliga 195/65 eller liknande. Däckprofilen tycker jag gör en hel del för komforten.


560 Inlägg
11 december 2010
#20
Andromeda skrev:
En Audi 100/A6 C4 (92-96) kanske? Jäkligt sköna bilar.

Är du ute efter komfort, tänk då på att inte smälla på lågprofildäck på de största fälgar som får plats i hjulhuset och slänga på -40 mm sänkfjädrar. Kör på vanliga 195/65 eller liknande. Däckprofilen tycker jag gör en hel del för komforten.

Håller med till 100%! Extremt viktigt att inte ha för stora fälgar eller för breda däck när man vill åka komfortablet.


Sök