När är det aktuellt att använta dämpmatta och varför?

Hefal noob
6 december 2010 · 112 Inlägg

Som topic lyder: När är det egentligen dags att slänga in en matta? Och vart gör man det, i dörrar fram&bak? Och vad har de för funktion?

Tacksam för svar!
Mvh Henrik

-lärling :)
Pavva
6 december 2010 · 1 215 Inlägg

jag har tänkt på samma sak tongue vill även fråg om man får det man betalar för.

är dämpmatta för låt oss säga; 500:-/m2 mycke sämre än matta för 700/m2?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Rigan
6 december 2010 · 451 Inlägg

En typisk dämpning av en bil ger cirka en 3dB ökning av ljudet. (källa: Dynamat) Om vi jämför med att öka 3dB när man spelar med en högtalare så motsvarar detta dubbelt så mycket effekt. Det vill säga (lite genereraliserat) att har man 2500W att driva basen med i en dämpad bil så kan man få det att låta som 5000W i en odämpad bil. Värt pengarna?

Utöver detta så ger t.ex. en dämpad dörr MYCKET bättre mellanregister eftersom den bland annat blir mer tät. Med ett bra slutsteg och väldämpade dörrar så kan man spela för stjärnorna med i princip vilka dörrhögtalare som helst. Jag utgår ifrån att jag inte behöver ge fler källhänvisningar? Over n' out.

Pavva
6 december 2010 · 1 215 Inlägg

hur mycket bör man dämpa då? skuffen och dörrarna eller hela bilen?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Janneutanb
6 december 2010 · 7 271 Inlägg

Pavva skrev:
hur mycket bör man dämpa då? skuffen och dörrarna eller hela bilen?

Dörrarna allra främst anser jag för annars försvinner MYCKET i oljud.

Pavva
6 december 2010 · 1 215 Inlägg

okey smile några tips på "billig" dämpmatta?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Janneutanb
6 december 2010 · 7 271 Inlägg

Pavva skrev:
okey smile några tips på "billig" dämpmatta?

Bättre och billigare blir det nog inte.
http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=225

Sen är det alltid aktuellt att använda dämpmatta.
Man blir av med så otroligt mycket skrammel och oljud!

Senast redigerat av Brains (6 december 2010)

Pavva
6 december 2010 · 1 215 Inlägg

okey! hur långt räcker ett sånt "kit" i en 744?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Eberlund VW Ägare
6 december 2010 · 1 011 Inlägg

Som Brains säger. Det är alltid aktuellt att dämpa. Gör grym skillnad även med originalljud då man blir av med mycket vibrationer och skrammel.

Henrik Eberlund
ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 december 2010 · 8 744 Inlägg

Hur mycket och vart man ska dämpa beror lite på hur man byggt, självklart är det aldrig fel att sätta en massa dämpmatta överallt men det har man sällan råd med som privatperson utan spons. smile Men om man börjar med dörrarna (ifall man har högtalare där) och taket så är man en bra bit på väg, om man sen har en kombi eller en sedan med baslådan "felvänd" (bakåt alltså) så kan det även vara idé att dämpa bakluckan och hatthyllan. Jag har satt ett antal lager i dörrarna och ett lager i taket i min, gjorde en hel del skillnad vill jag lova! Men mer skulle inte skada.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Janneutanb
6 december 2010 · 7 271 Inlägg

Pavva skrev:
okey! hur långt räcker ett sånt "kit" i en 744?

Har för mig att jag använde drygt halva paketet till framdörrarna på en 740.
Då blev det dubbla lager längst in och sen enkla lager på mellanplåten och dörrsidan.

Pavva
6 december 2010 · 1 215 Inlägg

Brains skrev:

Pavva skrev:
okey! hur långt räcker ett sånt "kit" i en 744?

Har för mig att jag använde drygt halva paketet till framdörrarna på en 740.
Då blev det dubbla lager längst in och sen enkla lager på mellanplåten och dörrsidan.

okey du vet ingen guide om hur man dämpar en 7/940? smile

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Janneutanb
6 december 2010 · 7 271 Inlägg

Pavva skrev:

Brains skrev:

Pavva skrev:
okey! hur långt räcker ett sånt "kit" i en 744?

Har för mig att jag använde drygt halva paketet till framdörrarna på en 740.
Då blev det dubbla lager längst in och sen enkla lager på mellanplåten och dörrsidan.

okey du vet ingen guide om hur man dämpar en 7/940? smile

Du skruvar av det som är ivägen och trycker dit mattan.

Pavva
6 december 2010 · 1 215 Inlägg

Brains skrev:

Pavva skrev:

Brains skrev:

Har för mig att jag använde drygt halva paketet till framdörrarna på en 740.
Då blev det dubbla lager längst in och sen enkla lager på mellanplåten och dörrsidan.

okey du vet ingen guide om hur man dämpar en 7/940? smile

Du skruvar av det som är ivägen och trycker dit mattan.

haha självklart! tongue men vore kul att se hur folk gör endå smile

men taket lär ju vara ett helvete att dämpa? man måste ju nästan ha ur bakrutan för att få ur taket?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Janneutanb
6 december 2010 · 7 271 Inlägg

Pavva skrev:

Brains skrev:

Pavva skrev:

okey du vet ingen guide om hur man dämpar en 7/940? smile

Du skruvar av det som är ivägen och trycker dit mattan.

haha självklart! tongue men vore kul att se hur folk gör endå smile

men taket lär ju vara ett helvete att dämpa? man måste ju nästan ha ur bakrutan för att få ur taket?

Aldrig tagit ur ett innertak men kan inte tänka mig att det är så himla bökigt.

Pavva
6 december 2010 · 1 215 Inlägg

@brains: okey men det räcker alltså med ett "kit" från blekinge bilradio för att dämpa dörrarna? (alla fyra)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Janneutanb
6 december 2010 · 7 271 Inlägg

Ja det gör det verkligen!
Det är framdörrarna som är viktigast då det är dom högtalarna du lyssnar på.
Bakdörrarna kanske du inte behöver lägga lika mycket på.

Pavva
6 december 2010 · 1 215 Inlägg

Brains skrev:
Ja det gör det verkligen!
Det är framdörrarna som är viktigast då det är dom högtalarna du lyssnar på.
Bakdörrarna kanske du inte behöver lägga lika mycket på.

okey men jag kommer ju inte kunna få in dämpning på hela yttre plåten.. eller?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Janneutanb
6 december 2010 · 7 271 Inlägg

Pavva skrev:

Brains skrev:
Ja det gör det verkligen!
Det är framdörrarna som är viktigast då det är dom högtalarna du lyssnar på.
Bakdörrarna kanske du inte behöver lägga lika mycket på.

okey men jag kommer ju inte kunna få in dämpning på hela yttre plåten.. eller?

Jodå, det går men det kan kosta lite skärsår på händer och armar.
Eller ja det gick i den 740 jag skruvade med, tror det var en -88.

Lonefox Bad music kills good sound
6 december 2010 · 7 241 Inlägg

Ett sådant bulkpack räckte till alla dörrar, bakluckan och mer eller mindre hela golvet i min Fiat Punto och då snålade jag inte med mattan: ett lager på ytterplåten i dörrarna och luckan, ett lager på var sida om innerplåten i framdörrarna likaså bakluckan, in mot kupén på innerplåten i bakdörrarna och ngt överlappande lager på golvet. Ger iaf en fingervisning om hur mkt dessa 40 ark är.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang