5891
Sök

Skumt som fan! Bilstereo

3 187 Inlägg
9 december 2010
bomchikawawa skrev:
Jag hade först 19 utan motor o sen ökade det ganska snabbt till 24... stängde av bilen o den visar 24... smile

Det sitter en extra liten box me 4 säkringar o 2 tjocka ( en röd o en svart) kablar som antagligen går till generatorn..

Bilen har även en webasto bensinvärmare installerad.

Kan det vara så att batteriet laddas extra mkt för att orka med bensinvärmaren?
vilket gör att ja får så höga värden?

och nu när ja låtit bilen stå avstängd i några minuter så sjunker den ifrån 24 o neråt.

din mätare visar fel. du kan inte få ut 19 V med ett 12 V batteri.
testa bytt batteri i (har haft det felet själv om batteriet är dåligt)
ta en bild på hur du har mätaren inställd.

3 187 Inlägg
9 december 2010
Jiimpa skrev:
big-jepp skrev:
Eberlund skrev:

Eftersom du får ut spänning på tjock brun och brun/röd så borde din CD spelare fungera dock så kommer den inte stängas av när du drar ut nyckel utan får stänga av den manuellt på stereon.

Dock var det något jävulskt höga mät värden du har.

Du borde ha ca 12 utan motorn igång och ca 14 med motor igång.

han har ju spänning på allt, det är det som förvånar mig, och väldigt höga värden. antingen är den fel inställd eller så är det dåligt batteri i den smile

Inte konstigt han har ström på allt när han hela tiden mäter på den röda kabeln.
Den tjocka bruna är förmodligen jord. Sätt den svarta mätpinnen på den och sätt den röda mätpinnen på den röda i ison. Värdet borde bli 12V med bilen avstängd. Flytta den röda pinnen till grå/blå så borde värdet vara 0V det samma om du flyttar den röda till brun/röd.

ja röd är ström och brun är jord, men han ska inte ha 17 V på dessa två?

767 Inlägg
9 december 2010
big-jepp skrev:
Jiimpa skrev:
big-jepp skrev:

han har ju spänning på allt, det är det som förvånar mig, och väldigt höga värden. antingen är den fel inställd eller så är det dåligt batteri i den smile

Inte konstigt han har ström på allt när han hela tiden mäter på den röda kabeln.
Den tjocka bruna är förmodligen jord. Sätt den svarta mätpinnen på den och sätt den röda mätpinnen på den röda i ison. Värdet borde bli 12V med bilen avstängd. Flytta den röda pinnen till grå/blå så borde värdet vara 0V det samma om du flyttar den röda till brun/röd.

Nej det ska han inte ha. På bilden han har laddat upp på första sidan så lyser ju batteri symbol i multimetern så det behöver bytas.

29 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Jiimpa skrev:
big-jepp skrev:
Eberlund skrev:

Eftersom du får ut spänning på tjock brun och brun/röd så borde din CD spelare fungera dock så kommer den inte stängas av när du drar ut nyckel utan får stänga av den manuellt på stereon.

Dock var det något jävulskt höga mät värden du har.

Du borde ha ca 12 utan motorn igång och ca 14 med motor igång.

Svart pinne - tjocka bruna = 24 (röd pinne - röd kabel)
                                       = 0 ( röd pinne - grå/blå)
                                       = 0 ( röd pinne - brun/röd)

29 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Jiimpa skrev:
big-jepp skrev:
Jiimpa skrev:

Nej det ska han inte ha. På bilden han har laddat upp på första sidan så lyser ju batteri symbol i multimetern så det behöver bytas.

Ska testa byta batteriet till multimetern... brb

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 december 2010
Om det inte hjälper med nytt batteri i multimetern så är din generator kass och skickar ut en på tok för hög spänning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

767 Inlägg
9 december 2010
bomchikawawa skrev:
Jiimpa skrev:
big-jepp skrev:

Svart pinne - tjocka bruna = 24 (röd pinne - röd kabel)
                                       = 0 ( röd pinne - grå/blå)
                                       = 0 ( röd pinne - brun/röd)

Då har du minnes ström alltså konstant ström på den röda kabeln. När du vrider på tändningen borde det vara ström även på någon utav grå/blå och brun/röd. Troligtvis på brun röd. Den som det är ström på då är tändnings ström.

3 187 Inlägg
9 december 2010
Jiimpa skrev:
big-jepp skrev:
Jiimpa skrev:

aha, där har vi felet, såg inte det! har själv en likadan multimeter och den visar helt fel om batteriet är dåligt;)

767 Inlägg
9 december 2010
big-jepp skrev:
Jiimpa skrev:
big-jepp skrev:

aha, där har vi felet, såg inte det! har själv en likadan multimeter och den visar helt fel om batteriet är dåligt;)

Får hoppas det löser sig för honom nu.

29 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Så där! köpte ett nytt batteri och vips så visar den 12 utan vriden tändning och 14 med startad motor smile

Utan tändning så visar multimetern :

Svart pinne - tjock brun / röd pinne - röd = 12,3V
Svart pinne - tjock brun / röd pinne - blågrå = 0,03V
Svart pinne - tjock brun / röd pinne - brunröd = 0V

Motorn igång så visar multimetern:

Svart pinne - tjock brun / röd pinne - röd = 14V
Svart pinne - tjock brun / röd pinne - blågrå = 13,5V
Svart pinne - tjock brun / röd pinne - brunröd = 0V

29 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
big-jepp skrev:
bomchikawawa skrev:
Jag hade först 19 utan motor o sen ökade det ganska snabbt till 24... stängde av bilen o den visar 24... smile

Det sitter en extra liten box me 4 säkringar o 2 tjocka ( en röd o en svart) kablar som antagligen går till generatorn..

Bilen har även en webasto bensinvärmare installerad.

Kan det vara så att batteriet laddas extra mkt för att orka med bensinvärmaren?
vilket gör att ja får så höga värden?

och nu när ja låtit bilen stå avstängd i några minuter så sjunker den ifrån 24 o neråt.

din mätare visar fel. du kan inte få ut 19 V med ett 12 V batteri.
testa bytt batteri i (har haft det felet själv om batteriet är dåligt)
ta en bild på hur du har mätaren inställd.

du hade rätt om mätaren smile

29 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Brun/röda kabeln e helt död alltså, den ger ingen ström alls enligt multimetern.

O det e den kabeln som e tändningsplus, o den behövs annars fungerar inte cd spelaren va? smile

3 187 Inlägg
9 december 2010
bomchikawawa skrev:
Brun/röda kabeln e helt död alltså, den ger ingen ström alls enligt multimetern.

O det e den kabeln som e tändningsplus, o den behövs annars fungerar inte cd spelaren va? smile

du ska ha ström på den för att det ska fungera, ja. det du kan göra är att klippa alla kablar och köpa ett nytt iso kablag, (universal iso på t.ex. biltema eller netonnet. kostar 29-50 kr tror jag)
sen tvinnar du ihop brunröd och den röda och sedan till den röda på det nya iso kablaget, samma med jorden då ska de fungera:)

29 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
hänger inte me riktigt smile

det fungerar alltså om jag connectar den brunröda med den röda?

29 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Har man helt slutat med att kolla ifall säkringarna är trasiga?

Kan kolla säkringarna igen smile

3 187 Inlägg
9 december 2010
Swedenrockers skrev:

han skrev att säkringen var hel, så då antog jag att den var det;)

29 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
big-jepp skrev:
bomchikawawa skrev:

du ska ha ström på den för att det ska fungera, ja. det du kan göra är att klippa alla kablar och köpa ett nytt iso kablag, (universal iso på t.ex. biltema eller netonnet. kostar 29-50 kr tror jag)
sen tvinnar du ihop brunröd och den röda och sedan till den röda på det nya iso kablaget, samma med jorden då ska de fungera:)

hänger inte me riktigt 

Men tändnings plus kabeln ( rödbruna ), går den bara mellan tändningen och bilens iso kontakt?

3 187 Inlägg
9 december 2010
bomchikawawa skrev:
hänger inte me riktigt smile

den bruna röda måste få ström och det får den om du ansluter den till den röda:)

3 187 Inlägg
9 december 2010
Swedenrockers skrev:
Det är en säkring till vardera matning.
big-jepp skrev:
Swedenrockers skrev:

okej, det visste jag faktist inte roll

29 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Det är en säkring till vardera matning.
big-jepp skrev:
Swedenrockers skrev:

Vardera matning?

de enda säkringarna ja kollat e de nere  till vänster under ratten, hela bunten...

Finns det några andra ja missat?

Sök