10k för komplett b230fk paket?

strandberg31
11 december 2010 · 2 419 Inlägg

Vet inte om jag lagt denna tråd i rätt kategori men då får gärna admin flytta den!

Går i tankar att slänga ner en turbo motor i 740in men är detta paket värt priset eller blir det billigare att köpa delarna för sig?

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_B … =7&w=2


Mvh

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
karlsson_6 Volvo Fantast
11 december 2010 · 194 Inlägg

Det är väl ganska prisvärt, men allt verkar ju vara med. Smidigt och slippa letar efter alla grejer bara montera

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
grindborg1
11 december 2010 · 326 Inlägg

jag tycker de verkar prisvärt om de inte är nå problem med motorn eller lådan smile slå till smile

Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
VXC70
11 december 2010 · 210 Inlägg

är styrdonen med så. lämpligt med komplett kit.

Sharky
11 december 2010 · 10 287 Inlägg

Det är sannolikt bara motorkabelhärvan och inte resten av elsystemet eller boxar.
Notera att Volvo bytte mellankoppingskontaktdon mellan kabelhärvor (och i kupen) -95.

/Göran

strandberg31 skrev:
detta paket

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
strandberg31
11 december 2010 · 2 419 Inlägg

Sharky skrev:
Det är sannolikt bara motorkabelhärvan och inte resten av elsystemet eller boxar.
Notera att Volvo bytte mellankoppingskontaktdon mellan kabelhärvor (och i kupen) -95.

/Göran

strandberg31 skrev:
detta paket

Ja märkte det när jag kollade lite mer! så då passar det antagligen inte på en 90a?

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Sharky
11 december 2010 · 10 287 Inlägg

Jodå, det lirar.

Du tar allt kablage - inklusive motorhärvan - från din 90:a. Alla givare på FK:n kan sitta kvar för dom är likadana mellan 90 <-> FK.

Skall du hålla på att jiddra med att byta svänghjul så tänk på att sätta dom rätt. Titta här för referens:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1560537

Inlägg nr 4. Andra bilden.

(Nu sitter M90 klart på paketet på bilden så du skall inte behöva men genom att det är standardmisstag nr 1 så är det lika bra att varna för det)

Wastegateklockan på FK:n är för klen om du vill ladda som en fulltryckare så kör med den du hade på din 90:a.

/Göran

strandberg31 skrev:
så då passar det antagligen inte på en 90a?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
strandberg31
11 december 2010 · 2 419 Inlägg

Sharky skrev:
Jodå, det lirar.

Du tar allt kablage - inklusive motorhärvan - från din 90:a. Alla givare på FK:n kan sitta kvar för dom är likadana mellan 90 <-> FK.

Skall du hålla på att jiddra med att byta svänghjul så tänk på att sätta dom rätt. Titta här för referens:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1560537

Inlägg nr 4. Andra bilden.

(Nu sitter M90 klart på paketet på bilden så du skall inte behöva men genom att det är standardmisstag nr 1 så är det lika bra att varna för det)

Wastegateklockan på FK:n är för klen om du vill ladda som en fulltryckare så kör med den du hade på din 90:a.

/Göran

strandberg31 skrev:
så då passar det antagligen inte på en 90a?

Hmm nu hänger jag inte riktigt med tongue bilen jag har är ju en 740 -90 gl alltså lirar allt fortfarande? tongue

Tackar för hjälpen!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Sharky
11 december 2010 · 10 287 Inlägg

Ahhhhh..."GL"..Då vart det lite annorlunda.

Det är faktiskt trots allt enklast med att behålla elsystemet från din GL och stoppa ner FK motorn.

Genom att din GL och en FK båda har samma styrsystem "LH 2.4" så ser allt i princip rätt lika ut. Skillnaderna finns beskrivna i flera trådar här på forumet och är i princip att:

- Du måste ha boxar från en Turbo. Både bränsle och tändbox. Undvik bränslebox från 97/98 eftersom dom har startspärr.

- Du måste använda turbons spridare och dom är s.k lågohmiga och drar så mycket ström att dom knäcker boxen om dom kopplas in direkt. Därför behöver man dom förkopplingsmotstånd som sitter på turbon. (Eller köpa lösa effektmotstånd från tex ELFA och löda in).

- På en turbo sitter luftmassemätaren på höge sida. man måste därför sprätta upp kablaget på vänster sida och flytta över kontakten /ev förlänga kablaget - till LMM till höger sida.

Det finns även andra varianter men jag tror denna är den enklaste.

Grunden är i alla fall att inte få panik och tokmeka in grejorna utan ta det lugnt för då löser det sig.

/Göran

(Och till er som vill kommentera: Ja, jag vet att man kan sätta dit större spridare som är högohmiga men vi hoppar det tror jag)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
smekallracing
11 december 2010 · 385 Inlägg

karlsson_6 skrev:
Det är väl ganska prisvärt, men allt verkar ju vara med. Smidigt och slippa letar efter alla grejer bara montera

håller helt med=)

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
strandberg31
11 december 2010 · 2 419 Inlägg

Sharky skrev:
Ahhhhh..."GL"..Då vart det lite annorlunda.

Det är faktiskt trots allt enklast med att behålla elsystemet från din GL och stoppa ner FK motorn.

Genom att din GL och en FK båda har samma styrsystem "LH 2.4" så ser allt i princip rätt lika ut. Skillnaderna finns beskrivna i flera trådar här på forumet och är i princip att:

- Du måste ha boxar från en Turbo. Både bränsle och tändbox. Undvik bränslebox från 97/98 eftersom dom har startspärr.

- Du måste använda turbons spridare och dom är s.k lågohmiga och drar så mycket ström att dom knäcker boxen om dom kopplas in direkt. Därför behöver man dom förkopplingsmotstånd som sitter på turbon. (Eller köpa lösa effektmotstånd från tex ELFA och löda in).

- På en turbo sitter luftmassemätaren på höge sida. man måste därför sprätta upp kablaget på vänster sida och flytta över kontakten /ev förlänga kablaget - till LMM till höger sida.

Det finns även andra varianter men jag tror denna är den enklaste.

Grunden är i alla fall att inte få panik och tokmeka in grejorna utan ta det lugnt för då löser det sig.

/Göran

(Och till er som vill kommentera: Ja, jag vet att man kan sätta dit större spridare som är högohmiga men vi hoppar det tror jag)

Ja då fattar jag! big_smile Men om jag skulle köpa det kittet jag länkade till tex måste jag fortfarande sätta motstånd på spridarna? annars funkar det vell med typ r-spridare?

Tackar igen big_smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Xuri One Man Clan
11 december 2010 · 4 287 Inlägg

Saab turbos har röda spridare som är på 345cc å högohmiga som man kan slänga dit direkt utan å koppla om spridarmotstånd eller bygga om nått annat

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
BOLUND bonntrimmare
11 december 2010 · 655 Inlägg

Sharky skrev:
Ahhhhh..."GL"..Då vart det lite annorlunda.

Det är faktiskt trots allt enklast med att behålla elsystemet från din GL och stoppa ner FK motorn.

Genom att din GL och en FK båda har samma styrsystem "LH 2.4" så ser allt i princip rätt lika ut. Skillnaderna finns beskrivna i flera trådar här på forumet och är i princip att:

- Du måste ha boxar från en Turbo. Både bränsle och tändbox. Undvik bränslebox från 97/98 eftersom dom har startspärr.

- Du måste använda turbons spridare och dom är s.k lågohmiga och drar så mycket ström att dom knäcker boxen om dom kopplas in direkt. Därför behöver man dom förkopplingsmotstånd som sitter på turbon. (Eller köpa lösa effektmotstånd från tex ELFA och löda in).

- På en turbo sitter luftmassemätaren på höge sida. man måste därför sprätta upp kablaget på vänster sida och flytta över kontakten /ev förlänga kablaget - till LMM till höger sida.

Det finns även andra varianter men jag tror denna är den enklaste.

Grunden är i alla fall att inte få panik och tokmeka in grejorna utan ta det lugnt för då löser det sig.

/Göran

(Och till er som vill kommentera: Ja, jag vet att man kan sätta dit större spridare som är högohmiga men vi hoppar det tror jag)

Lånar lite granna om det är okej.

Är det samma om man tar kabelhärva från en 240gl -90?
När jag köpte min motor (b200ft) hängde inget med så jag funderar på o köpa en sån om det kommer funka ? Mvh

Sharky
11 december 2010 · 10 287 Inlägg

Skall man ta kabelhärva från 240 med LH2.4 så ser det ut så här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144179

Alla länkar i inlägg nr 3 funkar inte men detta är den viktigaste länken:

http://www.bilforumet.no/200-serien/101 … fk-ft.html

/Göran


BOLUND skrev:
Är det samma om man tar kabelhärva från en 240gl -90?
När jag köpte min motor (b200ft) hängde inget med så jag funderar på o köpa en sån om det kommer funka ? Mvh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
BOLUND bonntrimmare
12 december 2010 · 655 Inlägg

Sharky skrev:
Skall man ta kabelhärva från 240 med LH2.4 så ser det ut så här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144179

Alla länkar i inlägg nr 3 funkar inte men detta är den viktigaste länken:

http://www.bilforumet.no/200-serien/101 … fk-ft.html

/Göran


BOLUND skrev:
Är det samma om man tar kabelhärva från en 240gl -90?
När jag köpte min motor (b200ft) hängde inget med så jag funderar på o köpa en sån om det kommer funka ? Mvh

Okej , Tack så hemsk mycket ! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang