caromania skrev:
Bromsvätska brinner. Fråga Volvo.
Jag efterfrågar fortfarande om inte du Notte bör ta reda på hur många av de ca 300 dödsolyckorna som orsakades av eld. Jag tycker det låter klokare det andra du skriver, att välja bra däck, och kanske dessutom byta varje år. Dessutom tycker jag som RQ att man ska välja bil med omsorg och ta en som är mycket säker. Tyvärr är detta dock beroende på den egna ekonomin då en ny bil kostar väldigt mycket pengar. Hela debatten står och faller med den egna ekonomin. I vår familj har vi omöjligt råd att byta bil, eller att ens köpa en ny. Vi väljer då att köpa en bils om tillgodoser våra behov så gott det går.
Vi behöver utrymme: Kombi med krok.
Jag vill ha lite pulver: top of the line modellen vad gäller motorn.
Vi ville ha lite mer utrustning och komfort: top of the line modellen vad gäller utrustning.
Säkerhet, ja det kommer automatiskt iom att det är en hyfsat modern bil med aktiv säkerhet som antisladdsystem, abs. Dessutom ett bra passivt säkerhetssystem i form av 9 eller 10 airbags tror jag det är. Rullgardiner och hela skiten. Sedan vet jag att en 6 år gammal modell är mindre säker än en helt ny.
Hade vi råd med en ny sådan bil som vi ville ha. Nej, den kostade 400k ny. Så vi köpte en 2004 års modell för 120k vilket var inom vår budget.
Jag hävdar igen: att bilen ska börja brinna är ditt minsta problem. Att stå bakom en ny bil som har motorn igång är inte heller det speciellt allvarligt om man har en modern bil. Håkan Matsson körde ju en 9000 med en slang in i kupén för ett par år sedan. Iofs inte det smartaste kanske, men helt klart möjligt.
Antingen är du ett troll som fortsätter i de här banorna eller så är du någon slags hypokondriker?