Konstiga störljud mellan bilsstereo och steg

Stefan1973
2 maj 2005 · 305 Inlägg

lite surrljud är kvar . men de kommer direkt ur stegen  när jag sätter på stereon Slutar surret eller nästan försvinner. (stegena startar efter jag bytte stereo direkt när tändningen sätts på ). . nått som skiljer kanske mellan JVC och nicama  när det gäller styrningen till remote on off förmodar jag .
jo det va 2 jordkablar  (2 svarta) en hängde löst  en glappa lite i isokontakten (omvandlaren)   Tryckte in begge i samma hål .
Varför 2 jordkablar bak  vet jag inte men men ..
Kan man fixa remoten föresten . vet inte riktigt vad som skiljer Nicama mot jvc gällande koppling i iso omvandlaren

och i morgon ska bilen  besiktas .  iiiiiiiiik hoppas den går igenom . inte vart ute och rullat på 2 år smile

Theo
2 maj 2005 · 859 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

Theo skrev:

Stefan1973 skrev:
Grejat om Jorden  till en Perfekt anslutning . men nähe surrljudet kvar  (följer ej volymen)
och rymdljudet efter 5-10 sek efter man stängt av bilen och stereon .
Lågnivån flyttad med så ej i närheten av pluskabeln.
Kanske stereon då?  eller skaffa lågnivåfilter som återstår?

IOF verkar ljudet finnas direkt man startar motorn .

skumt

Brunnen signaljord i CDn. Bör vara felet.

Kan du förklara det lite för oss som inte är experter.
Mvh Andreas

Med brunnen signaljord menas att jordpunkten i CD spelaren för lågnivåutgångarna har brunnit/släppt så att det inte är någon kontakt.

Felet uppkommer i 99 fall av 100 genom att slutsteget är för dåligt jordat i karossen, och strömmen letar sig då genom skärmen på lågnivåkablarna isället för ut i karossen. Och ett steg drar mycket ström, och då kan du själv förstå vad som händer med de stackars lödningarna i CDn.

MVH Theo

loudness
2 maj 2005 · 4 554 Inlägg

japp de va de som hände med min spelare theo.. tur att man kan löda.. var lätt fixat .. är oftats ganska grov jord i spelaren men av rena säkerhets skäl just för den här anledningen finns det en smalare del på lödningen som gör att inte allt bränner upp... har iaf jag lagt märke till..

ZayD
3 maj 2005 · 9 Inlägg

Låter som någon form av distorsion tycker ja...kolla jorden..

Stefan1973
3 maj 2005 · 305 Inlägg

jo har jordad om och kollat stereon + stegen .
kör man bilen har stereon på vrider volymen till 0 Inget stör ljud höjer man lite kommer lite störljud . följer ej volymen  lika högt på volym 2 som 30

Theo
3 maj 2005 · 859 Inlägg

Hade du testat byta CD spelare?

Stefan1973
4 maj 2005 · 305 Inlägg

Japp . slängde ut nicama stereon och satte in JVC stereon .

Theo
4 maj 2005 · 859 Inlägg

Stefan1973 skrev:
Japp . slängde ut nicama stereon och satte in JVC stereon .

Ja har du dragit kablarna rätt är det väl stegen som inte funkar som tänkt då.

Stefan1973
5 maj 2005 · 305 Inlägg

jopps kollade med mitt Alpine steg och ett GAS steg jag har i reserv . verkar va samma .  kablarna kollade och ingen lågnivå ligger vid nån + kabel .

Theo
5 maj 2005 · 859 Inlägg

Stefan1973 skrev:
jopps kollade med mitt Alpine steg och ett GAS steg jag har i reserv . verkar va samma .  kablarna kollade och ingen lågnivå ligger vid nån + kabel .

Och det är ändå samma fel, byt isf. jordpunkt igen.

Stefan1973
5 maj 2005 · 305 Inlägg

jo va ute nu och tog bort alpine steget körde in GAS steget  kollade jorden  allt sitter fint . Men det består . låter exakt samma som förut .

Theo
5 maj 2005 · 859 Inlägg

Jo men jag menar flytta jordpunkten till en annan.

Är du säker på:
Att CDn är helt OK
Stegen är helt OK
Kablarna ligger rätt (inte brevidandra strömförande delar osv.) och inga glapp/kortslutningar osv. i lågnivån
Alla högtalare är kopplade rätt
Inga högtalarkablar ligger och skaver/kortsluts mot karossen
Batteriet och generatorns kablar är OK

...ja då BORDE det funka.

Senast redigerat av Theo (5 maj 2005)

Stefan1973
5 maj 2005 · 305 Inlägg

cd är ok (precis bytt mot en JVC) för vara 100% säker .
Kablar ok
högtalar kablar ok (ska ta en dubbelkoll på dom i morgon igen)
Allt är kopplat rät och Ny jord är använd och sitter i Tjocka kablar med riktiga öglor 1 sladd /Stega, stegen är näst intill Nya och funka bra i farsans Audi  där jag haft dom förut .
Batteri japp helt nytt kablar riktigt dragna.

Undrar bara Generatorn som sådan .Kan den ge störningar  hört man kan sätta nått motstånd på den för få bort störljud därifrån som kan inverka .

Stefan1973
7 maj 2005 · 305 Inlägg

Kollat å kollat . blir knäpp men . hmm ger mig tusan på det e generatorn som stör . Men man kan ju sätta på ett motstånd där . 2Kohm om jag inte har fel  men bara  Var på generatorn ska den sitta ?

För motor av inga störljud
startar man motorn har ej stereon på Störljud
sätter på stereon med motorn på störljud . vrider ner volymen till 0 inga störljud .
Och jord å allt e skitbra .

Senast redigerat av Stefan1973 (7 maj 2005)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang