Inkörning motor. volvo c70 d3

Fr0zT
12 december 2010 · 26 Inlägg

Tjena. Hämta min splitter nya volvo v70 D3 förra veckan. Jag har hört från kompisar osv att man ska köra skiten ur den med en gång för att den inte ska bli trött och slö. Det gjorde jag och den blev genast super pigg efter någon killometer. Dock har jag nu märkt att den har blivit slöare och slöare. Vad beror det på?

/ Mvh Niklas

mur
12 december 2010 · 104 Inlägg

Fr0zT skrev:
Tjena. Hämta min splitter nya volvo v70 D3 förra veckan. Jag har hört från kompisar osv att man ska köra skiten ur den med en gång för att den inte ska bli trött och slö. Det gjorde jag och den blev genast super pigg efter någon killometer. Dock har jag nu märkt att den har blivit slöare och slöare. Vad beror det på?

/ Mvh Niklas

Du måste skämta? Jag har hört från flera samt läst instruktionsböcker till bilar som säger precis tvärtom.

Marlboroman
12 december 2010 · 8 233 Inlägg

Det är under inkörning det är viktigt att varken tokgasa eller segdra, utan man ska hålal den i mellan registret. Att den känsn slöare kan ju om det är en med automat bero på adaptviteten i lådan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Johnsen
12 december 2010 · 426 Inlägg

Då tror jag att dina kompisar har väldigt fel.
Kan inte komma ihåg att jag läst i instruktionsboken att "kör skiten ur bilen om du vill behålla prestanda och förhindra att den blir slö". En ny bil är inte gjord på det sättet, kanske mopeder möjligtvis men inte en ny bil!
Jag skulle i alla fall kört som vanligt då det är vad bilen är gjord för.

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
Westergren Large Cap
12 december 2010 · 1 816 Inlägg

Lånar tråden lite. D5:an har precis rullat strax över 500 mil nu, kan den inkörningen anses som klar eller?

Pendulum
12 december 2010 · 1 298 Inlägg

Låter väldigt dumt. Är testförare på Volvo och har aldrig hört något liknande. Vi kör in motorerna genom att nöta mil lugnt på farthållaren.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Marlboroman
12 december 2010 · 8 233 Inlägg

Westergren skrev:
Lånar tråden lite. D5:an har precis rullat strax över 500 mil nu, kan den inkörningen anses som klar eller?

Ja.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Johnsen
12 december 2010 · 426 Inlägg

Westergren skrev:
Lånar tråden lite. D5:an har precis rullat strax över 500 mil nu, kan den inkörningen anses som klar eller?

Ja det tycker jag att den borde, är dock lite osäker då det är en diesel men en bensinare skulle jag då klassa som officiellt inkörd wink

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
BMW 650i (2007)
schnauz
13 december 2010 · 1 758 Inlägg

Finns info om detta i instruktionsboken!
Minns inte ordagrannt vad just Volvo rekommenderar, men det är nåt i stil med att man ska undvika fullgasaccelerationer och inte dra för långt på växlarna. Men kolla instruktionboken, där finns Volvos rekommendationer!

Montana86
13 december 2010 · 70 Inlägg

smile trevliga kompisar du har

torpis Forummoderator
13 december 2010 · 10 572 Inlägg

Montana86 skrev:
smile trevliga kompisar du har

Faktum är att de har rätt på sitt sätt.  Nu kan jag inte gå i god för vilket inkörningssätt som är det BÄSTA, men... i synnerhet trimmade motorer brukar köras in ganska hårt. Man varmkör motorn och påbörjar sedan mappningen vilket tar motorn från halva originaleffekten upp till kanske 3ggr originaleffekten.  lite beroende på hur allting går så rullar väl bilen i regionen 20mil under denna utövning.

teorin bakom är att man har en väldigt kort tid på sig att nöta in kolvringarna, och att det under den inkörningen är viktigt att hålla ganska hög belastning så att ringarna slits in på rätt sätt. Det är inte fjäderverkan som håller ringen mot cylindern utan förbränningstrycket, varvid man får en tätare motor.


Sen tror jag inte att man kan få en motor piggare eller slöare beroende på inkörningen, men den kan bli olika tät beträffande vevhustrycket iaf :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sharky
13 december 2010 · 10 287 Inlägg

Som Torpis säger så piskar man trimmade motorer väldigt snabbt. En första varmkörning görs - måhända en timme i en vevaxelbänk - för att köra motorn genomvarm, kolla läckor, kolla stift, efterdra etc. Sedan är det pang på rödbetan.

Om jag får bolla tillbaka till Torpis så uppstår ju frågan varför en trimmad motor måste köras stenhårt för att nöta in ringarna korrekt men på en köpesbil så nöter man uppenbarligen in ringarna bra utan att piska skiten ur dom. Vad skiljer?

När det gäller pigghet hit eller dit så har jag hört genom åren att om man piskar motorn - när styrboxen är "nyfödd" - så adapterar man boxen på ett sådant sätt att man får en piggare motor. Jag har dock aldrig fått detta bevisat för mig genom tex jämförande bromsningar.

Men köper man nu en ny bil så är det nog bäst att göra som biltillverkaren föreskriver.

(Undrar just vad tex Porsche och Ferrari föreskriver? "Kör första 500 milen lugnt"? Jo, det gör man ju säkert.....)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
torpis Forummoderator
13 december 2010 · 10 572 Inlägg

Sharky skrev:
Om jag får bolla tillbaka till Torpis så uppstår ju frågan varför en trimmad motor måste köras stenhårt för att nöta in ringarna korrekt men på en köpesbil så nöter man uppenbarligen in ringarna bra utan att piska skiten ur dom. Vad skiljer?

/Göran

Nu gissar jag för en gång skull :-) Jag tror det har med den dimensionerade litereffekten att göra. En S40-motor har original 200hk på 2liter, trimmar man denna till 400hk så har vi alltså dubbla litereffekten med exakt samma kolvar/ringar.  Högre varvtal och "dubbla" laddtrycket skapar ju ett levene för kolvringarna som de inte är dimensionerade för.   En ballare inkörning gör motorn tätare men ger kanske kortare livslängd?

exakt hur mycket tätare motorn blir eller hur förslitningarna skiljer vet jag inte exakt dock finns det teorier som bygger på de principerna

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sharky
13 december 2010 · 10 287 Inlägg

Antag att trycket mot cylinderväggen är avgörande för hur bra ringarna slits in och trycket radiellt skapas av förbränningstrycket och man bara har en viss tid på sig att slita in dom. Då borde man behöva köra en standardmotor mycket hårdare än en trimmad motor eftersom en standardmotor genererar mindre radiellt tryck och därmed tar längre tid på sig för att nöta in joxet.

Tänker jag rätt nu? Hänger du med?

/Göran

P.S Kan det inte vara så att man vill ha en trimmad motor tät och insliten så fort som möjligt just för att man inte kommer att fis-köra den utan den kommer att piskas mer eller mindre direkt och då vill man ha den tät pronto.


torpis skrev:
Nu gissar jag för en gång skull :-) Jag tror det har med den dimensionerade litereffekten att göra. En S40-motor har original 200hk på 2liter, trimmar man denna till 400hk så har vi alltså dubbla litereffekten med exakt samma kolvar/ringar.  Högre varvtal och "dubbla" laddtrycket skapar ju ett levene för kolvringarna som de inte är dimensionerade för.   En ballare inkörning gör motorn tätare men ger kanske kortare livslängd?

exakt hur mycket tätare motorn blir eller hur förslitningarna skiljer vet jag inte exakt dock finns det teorier som bygger på de principerna

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
13 december 2010 · 10 287 Inlägg

Torpis och jag OT:ar väl  lite här och skall vi återgå till vad Niklas frågade så torde det vara ställt utom allt tvivel att man skall göra som biltillverkaren vill och föreskriver.
Kompisar är bra men så länge som dom inte tar över bilens garanti och andrahandsvärdesförsäkrar den åt dig så skulle jag inte följa deras råd.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
schnauz
13 december 2010 · 1 758 Inlägg

Nån som vet hur t.ex. Volvo kör sina motorer efter att de är nybyggda? Innan de packas för att skickas till monteringsfabriken menar jag då.

Tänkte på att oljebytesintervall kanske kan ha ett finger med i spelet!
Både Sharky och torpis vet jag har en hel del erfarenhet om motorbygge. Och med en helt nybyggd motor brukar man ju i princip bara provstarta och eventuellt "torrvarva" lite utan belastning, för att kolla läckage, missljud och så vidare och för att få upp lite temp. Därefter byter man olja.
Sen är det ganska vanligt att man gör nåt liknande igen, sitter motorn i bil kanske man tar en provtur på några mil för att därefter göra ytterligare ett oljebyte. Sen börjar man mappa och finjustera och därefter gör många ytterligare ett oljebyte.
Det jag vill komma till är hur som helst att när en privatperson eller motortrimningsfirma bygger ihop en ny motor kommer den antagligen åka på tre, fyra oljebyten redan under de första 500 milen, medan en fabriksbyggd motor troligtvis bara får ett (?) och därefter ska gå 1.500-3.000 mil.

Sen har det väl som vanligt med försiktighet från tillverkarens sida att göra! Skulle man köra skiten ur deras motor under inkörnining kanske man skulle få lite bättre siffror på ett leak-down-test etc, men eftersom bilen ska ut till (troligtvis) 100.000-tals kunder (varav ~75% är nötter) så känns det helt enkelt säkrast så! smile
Skulle faktiskt tippa på att de flesta tillverkare har gjort en hel del tester på detta - kört in identiska motorer på olika sätt och sedan utvärderat.
Och möjligen får man bättre resultat (åtminstone t.ex. leak-down) med en hårdare inkörning, men en lugn inkörning är nog bara marginellt sämre och anses då som ett säkrare alternativ när flera det handlar om flera hundra tusen motorer som ska köras in av främligar!

mats757
13 december 2010 · 914 Inlägg

Grunden till "Piska-ur-skiten-inkörning" ligger nog egentligen i sugmotorer. Jag skulle nog vara "Lite" försiktigare med en Turbo.
Det finns risker med både den försiktiga och den hårda metoden. Med den försiktiga metoden riskerar man att inte få hem alla hästar i hagen under inkörningen, finns också en risk att man får en bestående oljeförbrukning, som dock är ganska rimlig.
Risken med den hårda inkörningen är att, tänker man sig inte för så kan motorn skära. hur det än är så sköter kolvringarna en stor del av kolvens kylning. under inkörningsperioden är inte kylningen fullständigt bra. Mao kan kolven bli lite för varm och skära i cylindern.
En annan sak är att en fabriksbyggd motor har oerhört stor precision. Både vad det gäller mått och ytfinhet. Är måtten bra från början behövs inte så mycket inkörning.
Skillnaden på ytfinhet och mått skiljer mer på en motor som är byggd hos motorfirma. Självklar beror det på vilken firma som borrat motorn också.
Inkörningsfasen blir väldigt kritisk i en "Sämre" byggd motor, där behövs verkligen kolvringarna slita in sig efter cylinderloppen. Genom att gasa hårt, men ändå inte bli överhettad.....

Mats

viccoA
13 december 2010 · 3 109 Inlägg

Fanns nog en tråd om BMW M5 E39 på autopower med ägare som köpt bilarna nya och sedan kört några tusen mil. De som hade kört in motorn med "ett ägg under foten" hade betydligt högre oljeförbrukning än de som kört som om de stulit bilen från dag 1.

torpis Forummoderator
13 december 2010 · 10 572 Inlägg

Sharky skrev:
Antag att trycket mot cylinderväggen är avgörande för hur bra ringarna slits in och trycket radiellt skapas av förbränningstrycket och man bara har en viss tid på sig att slita in dom. Då borde man behöva köra en standardmotor mycket hårdare än en trimmad motor eftersom en standardmotor genererar mindre radiellt tryck och därmed tar längre tid på sig för att nöta in joxet.

Tänker jag rätt nu? Hänger du med?

/Göran

P.S Kan det inte vara så att man vill ha en trimmad motor tät och insliten så fort som möjligt just för att man inte kommer att fis-köra den utan den kommer att piskas mer eller mindre direkt och då vill man ha den tät pronto.

Det låter absolut rimligt. Dock så händer det ibland att man missar någon liten parameter som kan göra helt om på en diskussion. Just här förefaller dock teorin sammanfalla från flera olika håll :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
13 december 2010 · 10 572 Inlägg

mats757 skrev:
Genom att gasa hårt, men ändå inte bli överhettad.....

Mats

Precis, att köra motorn på ena eller andra sättet i en "bänk" kan ge svep väldigt tätt efter varandra och undermålig kylning. Det gäller att inte ha bråttom och tänka sig för :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang