Garagets fokus är bilar. Bloggen är nu Fordonsbloggen. Här kan du läsa om alla förändringar som gjorts.

Sarge
15 december 2010 · 2 337 Inlägg

Masterworks skrev:

Sarge skrev:
Jag vill minnas en diskussion för länge sedan som gällde forumet, exakt innehåll minns jag inte och det är inte heller relevant. Där kom det i alla fall fram statistik från administratören hur liten del av sidans användare som faktiskt nyttjade forumet aktivt De flesta visade sig använda de delar som går ut på att titta och rösta på bilar. Det vore intressant att se något liknande gällande bloggen, med bakgrund av denna proteststorm och de domedagsprofetior som uttalats i samband med bloggens transformation. Personligen har jag svårt att tro att en så stor del av sidans snart 140000 användare använder bloggen att det kommer leda till att Garaget.org konkar och tvingas stänga om alla bloggare skulle försvinna.

Det är inte 140.000 användare här, det är så många reggade konton...

Whatever, vi kan halvera det till 70000 användare. Jag tror fortfarande samma sak.

BjorNSX
15 december 2010 · 260 Inlägg

MrH skrev:

Brinka skrev:
Å där försvann en stor trivselfaktor.. Det hörde ju till det dagliga nöjet att läsa alla dråpligheter som folk delade med sig av, och att kunna göra detta på samma ställe som sajten för sin hobby tyckte jag var suveränt.. Känns som om tryckfriheten fick sig en törn nu.. Fan vet vad man törs skriva i fortsättningen. sad

Kan bara instämma! Den "fria" bloggen var verkligen en höjdpunkt på dagen. Att den stundtals spårade iväg väl mycket kan ju till stor del bero på att den, liksom övriga delar av den här sidan, saknar/saknade tydliga regler. Att skriva, som man gjort på i alla fall ett ställe, att man förbehåller sig att från ansvarigas sida fritt tolka reglerna och även kringå dom, hur f-n ska vi användare då kunna veta vad som gäller? Att sen dessutom antalet moderatorer/administratörer är på tok för litet i förhållande till medlemsantalet gör naturligtvis inte saken lättare att styra upp.

Oavsett forumets vara eller inte vara och dess tillåtna omfattning av innehåll så bör regelverket på den här sidan göras avsevärt klarare och tydligare, för ALLA inblandades skull. Så som det är skrivet nu kan moderatorerna godtyckligt tolka reglerna helt efter eget tycke och smak för dagen. En moderator som, av en helt annan anledning än G.org, kanske är trött och grinig har en betydligt lägre toleransnivå än om han (finns inga "hon" vad jag vet) hade varit på gott humör. Den typen av variationer får inte förekomma! Då har reglerna inget som helst värde och kan raderas helt från sidan! Reglerna måste vara klara och tydliga så att alla på sidan, medlemmar såväl som dom som skall hålla ett öga på verksamheten, vet vad som gäller.

Jag är medlem på ett annat fordonsforum och där är reglerna glasklara och moderatorer och administratörer följer regleverket stenhårt och har gjort så från dag ett. Deras jobb idag är nog rätt enkelt då dom allra flesta medlemmarna vet vad som gäller och att dom får en tillsägelse direkt om dom inte följer forumets regler. Ett övertramp påtalas det MED en "copy/paste" av den eller de regler man brutit mot rakt in i det aktuella inlägget . Tillrättavisningen undertecknas också till 99% av den moderator/administratör som utfört denna. Det innebär att den tillrättavisade medlemmen direkt vet varför reprimanden kommit och av vem. Varför är det inte så på G.org? Jo, för att reglerna till stor del är godtyckliga och dom som skall se till att dom efterlevs är för få! Det här forumet jag refererar till har ca 3500 registrerade användare och 6 administratörer. G.org har i skrivande stund 137904 registrerade medlemmar men inte på långa vägar tillräckligt många administratörer för att klara av övervakningen av sidans medlemsfunktioner. Att sedan båda sidorna har en stor del mer eller mindre inaktiva medlemmar förändrar inte förhållandet mellan antalet medlemmar och administratörer/moderatorer.

Jag saknar redan den "fria" bloggen. Den gav möjligheten att lära känna andra bilintresserade personer mer än till ett forumnamn. Jag kan inte se någon som helst anledning till varför en BILINRIKTAD sida inte också kan ha en social avdelning (läs Blogg) där medlemmarna kan dela med sig även av andra intressen. Det hade fungerat utmärkt om reglerna hade varit tydliga, OCH efterlevnaden hade övervakats i linje med dessa klara och tydliga regler. Lägger man ribban på en tydlig nivå direkt från början håller dessutom medlemmarna sen till stor del efter varandra. Inget i världen hade heller hindrat att reglerna hade omfattat även ett "nono" mot att prata politik och religion då dessa två ämnen är de som brukar leda till de mest infekterade och svårkontrollerade diskussionerna.

Chriss gör naturligtvis som han vill med sin "baby" men jag tycker det här var ett steg i fel riktning, ett steg jag tror kan ha varit ett ganska rejält felsteg, men det får ju framtiden utvisa. För min del hade i alla fall just bloggen en stor del i att jag valde just G.org före andra BILINRIKTADE sidor. Här fick jag inte bara en koppling mellan ett forumnamn och en bil utan här fick jag även en koppling till en person, inte bara till ett forumnamn och en bil. Här fanns BÅDE bilinriktningen OCH den trevliga sociala biten!

Detta är ett av de bättre inlägg som gjorts och jag känner precis likadant - Tack MrH!

Och jag fattar inte varför en fri blogg kan irritera dem som alls inte alls behöver läsa den?????
Och jag fattar inte att så många inte förstår att det var just den som gjorde denna bilsida så mycket mer levande än de flesta andra forum.

NSX-T 2001 Blå - En dröm som blev verklig
Masterworks
15 december 2010 ·

Sarge skrev:

Masterworks skrev:

Sarge skrev:
Jag vill minnas en diskussion för länge sedan som gällde forumet, exakt innehåll minns jag inte och det är inte heller relevant. Där kom det i alla fall fram statistik från administratören hur liten del av sidans användare som faktiskt nyttjade forumet aktivt De flesta visade sig använda de delar som går ut på att titta och rösta på bilar. Det vore intressant att se något liknande gällande bloggen, med bakgrund av denna proteststorm och de domedagsprofetior som uttalats i samband med bloggens transformation. Personligen har jag svårt att tro att en så stor del av sidans snart 140000 användare använder bloggen att det kommer leda till att Garaget.org konkar och tvingas stänga om alla bloggare skulle försvinna.

Det är inte 140.000 användare här, det är så många reggade konton...

Whatever, vi kan halvera det till 70000 användare. Jag tror fortfarande samma sak.

Spelar nog ingen roll hur många vi är, bloggen kan inte ha stört dom som inte läser den? lol

Hamilton
15 december 2010 · 8 864 Inlägg

Masterworks skrev:
Hamilton förstår inte att om vi försvinner så har inte annonsörerna några kunder
att annonsera för och följdaktningen så sjunker företagets lönsamhet och man tar bort
sina annonser från gorg och då kan inte Hamilton moderera längre.

Självklart förstår även jag att annonserna är knutna till besöksantalet och mindre besökare ger mindre intäkter. Frågan är då om dessa intäkter genereras via bloggen eller via forumet som har över 2 miljoner inlägg mot bloggens 64 000.
En evt annonsör vill säkert ha så bra exponering som möjligt och att då ha en annons om tex fälgar i en blogg om frimärken ger säkert inte lika stor effekt som i en tråd om fälgar.


Mvh
Hamilton

Senast redigerat av Hamilton (15 december 2010)

Fotograf på tierpidag.se
Sarge
15 december 2010 · 2 337 Inlägg

Masterworks skrev:

Sarge skrev:

Masterworks skrev:

Det är inte 140.000 användare här, det är så många reggade konton...

Whatever, vi kan halvera det till 70000 användare. Jag tror fortfarande samma sak.

Spelar nog ingen roll hur många vi är, bloggen kan inte ha stört dom som inte läser den? lol

Men det är ju inte det jag pratar om? Jag funderade kring den specifika punkten att sidan kommer att tappa alla användare och därmed intäkter pga att bloggen försvinner, som flera hävdar. Huruvida folk som inte använder bloggen blir störda eller inte har jag inte ens berört.

ichibon mmm, blåbärssoppa.
15 december 2010 · 616 Inlägg

God morgon.
Håller ni på än? smile


Jag skulle iaf gärna få ett svar på frågan som jag och skruttan ställt, nämligen hur kommer övervakningen av bloggen ske? Vart går gränsen för vad som kommer vara tillåtet att skriva och inte? Kommer blogginlägg redigeras, censureras eller raderas om de inte följer reglerna? Får man skriva till 80% om bilar och 20% annat? Får man skriva om epor, båtar, mopeder etc trots att man inte får ha dessa som profilbild?

Sätta regler är lätt, men hur ärtanken att det ska genomföras och fungera i praktiken?

Gärna att "rätt" admin svarar, som kan ge ett faktiskt svar.

Tack på förhand, kära g.org smile

/ichi
Roos
15 december 2010 ·

rickylicious skrev:
Nu är du ju bara löjlig. Självklart ska övrigt-kategorin i forumet finnas, där kan man diskutera lite allt möjligt i ett fåtal trådar. Ser du inte skillnad på det och en blogg-funktion där man inte hittar det bilrelaterade på grund av alla idiotiska inlägg om helt andra saker? Och dessa från medlemmar som inte har något intresse av bilar, utan bara är här för att vara här och gör det svårare för oss att hitta det vi är intresserade av (inlägg som handlar om fordon).

Precis lika löjlig som dig och alla andra i den här tråden då som framför sin åsikt eller?. Bara för att jag drar upp två olika grejer betyder inte det att jag parallelldrog dem, nu får du ju förfan ge dig. Läs vad folk skriver innan du kommenterar korkade grejer.

Det finns ju en anledning till att fler och fler lämnar denna sida, när man inte ens längre kan få säga sin åsikt precis som alla andra utan att någon viktigpetter ska komma och dansa över tangenterna.

viccoA
15 december 2010 · 3 110 Inlägg

Det finns egentligen bara två anledningar till att jag besöker gorg:

1.Personligare utbyte med medlemmarna. DVS, gästböcker som är överskådliga och bra samt bloggarna där man lär känna personen bakom bilarna.

2. Möjligheten att snabbt klicka sig igenom mängder med läckra bilar.

Varför utnyttjar jag inte forumen mer på gorg:

Enkelt, vill jag diskutera något som rör fordon så gör jag det på forum där den tekniska nivån är högre, inget ont mot dig Göran, du är grymt kompetent, men 99% av alla trådar på gorg är på sandlådenivå.

Roos
15 december 2010 ·

viccoA skrev:
Det finns egentligen bara två anledningar till att jag besöker gorg:

1.Personligare utbyte med medlemmarna. DVS, gästböcker som är överskådliga och bra samt bloggarna där man lär känna personen bakom bilarna.

2. Möjligheten att snabbt klicka sig igenom mängder med läckra bilar.

Varför utnyttjar jag inte forumen mer på gorg:

Enkelt, vill jag diskutera något som rör fordon så gör jag det på forum där den tekniska nivån är högre, inget ont mot dig Göran, du är grymt kompetent, men 99% av alla trådar på gorg är på sandlådenivå.

Du tog orden ur munnen på mig.

Aerodynamik ...
15 december 2010 · 7 120 Inlägg

skruttan skrev:

olivernilsson skrev:
det är mycket bra! en bilsida ska va en bilsida! men vafan, låt folk ha sina bilar uppladdade? alla har inte råd att åka omkring i supror/skyline fina volvos, ja vafan jag är 20 bast och har inte bästa budgeten men en har en bil, och vill gärna visa upp min bil för andra, men jag får ju inte göra det här på g.org för den är ointressant och i dåligt skick, den är fin för mig, eller ja den duger för mig och vill gärna visa upp den, är nog inte bara jag som ser att det är så, vill ni ha mer folk här, låt dom då ha kvar sina bilar.

håller meddig.. big_smile

Hur kul är det om det bara blir massa skitbilar här på sidan då? Då kan man ju lika gärna gå ner till ICA parkeringen och glo en stund.. neutral

Men de flesta bilar får faktiskt vara kvar så länge ni har tagit vettiga bilder och skrivit något i info. Kolla min ena S13 t.ex. den är billig och gammal. Kör dessutom med den på vintern = vinterbil.. Men den får vara kvar ändå, antagligen för att jag har intressanta bilder? tongue

chrizz Administratör
15 december 2010 · 11 783 Inlägg

Det finns mycket åsikter kring det här, och jag förstår att många är upprörda.

För er som inte vet vem jag är så vill jag bara informera om att det är jag som har sista ordet i alla viktiga beslut som tas om Garaget.

Det här beslutet grundar sig främst i att bloggarna blivit ett okontrollerat andra-forum, en slags frizon som någon uttryckte det tidigare i tråden, och det är precis det som varit problemet. Den senaste tiden spårade bloggen ur fullständigt och en stor mängd hätska debatter uppstod och det flödade mycket starka åsikter och personangrepp som bidrog till en mycket dålig stämning som tyvärr spred sig snabbt över hela Garaget (alla har naturligtvis rätt till sin åsikt, frågan är dock vilka diskussioner som hör hemma på Garaget och vilka som lämpar sig bättre någon annanstans).

Hur löser man detta då? Flera administratörer som rensar tänker många säkert. Vänta nu. Då menar ni alltså fler administratörer som rensar bland folks åsikter och personliga kommentarer? Jag tror att reaktionerna hade blivit mångfaldigt kraftigare än det vi upplevt i den här tråden om vi hade sysslat med censur och rensning av åsikter.

Den enda lösningen som jag ser det är att ändra på det som orsakar problemet i grunden. Vi gör bloggen attraktiv för de som vill blogga om det som är relevant för de vi riktar Garaget till främst, nämligen bilentusiasterna. Helt uppenbart är detta inte till allas fördel, inte ens alla bilentusiaster, men det har vi heller inte räknat med. Vi kan inte göra alla nöjda här, men vi kan göra vad vi tror är bäst i det långa loppet.

Jag måste även rikta ett stycke till er som ändå anser att vi censurerat bloggen. Det är inte sant. Vi har satt en riktlinje för vad vi vill att Garaget ska handla om. En riktlinje för vad vi tror är bäst för sajten som helhet i det långa loppet. Vi tror inte att personangrepp, hets mot folkgrupp och en allmän dålig stämning är något som är bra för sajten. Om vi får välja så väljer vi bort allt sånt, även om det har konsekvenser. Som det ser ut just nu verkar majoriteten vara för den här förändringen, och endast en handfull (som för övrigt hörs mycket) är emot.

Som sammanfattning så vill jag belysa att det finns bättre lämpade sajter, forum och bloggar än Garaget för politik och dylikt. Ingen hindrar er som är besvikna från att gå vidare och hitta en ny plats att bruka som lämpar sig bättre för er. Sannolikheten är stor att ni får ett större utbyte av det dessutom.

Här på Garaget kan man fortfarande hålla kontakten med sina vänner, hitta nya vänner på många olika sätt, och få hjälp och diskutera i forumet. Glöm inte att vi även har ett off topic-forum som fungerar utmärkt att diskutera i när det handlar om sånt som inte har med bilar eller fordon i allmänhet att göra.

Allt förändras, inget varar för evigt. Garaget är här för att stanna dock, bloggar eller inte.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Jockefors
15 december 2010 · 961 Inlägg

gor 2 avdelningar med bloggar då ? en "ointressant" för oss som vill veta mer om andra och en fordonsblogg ! kan väl inte va så svårt å dom flesta kanske blir nöjda då !!

Pure DieselPower
skruttan Klassvärd/fram matare
15 december 2010 · 215 Inlägg

chrizz skrev:
Det finns mycket åsikter kring det här, och jag förstår att många är upprörda.

För er som inte vet vem jag är så vill jag bara informera om att det är jag som har sista ordet i alla viktiga beslut som tas om Garaget.

Det här beslutet grundar sig främst i att bloggarna blivit ett okontrollerat andra-forum, en slags frizon som någon uttryckte det tidigare i tråden, och det är precis det som varit problemet. Den senaste tiden spårade bloggen ur fullständigt och en stor mängd hätska debatter uppstod och det flödade mycket starka åsikter och personangrepp som bidrog till en mycket dålig stämning som tyvärr spred sig snabbt över hela Garaget (alla har naturligtvis rätt till sin åsikt, frågan är dock vilka diskussioner som hör hemma på Garaget och vilka som lämpar sig bättre någon annanstans).

Hur löser man detta då? Flera administratörer som rensar tänker många säkert. Vänta nu. Då menar ni alltså fler administratörer som rensar bland folks åsikter och personliga kommentarer? Jag tror att reaktionerna hade blivit mångfaldigt kraftigare än det vi upplevt i den här tråden om vi hade sysslat med censur och rensning av åsikter.

Den enda lösningen som jag ser det är att ändra på det som orsakar problemet i grunden. Vi gör bloggen attraktiv för de som vill blogga om det som är relevant för de vi riktar Garaget till främst, nämligen bilentusiasterna. Helt uppenbart är detta inte till allas fördel, inte ens alla bilentusiaster, men det har vi heller inte räknat med. Vi kan inte göra alla nöjda här, men vi kan göra vad vi tror är bäst i det långa loppet.

Jag måste även rikta ett stycke till er som ändå anser att vi censurerat bloggen. Det är inte sant. Vi har satt en riktlinje för vad vi vill att Garaget ska handla om. En riktlinje för vad vi tror är bäst för sajten som helhet i det långa loppet. Vi tror inte att personangrepp, hets mot folkgrupp och en allmän dålig stämning är något som är bra för sajten. Om vi får välja så väljer vi bort allt sånt, även om det har konsekvenser. Som det ser ut just nu verkar majoriteten vara för den här förändringen, och endast en handfull (som för övrigt hörs mycket) är emot.

Som sammanfattning så vill jag belysa att det finns bättre lämpade sajter, forum och bloggar än Garaget för politik och dylikt. Ingen hindrar er som är besvikna från att gå vidare och hitta en ny plats att bruka som lämpar sig bättre för er. Sannolikheten är stor att ni får ett större utbyte av det dessutom.

Här på Garaget kan man fortfarande hålla kontakten med sina vänner, hitta nya vänner på många olika sätt, och få hjälp och diskutera i forumet. Glöm inte att vi även har ett off topic-forum som fungerar utmärkt att diskutera i när det handlar om sånt som inte har med bilar eller fordon i allmänhet att göra.

Allt förändras, inget varar för evigt. Garaget är här för att stanna dock, bloggar eller inte.

Mvh

Än har VI inte fått svar på en fråga som JAG vet att många ANDRA med mig ställt...
Måste var enda mening i bloggen handla om bilar eller går det bra att få in det vardagliga i den??

skruttan Klassvärd/fram matare
15 december 2010 · 215 Inlägg

Hamilton skrev:

Masterworks skrev:
Hamilton förstår inte att om vi försvinner så har inte annonsörerna några kunder
att annonsera för och följdaktningen så sjunker företagets lönsamhet och man tar bort
sina annonser från gorg och då kan inte Hamilton moderera längre.

Självklart förstår även jag att annonserna är knutna till besöksantalet och mindre besökare ger mindre intäkter. Frågan är då om dessa intäkter genereras via bloggen eller via forumet som har över 2 miljoner inlägg mot bloggens 64 000.
En evt annonsör vill säkert ha så bra exponering som möjligt och att då ha en annons om tex fälgar i en blogg om frimärken ger säkert inte lika stor effekt som i en tråd om fälgar.


Mvh
Hamilton

Så vi som bla använde av oss bloggen räknas inte med andra ord.. tack för den..

Roos
15 december 2010 ·

skruttan skrev:
Så vi som bla använde av oss bloggen räknas inte med andra ord.. tack för den..

Vi som använde oss utav bloggen använde även andra funktioner här, så vi räknas vi med smile

skruttan Klassvärd/fram matare
15 december 2010 · 215 Inlägg

ichibon skrev:
God morgon.
Håller ni på än? smile


Jag skulle iaf gärna få ett svar på frågan som jag och skruttan ställt, nämligen hur kommer övervakningen av bloggen ske? Vart går gränsen för vad som kommer vara tillåtet att skriva och inte? Kommer blogginlägg redigeras, censureras eller raderas om de inte följer reglerna? Får man skriva till 80% om bilar och 20% annat? Får man skriva om epor, båtar, mopeder etc trots att man inte får ha dessa som profilbild?

Sätta regler är lätt, men hur ärtanken att det ska genomföras och fungera i praktiken?

Gärna att "rätt" admin svarar, som kan ge ett faktiskt svar.

Tack på förhand, kära g.org smile

Uppenbarligen är detta en svår nöt att knäcka o ingen vil lsvara på det.. *suck*
Den som kan svara på det vill inte prata med sina medlemmar...

skruttan Klassvärd/fram matare
15 december 2010 · 215 Inlägg

Roos skrev:

skruttan skrev:
Så vi som bla använde av oss bloggen räknas inte med andra ord.. tack för den..

Vi som använde oss utav bloggen använde även andra funktioner här, så vi räknas vi med smile

Roos:läs igen vad han skrev.. så förstår du varför jag skrev som jag skrev..

Masterworks
15 december 2010 ·

Roos skrev:

skruttan skrev:
Så vi som bla använde av oss bloggen räknas inte med andra ord.. tack för den..

Vi som använde oss utav bloggen använde även andra funktioner här, så vi räknas vi med smile

Inte i Chriss värld där man löser det enkla med att stänga av funktioner men låter det jobbiga va för att det just e jobbigt! Snälla Chriss kommentera inte detta inlägg då jag e less på att du bara slingrar dig!  lol

torpis Forummoderator
15 december 2010 · 10 572 Inlägg

Masterworks skrev:

Roos skrev:

skruttan skrev:
Så vi som bla använde av oss bloggen räknas inte med andra ord.. tack för den..

Vi som använde oss utav bloggen använde även andra funktioner här, så vi räknas vi med smile

Inte i Chriss värld där man löser det enkla med att stänga av funktioner men låter det jobbiga va för att det just e jobbigt! Snälla Chriss kommentera inte detta inlägg då jag e less på att du bara slingrar dig!  lol

MW själv uteslöt ju mig... så det är jag som inte räknas! inte ni


eller hur var det nu? skulle vi försöka förstå, eller skulle vi gräva ner oss i absurda omtolkningar?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
SRT8 Tekniknörd
15 december 2010 · 12 Inlägg

skruttan skrev:
Än har VI inte fått svar på en fråga som JAG vet att många ANDRA med mig ställt...
Måste var enda mening i bloggen handla om bilar eller går det bra att få in det vardagliga i den??

Jag tror han svarat ganska bra på detta, eftersom han säger att det är riktlinjer.

chrizz skrev:
Jag måste även rikta ett stycke till er som ändå anser att vi censurerat bloggen. Det är inte sant. Vi har satt en riktlinje för vad vi vill att Garaget ska handla om. En riktlinje för vad vi tror är bäst för sajten som helhet i det långa loppet. Vi tror inte att personangrepp, hets mot folkgrupp och en allmän dålig stämning är något som är bra för sajten.

T-Röd för god att kolsyras
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang