Hur är bmw 525 att äga

Rock-Star
17 december 2010 · 2 982 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

Rock-Star skrev:
1890 ?? hur många var ni i bilen?
eller är det mycket skräpmat som är grogrunden till 1890kg ? smile

Min 540 har tjänstevikt på 1890. Inte vägt den på riktig våg dock, utan enligt fordonsregistret.

Som måttstock snittar jag 1,4 (mycket stadskörning), en 525a bör vara billigare smile

mr. J ! min drar 1,25-1,3... inte långt ifrån din.. trots att min "väger" mindre o 100 hästar färre under huven, sad

Sketstopp24v STREETRACER
17 december 2010 · 892 Inlägg

En 525 är juh itne den billigaste bilen direkt... nu va väl mitt ett dåligt ex men..
4L olja/månaden
1.3-1-7L/milen beroende på högerfoten..
Drog vatten som fan me.. 1 behållare/2veckor

Bromsbelägg fram.. 500kr på Autoexperten (med rabatt)  tex.
så nej,alla delar är dyra som fanken =/

så har man råd är det en bra o skoj bil..  men vill man lägga pengar på annat än sin bil så ska du nog inte ha en 525 E34 iaf wink

En BMW är väl alltid en BMW  men dyra att äga...  roliga o sköna att köra.. rätt trevliga att sladda med.. låter gott.. osv..
Dock tar bromsar o bussningar slut väldigt fort =/

Bmc Crew
Ibanezman Skåning
17 december 2010 · 739 Inlägg

Det låter som att det är härligt ekonomiskt att äga en 5-serie, om man läser till senaste svaren smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
erixon89
17 december 2010 ·

Kannon bil förutom att försäkringen å delarna är lite smått kostsamma.

Dricker runt 0.8-1.0 liter milen.

Jockefors
17 december 2010 · 961 Inlägg

Ibanezman skrev:
Det låter som att det är härligt ekonomiskt att äga en 5-serie, om man läser till senaste svaren smile

beror ju alldeles på skicket oxå som synes här ovanför .. jag själv tycker det är värt att åka bmw då jag själv har en 535a , man väljer vad man vill prioritera smile

Pure DieselPower
Rinnegan Malleus Malificarum
17 december 2010 · 2 401 Inlägg

Rquired skrev:
Kan stryka "ekelund88´s siffror, 0.8 är kanske att ta i efter egen erfarenhet men 0.9 går utmärkt och 1L/milen i överkant blandad körning. Det är inte snålt, men vilken 20år gammal bil med runt 200hp och 1700-1800kg vikt dricker mindre?

Rock-star: Självklart finns 525i i bra skick att köpa, man kan inte uppskatta förbrukningen efter ett misskött exemplar.

Tycker det är bra mycket när du säger att bilen är så avancerad.

Som ett exempel så har vi fått en av våra Buicks, en Buick Riviera från 1965, att dra cirka 1.4 liter milen på blandad körning, i en 45 år gammal bil, med gjutjärns V8'a på 425cui vilket är 7.2 liter, och dubbla fyrports-förgasare samt 2 ton tjänstevikt och 365hk.

Tycker nästan att en bil som "endast" är 18 år gammal och har insprutning, 4.7 liter mindre, 172hk mindre, bör dra en bra mycket mindre bensin än en 45 år gammal V8'a som sagt.

Men det är ju bara jag.



Ontopic så har jag ägt en 95'as 525i, och kan säga att det som absolut var värst, var att nästan hälften av alla stag i framvagn var glapp, sen även när det var åtgärdat så var den fortfarande inte så trevlig vägvagn.
Försäkringen variera ju kraftigt beroende på hur gammal du är och vars du bor, men för mig så var den inte billig överhuvudtaget.
Reservdelarna var inte speciellt billiga i mitt tycke.


Men kläm och känn som du vill, om du gillar bilen så kan du ju alltid kompromissa och inhandla en, annars så är det bara att söka vidare.

Senast redigerat av Rinnegan (17 december 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
groze
17 december 2010 · 564 Inlägg

tobee skrev:

Mechanimal skrev:
Min 525:a Vanos kommer jag ca 60 liter på en fulltank med om jag kör den i vettigt trafiktempo, i stan. Åker jag långkörning så kommer jag nog fan nästan 80 mil. 0,9-1,0 liter milen låter som lite väl optimistiskt, då min maskin är i oerhört bra omhändertaget skick. Tanken rymmer 85 liter för övrigt.

Finns många exempel på 525 och då speciellt med vanos som drar under litern. Jag vet att farsans bil brukar gå runt 100 mil per tank på landsväg. Det är en 525ixat med 85 liters tank som din. Alltså det tyngsta man kan tänka sig när det gäller E34 med M50. Fyrhjulsdrift, kombi och automat. Tjänstevikt 1820kg. Bilen har funnits i vår ägo i 10 år och har nu gått 37000 mil. Dom ÄR snåla när dom går som dom ska.

Jag har också haft en E34 525iaxt, dvs touring, 4WD, automat. Min gick riktigt snålt den också. Jag snittade i stockholm 0.98-1,05 och då har jag tung högerfot och pendlade mellan Tumba och Jakobsberg varje dag. Alltså jag körde från en söderförort till en norrförort tur och retur i rusningstrafik. Motorvägskörning i ca 100km/h så drog den 0,78 - 0,8 med farthållaren inkopplad.
Min hade en tjänstevikt på 1890kg. En helt underbar bil som jag verkligen saknar idag. Den gick hur stadigt som helst, jättetajt i chassit, underbar komfort och fin kvalité.

Rquired Allmänt envis
17 december 2010 · 12 512 Inlägg

Rinnegan skrev:

Rquired skrev:
Kan stryka "ekelund88´s siffror, 0.8 är kanske att ta i efter egen erfarenhet men 0.9 går utmärkt och 1L/milen i överkant blandad körning. Det är inte snålt, men vilken 20år gammal bil med runt 200hp och 1700-1800kg vikt dricker mindre?

Rock-star: Självklart finns 525i i bra skick att köpa, man kan inte uppskatta förbrukningen efter ett misskött exemplar.

Tycker det är bra mycket när du säger att bilen är så avancerad.

Som ett exempel så har vi fått en av våra Buicks, en Buick Riviera från 1965, att dra cirka 1.4 liter milen på blandad körning, i en 45 år gammal bil, med gjutjärns V8'a på 425cui vilket är 7.2 liter, och dubbla fyrports-förgasare samt 2 ton tjänstevikt och 365hk.

Tycker nästan att en bil som "endast" är 18 år gammal och har insprutning, 4.7 liter mindre, 172hk mindre, bör dra en bra mycket mindre bensin än en 45 år gammal V8'a som sagt.

Men det är ju bara jag.



Ontopic så har jag ägt en 95'as 525i, och kan säga att det som absolut var värst, var att nästan hälften av alla stag i framvagn var glapp, sen även när det var åtgärdat så var den fortfarande inte så trevlig vägvagn.
Försäkringen variera ju kraftigt beroende på hur gammal du är och vars du bor, men för mig så var den inte billig överhuvudtaget.
Reservdelarna var inte speciellt billiga i mitt tycke.


Men kläm och känn som du vill, om du gillar bilen så kan du ju alltid kompromissa och inhandla en, annars så är det bara att söka vidare.

1.4L/milen är fortfarande 0.5L mer än vad de flesta vittnar om i denna tråd, sedan kan du påstå vad du vill; Jag tror inte ett dugg på att 1.4L/milen är en realistisk förbrukning för den typen av motor och bil, sedan kan man säkert köra försiktigt och uppnå den. Kan tänka mig att man aldrig behövde pressa den bilen och ändå åkte ifrån det mesta i trafiken?

Men skall man ändå snålköra kan man lika gärna snålköra en modernare och i de flesta´s ögon bekvämare Bmw, då är 0.9 inte särskilt aktuellt längre.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Turbovin Turbo lover
17 december 2010 · 555 Inlägg

En annan tråkig sak är att styrsnäckan tenderar att glappa på väldigt många vilket sabbar körkänslan rätt rejält.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Ibanezman Skåning
17 december 2010 · 739 Inlägg

Turbovin skrev:
En annan tråkig sak är att styrsnäckan tenderar att glappa på väldigt många vilket sabbar körkänslan rätt rejält.

En kurva med ojämnt underlag i hög hastighet, ta den med en E34 och se vad som händer wink

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Turbovin Turbo lover
17 december 2010 · 555 Inlägg

Been there done that, vad händer menar du?

En touring är sjukt välbalanserad. Ska mycket till att få en sån att snurra om man kan hantera ratt, gas å koppling.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Ibanezman Skåning
17 december 2010 · 739 Inlägg

Turbovin skrev:
Been there done that, vad händer menar du?

En touring är sjukt välbalanserad. Ska mycket till att få en sån att snurra om man kan hantera ratt, gas å koppling.

Att den är väbalanserad säger jag inte emot.
Dock så har alla E34-modeller som jag har kört haft samma fenonmen, i hög hastighet
så ville alla vingla som en gammal jänkare.
Då räknar jag in 520i Touring, 525i Touring och 540 iA.
Ju fortare, ju värre.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Turbovin Turbo lover
17 december 2010 · 555 Inlägg

Vinglig ja, men min 528 E39 med standardchassit var bra mycket värre ärligt talat (för att inte nämna hur mina Saabar känts wink).

Senast redigerat av Turbovin (17 december 2010)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Rquired Allmänt envis
17 december 2010 · 12 512 Inlägg

Ibanezman skrev:

Turbovin skrev:
Been there done that, vad händer menar du?

En touring är sjukt välbalanserad. Ska mycket till att få en sån att snurra om man kan hantera ratt, gas å koppling.

Att den är väbalanserad säger jag inte emot.
Dock så har alla E34-modeller som jag har kört haft samma fenonmen, i hög hastighet
så ville alla vingla som en gammal jänkare.
Då räknar jag in 520i Touring, 525i Touring och 540 iA.
Ju fortare, ju värre.

Där har du problemet med glapp styrning, en original E34 vinglar ingenting om man inte skruvar dit breda däck förstås. Men vilket bil blir inte spårkänslig med lågprofilsdäck?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nosliwe
17 december 2010 · 2 024 Inlägg

nu äger ju inte jag en 525 utan en 530I -93, samma kaross och innredning (fast jag har M5 innredning) den drar ca 1L milen vid snål landsvägskörning, så 525an är ju klart snålare, fläkt reglaget är pajj på både min 530, brorsans 525TD och 525 reservdelsbilen vi hade hemma, passagerar sidan på alla 3. Väldigt bekväma och stabila på vägen.

Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
thelaughingmadman
17 december 2010 · 711 Inlägg

Rock-Star skrev:

thelaughingmadman skrev:

Rock-Star skrev:
1890 ?? hur många var ni i bilen?
eller är det mycket skräpmat som är grogrunden till 1890kg ? smile

Min 540 har tjänstevikt på 1890. Inte vägt den på riktig våg dock, utan enligt fordonsregistret.

Som måttstock snittar jag 1,4 (mycket stadskörning), en 525a bör vara billigare smile

mr. J ! min drar 1,25-1,3... inte långt ifrån din.. trots att min "väger" mindre o 100 hästar färre under huven, sad

Haha, knäckt värre big_smile

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Ibanezman Skåning
17 december 2010 · 739 Inlägg

Turbovin skrev:
Vinglig ja, men min 528 E39 med standardchassit var bra mycket värre ärligt talat (för att inte nämna hur mina Saabar känts wink).

Tycker du det?
Min farsa hade en 520i Touring, E39 från 2003, den tyckte jag låg
mycket bättre på vägen än en E34.
Jag tyckte att den kändes väldigt stabil.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Ibanezman Skåning
17 december 2010 · 739 Inlägg

Rquired skrev:

Ibanezman skrev:

Turbovin skrev:
Been there done that, vad händer menar du?

En touring är sjukt välbalanserad. Ska mycket till att få en sån att snurra om man kan hantera ratt, gas å koppling.

Att den är väbalanserad säger jag inte emot.
Dock så har alla E34-modeller som jag har kört haft samma fenonmen, i hög hastighet
så ville alla vingla som en gammal jänkare.
Då räknar jag in 520i Touring, 525i Touring och 540 iA.
Ju fortare, ju värre.

Där har du problemet med glapp styrning, en original E34 vinglar ingenting om man inte skruvar dit breda däck förstås. Men vilket bil blir inte spårkänslig med lågprofilsdäck?

Jag håller med, dock så hade dessa bilar orginaldimension på både däck och fälgar,
och varken glapp i leder eller länkarmar.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Rquired Allmänt envis
17 december 2010 · 12 512 Inlägg

Ibanezman skrev:

Rquired skrev:

Ibanezman skrev:

Att den är väbalanserad säger jag inte emot.
Dock så har alla E34-modeller som jag har kört haft samma fenonmen, i hög hastighet
så ville alla vingla som en gammal jänkare.
Då räknar jag in 520i Touring, 525i Touring och 540 iA.
Ju fortare, ju värre.

Där har du problemet med glapp styrning, en original E34 vinglar ingenting om man inte skruvar dit breda däck förstås. Men vilket bil blir inte spårkänslig med lågprofilsdäck?

Jag håller med, dock så hade dessa bilar orginaldimension på både däck och fälgar,
och varken glapp i leder eller länkarmar.

Nu tänkte jag mer på glappet i styrningen, men antingen det eller så är det bara Bmw´s styrning. Den är direkt, vilket en del felaktigt(?) tolkar som nervositet.

Är lätt att hoppa från en Audi eller Lexus för att ta två tillbakalutade bilar till en Bmw och kalla bayern för nervös bara för att man får mer känsla via styrningen. Men känner man efter så vinglar ovanstående vagnar precis lika mycket längs vägen som en Bmw gör, det är bara det att man inte känner det på samma sätt i bilen.

Vilket som sedan är det tryggaste uppträdandet kan diskuteras, jag lägger min röst på Bmw som förmedlar vägens skick istället för de flesta konkurrenter som känns stabila tills det toksläpper. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Marcus_89 Biltokig elektriker
17 december 2010 · 3 352 Inlägg

Allting beror på hur skicket är på bussningar osv. Mina föräldrars 528 E39 ligger ritkigt bra på vägen, helt orginal och väldigt fräsch och välservad. För att vara orginal då. Min 525 e34 var lite svajigare, men beror på att det sitter 18år gamla dämpare på den, vad ska man begära? Det är ju inte nya bilar, så allt slits ju. Fräschar man upp allt så känns det som en ny bil. Hade en 518 e34 förra vintern, den var helt slut i bussnignar och dämpare, var stor skillnad mot min vita 525

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang