Rquired skrev:
Kan stryka "ekelund88´s siffror, 0.8 är kanske att ta i efter egen erfarenhet men 0.9 går utmärkt och 1L/milen i överkant blandad körning. Det är inte snålt, men vilken 20år gammal bil med runt 200hp och 1700-1800kg vikt dricker mindre?
Rock-star: Självklart finns 525i i bra skick att köpa, man kan inte uppskatta förbrukningen efter ett misskött exemplar.
Tycker det är bra mycket när du säger att bilen är så avancerad.
Som ett exempel så har vi fått en av våra Buicks, en Buick Riviera från 1965, att dra cirka 1.4 liter milen på blandad körning, i en 45 år gammal bil, med gjutjärns V8'a på 425cui vilket är 7.2 liter, och dubbla fyrports-förgasare samt 2 ton tjänstevikt och 365hk.
Tycker nästan att en bil som "endast" är 18 år gammal och har insprutning, 4.7 liter mindre, 172hk mindre, bör dra en bra mycket mindre bensin än en 45 år gammal V8'a som sagt.
Men det är ju bara jag.
Ontopic så har jag ägt en 95'as 525i, och kan säga att det som absolut var värst, var att nästan hälften av alla stag i framvagn var glapp, sen även när det var åtgärdat så var den fortfarande inte så trevlig vägvagn.
Försäkringen variera ju kraftigt beroende på hur gammal du är och vars du bor, men för mig så var den inte billig överhuvudtaget.
Reservdelarna var inte speciellt billiga i mitt tycke.
Men kläm och känn som du vill, om du gillar bilen så kan du ju alltid kompromissa och inhandla en, annars så är det bara att söka vidare.