Hur är bmw 525 att äga

Louise-leffe
14 december 2010 · 37 Inlägg

tjenna såg en bmw 525 touring på blocket som såg hyglig ut såå undrar hur dom är att äga om där e mkt klöd mm den har gåt lite över 20 tusen mil en 50 årig gubbe som ska köra den

Cage Trötter
14 december 2010 · 41 Inlägg

Vilken års model är det?

BMW 540i/6 (1994)
sleepyoh
14 december 2010 · 1 319 Inlägg

först av allt: Årsmodell?

Andra: Autopower.se

_----------'
ekelund88
14 december 2010 · 2 656 Inlägg

volvo_242_epa skrev:
tjenna såg en bmw 525 touring på blocket som såg hyglig ut såå undrar hur dom är att äga om där e mkt klöd mm den har gåt lite över 20 tusen mil en 50 årig gubbe som ska köra den

trevliga bilar smile lite småsaker att kolla centrallås = vanligt fel att de inte funkar på alla dörrar
fläktkosollen brukar paja kolla så att alla hastigheter funkar
stabstag i framvagnen brukar glapa
silentbussningar i bakvagnen brukar bli dålig vid lite mer aktivkörning (läs hård körning)

bra grejer

iktigt stabilavagnar "oslagbara" i komfort och hållbarhet ijämförelse med konkurenterna
stabil och bra dragbil

Rquired Allmänt envis
14 december 2010 · 12 512 Inlägg

Skatten kollar du enklast upp själv, skriv in reg.nr på exempelvis Vägverkets "fordonsfråga". Reservdelarna är inte särskilt dyra, i nivå men jämngamla Volvo RWD även om en 6cyl. Bmw i vissa fall är dyrare. Det skall i mer olja, fler tändstift jämfört med den klassiska Volvo 4an, avgasröret är två-pipigt, bromsar lite grövre och liknande. Jämför du istället med tex. 850 är dessa snarare lite dyrare i reservdelar och service.

Men den lilla prisskillnaden som finns är knappt nämnvärd, speciellt inte med tanke på hur mycket mer sofistikerad, avancerad och körglad Bmw´n är. En annan fördel med Bmw är att den är snål på bensinen, i alla fall i jämförelse med vikt och effekt, samt att den är mycket lättmekad.

Kort och gott, förvänta dig liknande ägandekostnader om inte försäkringspremien skiljer för mycket. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rock-Star
14 december 2010 · 2 982 Inlägg

nja en 525 från 92 är inte snål, o sen vet du självklart inte hur den har sköts.
misskötsel kan leda till högre soppa förbrukning

dahlens SÄNK MER!
14 december 2010 · 389 Inlägg

en 525 ligger runt 2000 kr i skatt.  är lite inne på en sån själv (dock sedan) men har inte lyckats bestämma mig om jag vill ha en 325 ist smile

EDIT: http://www.autopower.se/

sen klickar du dig vidare till begagnatguiden och väljer 5 serien e34. och vill du kolla vad dom ligger i för soppaförbrukning (NYA) så klickar du på modellguiden och väljer e34.

Senast redigerat av dahlens (14 december 2010)

Volvo 240 GL "Max" (1988)
ekelund88
14 december 2010 · 2 656 Inlägg

Rock-Star skrev:
nja en 525 från 92 är inte snål, o sen vet du självklart inte hur den har sköts.
misskötsel kan leda till högre soppa förbrukning

mina 2 525 jag haft med non vanos motorn ligger mellan 0.8 - 0.9 ca de tycker jag verkligen inte är dyrt för en 18 år gammal bil om man jämför med motsvarande konkurenter med samma effekt

Rock-Star
14 december 2010 · 2 982 Inlägg

hade du den för 5 år sedan eller hade du dessa iår liksom?
nej jag vidhåller att en bmw 525 med 18år på nacken inte är bensinsnål

Senast redigerat av Rock-Star (14 december 2010)

Rquired Allmänt envis
14 december 2010 · 12 512 Inlägg

ekelund88 skrev:

Rock-Star skrev:
nja en 525 från 92 är inte snål, o sen vet du självklart inte hur den har sköts.
misskötsel kan leda till högre soppa förbrukning

mina 2 525 jag haft med non vanos motorn ligger mellan 0.8 - 0.9 ca de tycker jag verkligen inte är dyrt för en 18 år gammal bil om man jämför med motsvarande konkurenter med samma effekt

Kan stryka "ekelund88´s siffror, 0.8 är kanske att ta i efter egen erfarenhet men 0.9 går utmärkt och 1L/milen i överkant blandad körning. Det är inte snålt, men vilken 20år gammal bil med runt 200hp och 1700-1800kg vikt dricker mindre?

Rock-star: Självklart finns 525i i bra skick att köpa, man kan inte uppskatta förbrukningen efter ett misskött exemplar.

Senast redigerat av Rquired (14 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ekelund88
14 december 2010 · 2 656 Inlägg

Rock-Star skrev:
hade du den för 5 år sedan eller hade du dessa iår liksom?
nej jag vidhåller vid att en bmw 525 med 18år på nacken inte är bensinsnål

senaste hade jag i sommras smile och tycker absolut de kan klassas som bensinsnålt med tanken på ålder och storlek

dahlens SÄNK MER!
14 december 2010 · 389 Inlägg

jag tycker dom verkar gå relativt snålt med tanke på vikten och hästarna. (ca 1600 skattevikt (sedan) och 192 hk) sen är ju bilarna gamla.

Volvo 240 GL "Max" (1988)
Rock-Star
14 december 2010 · 2 982 Inlägg

Rquired skrev:

ekelund88 skrev:

Rock-Star skrev:
nja en 525 från 92 är inte snål, o sen vet du självklart inte hur den har sköts.
misskötsel kan leda till högre soppa förbrukning

mina 2 525 jag haft med non vanos motorn ligger mellan 0.8 - 0.9 ca de tycker jag verkligen inte är dyrt för en 18 år gammal bil om man jämför med motsvarande konkurenter med samma effekt

Kan stryka "ekelund88´s siffror, 0.8 är kanske att ta i efter egen erfarenhet men 0.9 går utmärkt och 1L/milen i överkant blandad körning. Det är inte snålt, men vilken 20år gammal bil med runt 200hp och 1700-1800kg vikt dricker mindre?

Rock-star: Självklart finns 525i i bra skick att köpa, man kan inte uppskatta förbrukningen efter ett misskött exemplar.

ja, men hur många 525or hittar du på blocket som är välskötta?
finns det några som helst garantier för att just "den" 525an från 92 är välskött? svaret kan man vrida och vända på men från min syn på det hela vill jag ändå komma fram till att under dessa 18 år så har bilen gått i olika personers ägo, de första ägarna har förmodligen tagit väl hand om bilen men vad händer med de nästkommande? - jag har väldigt svårt att se bilen som välomhändertagen under 18år med flera olika ägare i kedjan. att utgå från en 525a från 92 med 18år på nacken är välomhändertagen och soppasnål är lite som att dra en trisslott.

EDIT: en BMW 525 från 92 väger inte mer än 1700-1800kg. utan den väger 1630kg MED en förare!

avgränsande fråga:
sedan kan man fundera på en annan sak.. det har gått 18år, motorer utvecklas och med tiden forskar man vidare.. men ändå har då bmw inte lyckats sänka soppaförbrukningen på en bmw525 från 92 mot en bmw 525 från 05...  är den då fortf. bensinsnål ur denna synpunkt?

Senast redigerat av Rock-Star (14 december 2010)

Rquired Allmänt envis
14 december 2010 · 12 512 Inlägg

volvo_242_epa skrev:
just nu har han en 965a 3.0 den liger i snit 1l milen blandad och då är de mkt grov acc från 0...men kan man jämnföra dom 2 bilarna??mena rak6or i båda 192vs 204 hk är bmw ,n bättre eller sämre?

Tycker personligen Bmw är bättre, pigg och vaken på ett helt annat vis än Volvo´s maskin som är mer av en tillbakalutad mysmaskin.

Rock-star: Du tänker på din egen 525i? Dels automatlåda, dels mycket tyngre och M54 skiljer sig rejält på många punkter mot M50. Inte riktigt rätt att jämföra dem, men den största anledningen till att förbrukningen inte sjunkit med mer än kanske en dryg deciliter är troligtvis att det är först på senare år som förbrukning och miljö blivit något att ta hänsyn till. I början av 2000-talet var utsläpp uppmärksammat, men de flesta kunderna struntade fullständigt i vad bilen släppte ut eller drack inom rimliga gränser. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
-stoffe-
14 december 2010 · 1 271 Inlägg

min bmw med många mil på nacken drar ungefär 1l/milen i 120 å det är inget farligt för en sådan tung bil. sen så är dom bekväma att både åka och köra. och kan nästan lova dig att hur du en kör så drar inte en 525a utan vanos mer än 4.3l/milen för det var de min 4wd 525 touring gjorde under ca 2 timmars rejält hård körning på bana (bromsarna såg ut som tomtebloss dom sista 10 varven tongue)

sen så skulle jag aldrig välja en volvo före en bmw inget emot volvo. men så tycker jag

Lozinmust "Unloaded"
14 december 2010 · 1 557 Inlägg

Min 525:a Vanos kommer jag ca 60 liter på en fulltank med om jag kör den i vettigt trafiktempo, i stan. Åker jag långkörning så kommer jag nog fan nästan 80 mil. 0,9-1,0 liter milen låter som lite väl optimistiskt, då min maskin är i oerhört bra omhändertaget skick. Tanken rymmer 85 liter för övrigt.

"When innovation meets passion!"
Rock-Star
14 december 2010 · 2 982 Inlägg

Rquired skrev:

volvo_242_epa skrev:
just nu har han en 965a 3.0 den liger i snit 1l milen blandad och då är de mkt grov acc från 0...men kan man jämnföra dom 2 bilarna??mena rak6or i båda 192vs 204 hk är bmw ,n bättre eller sämre?

Tycker personligen Bmw är bättre, pigg och vaken på ett helt annat vis än Volvo´s maskin som är mer av en tillbakalutad mysmaskin.

Rock-star: Du tänker på din egen 525i? Dels automatlåda, dels mycket tyngre och M54 skiljer sig rejält på många punkter mot M50. Inte riktigt rätt att jämföra dem, men den största anledningen till att förbrukningen inte sjunkit med mer än kanske en dryg deciliter är troligtvis att det är först på senare år som förbrukning och miljö blivit något att ta hänsyn till. I början av 2000-talet var utsläpp uppmärksammat, men de flesta kunderna struntade fullständigt i vad bilen släppte ut eller drack inom rimliga gränser. smile

nja, min e60 väger chockerande nog mindre än en E34a..
e34: tjänstevikt 1630kg(dvs bil+en förare)
e60: tjänstevikt 1560kg(dvs bil+en förare)  men den skillnaden är liten.
sedan har jag inte automatlådan heller.. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang