3322
Sök

Möjligt att nå 150 dB ??

4 693 Inlägg
17 december 2010
#21
bosabengt skrev:
_Jeppe_ skrev:
bosabengt skrev:

Vad heter han på gorg då?

Tror inte han är medlem på gorg. Kolla hans projekttråd på bilstereoforum ist
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=1962

tack! Bara så jag fattat det rätt. spelar han alltså 160 db med huvudenheten(HU) endast? eller är jag ute å cyklar?

vann du EM i extreme eller? Visste inte. Grattis!  Du borde la spela 150+??

Ja, utan slutsteg.
Med slutsteg på några kw så spelade han runt 178-179 db

Booyakasha!

2 035 Inlägg
17 december 2010
#22
Softis skrev:
bosabengt skrev:
_Jeppe_ skrev:

Tror inte han är medlem på gorg. Kolla hans projekttråd på bilstereoforum ist
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=1962

tack! Bara så jag fattat det rätt. spelar han alltså 160 db med huvudenheten(HU) endast? eller är jag ute å cyklar?

vann du EM i extreme eller? Visste inte. Grattis!  Du borde la spela 150+??

Ja, utan slutsteg.
Med slutsteg på några kw så spelade han runt 178-179 db

helt sjukt. Läst hela hans tråd nu. imponerande mycket effekt han har att tillgå.

Biljudsveteran sen 1984!

60 Inlägg
17 december 2010
#23
bosabengt skrev:
_Jeppe_ skrev:
bosabengt skrev:

Vad heter han på gorg då?

Tror inte han är medlem på gorg. Kolla hans projekttråd på bilstereoforum ist
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=1962

tack! Bara så jag fattat det rätt. spelar han alltså 160 db med huvudenheten(HU) endast? eller är jag ute å cyklar?

vann du EM i extreme eller? Visste inte. Grattis!  Du borde la spela 150+??

Japp de gjorde ja på EASCA EM smile. Spela 151,6 db me musik på EM. Med ton spela ja 152,4 db

Samarbetspartner 2012: Autohifi.se, Åhus solskyddscenter
http://www.autohifi.se/ http://www.solskyddscenter.com/
SVENSK MÄSTARE DBL EXTREME 2010
EUROPEAN MASTER DBL EXTREME 2010

2 035 Inlägg
17 december 2010
#24
_Jeppe_ skrev:
bosabengt skrev:
_Jeppe_ skrev:

Tror inte han är medlem på gorg. Kolla hans projekttråd på bilstereoforum ist
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=1962

tack! Bara så jag fattat det rätt. spelar han alltså 160 db med huvudenheten(HU) endast? eller är jag ute å cyklar?

vann du EM i extreme eller? Visste inte. Grattis!  Du borde la spela 150+??

Japp de gjorde ja på EASCA EM smile. Spela 151,6 db me musik på EM. Med ton spela ja 152,4 db

Gott! Själv kämpar man ju med att kunna ligga över 140db gränsen.

Biljudsveteran sen 1984!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 december 2010
#25
bosabengt skrev:
_Jeppe_ skrev:
bosabengt skrev:

Vad heter han på gorg då?

Tror inte han är medlem på gorg. Kolla hans projekttråd på bilstereoforum ist
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=1962

tack! Bara så jag fattat det rätt. spelar han alltså 160 db med huvudenheten(HU) endast? eller är jag ute å cyklar?

vann du EM i extreme eller? Visste inte. Grattis!  Du borde la spela 150+??

Ja han spelar över 160 med effekten från sin cd-spelare och runt 170dB med 1000w o sen börjar det roliga.
Men inte i nån Easca klass utan dbdragracing Extreme 1-2 woofer

Jeppe lirar 150+ med musik ja. Hade väl varit fan annars :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 december 2010
#26
Jag vill gärna se bilder på bygget innan jag uttalar mig, men man bör ha i åtanke att 150dB är HÖGT.

Att blanda in Berntssons bil i denna tråden är MYCKET missvisande, den "bilen" har en EXTREM verkningsgrad och går inte att jämföra mot en bruksbil.

Sen bör man ha i åtanke vid vilken frekvens man vill uppnå 150dB, det är stor skillnad på 25Hz och 70Hz.

Jag TROR att ett flertal bilar i Sverige skulle spela högre än Berntsson vid t.ex 25Hz, detta p.g.a att hans bil är optimerad för en högre frekvens.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 035 Inlägg
17 december 2010
#27
ExtraKim skrev:
Jag vill gärna se bilder på bygget innan jag uttalar mig, men man bör ha i åtanke att 150dB är HÖGT.

Att blanda in Berntssons bil i denna tråden är MYCKET missvisande, den "bilen" har en EXTREM verkningsgrad och går inte att jämföra mot en bruksbil.

Sen bör man ha i åtanke vid vilken frekvens man vill uppnå 150dB, det är stor skillnad på 25Hz och 70Hz.

Jag TROR att ett flertal bilar i Sverige skulle spela högre än Berntsson vid t.ex 25Hz, detta p.g.a att hans bil är optimerad för en högre frekvens.

ja hans bil peakade väl vid 64 hz eller nåt.  Jag undrar hur han kan spela så högt alltså. Med en vanlig 4x50wattare liksom. Vanlig å vanlig men men.

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
17 december 2010
#28
ExtraKim skrev:
Jag vill gärna se bilder på bygget innan jag uttalar mig, men man bör ha i åtanke att 150dB är HÖGT.

Att blanda in Berntssons bil i denna tråden är MYCKET missvisande, den "bilen" har en EXTREM verkningsgrad och går inte att jämföra mot en bruksbil.

Sen bör man ha i åtanke vid vilken frekvens man vill uppnå 150dB, det är stor skillnad på 25Hz och 70Hz.

Jag TROR att ett flertal bilar i Sverige skulle spela högre än Berntsson vid t.ex 25Hz, detta p.g.a att hans bil är optimerad för en högre frekvens.

Jag frågade hur mycket han var villig att bygga om och ville visa hur långt man måste gå för att spela extremt högt.
Allt går bara man vill, allt beror på hur mycket jobba, tid och pengar man vill lägga ner

150 db kanske inte är extremt högt, men det är redigt högt och i en sedan desutom.

Booyakasha!

329 Inlägg
17 december 2010
#29
dom som säger att det är lätt att spela 150 db i en vanlg sedan ljuger. och ännu mer om du ska göra det med 1500watt..
men allt går med mycket labbande men är tveksam att man lyckas med så lite effekt.. men är det bara med ton eller vill du spela 150db med musik?

och håller med kim blanda inte in Berntssons bil.. det är ett 4 tons klump som inte går att köra men rutor upp mot 10cm

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 december 2010
#30
bosabengt skrev:
_Jeppe_ skrev:
bosabengt skrev:

Vad heter han på gorg då?

Tror inte han är medlem på gorg. Kolla hans projekttråd på bilstereoforum ist
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=1962

tack! Bara så jag fattat det rätt. spelar han alltså 160 db med huvudenheten(HU) endast? eller är jag ute å cyklar?

vann du EM i extreme eller? Visste inte. Grattis!  Du borde la spela 150+??

Han spelade 176db 2009 med EN bas...
http://www.termpro.com/asp/worldrecords … elect=2009
Scrolla neråt så ser du.

Dock skall det som tidigare nämnts inte glömmas av att extrembilar är rullande baslådor avsedda ENDAST för att nå maximalt tryck.
Effektivitet är ngt man kan snacka om i dessa bilar.
Och jo han labbade och lekte för att visa hur effektiv konstruktionen är och spelade160db+ med effekten från en huvudenhet.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 december 2010
#31
bosabengt skrev:
ExtraKim skrev:
Jag vill gärna se bilder på bygget innan jag uttalar mig, men man bör ha i åtanke att 150dB är HÖGT.

Att blanda in Berntssons bil i denna tråden är MYCKET missvisande, den "bilen" har en EXTREM verkningsgrad och går inte att jämföra mot en bruksbil.

Sen bör man ha i åtanke vid vilken frekvens man vill uppnå 150dB, det är stor skillnad på 25Hz och 70Hz.

Jag TROR att ett flertal bilar i Sverige skulle spela högre än Berntsson vid t.ex 25Hz, detta p.g.a att hans bil är optimerad för en högre frekvens.

ja hans bil peakade väl vid 64 hz eller nåt.  Jag undrar hur han kan spela så högt alltså. Med en vanlig 4x50wattare liksom. Vanlig å vanlig men men.

Det är mycket lätt att svara på, varje ökning av 3dB kräver dubbelt så mycket effekt, i teorin. Nu är verkligheten och teorin inte samma sak, ofta så ökar du kanske bara 1.5dB med dubbel effekt (om vi pratar om "normala" ljudtryck). Ju högre det spelar desto svårare är det att öka genom att bara tillföra mer effekt. Skillnaden på 10 000W kan handla om ibland så lite som EN tiondels dB.

Det är samma sak när det gäller att öka max hastigheten på bilar, ju fortare de redan kör ju mer effekt behövs för att öka hastigheten.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten


Sök