2088
Sök

Lite hjälp tändbox och en luftmassmätare Volvo

62 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#1
Tjaaa..

Någon volvo-kunnig här kanske? behöver lite hjälp med mitt bygge smile
Har två styrenheter och en tändbox och en luftmassmätare, och då är frågan:

Stämmer något av dom ihop?

Några bilder:

1. tändbox
http://img651.imageshack.us/f/img0097c.jpg/

2.styrenhet
http://img152.imageshack.us/f/img0096e.jpg/

3.styrenhet
http://img833.imageshack.us/f/img0095ka.jpg/

4.luftmassmätare
http://img217.imageshack.us/f/img0098td.jpg/


Och sen medans jag har uppe en tråd...

http://img233.imageshack.us/f/img0099c.jpg/

Denna 2 stiftiga kontakten är ju från Tändspolen, men vart går den in någon stans?
Den måste väll gå vidare till Tändningsläge? kanske genom styrenheten via den
9 stiftiga kontakten som är tillsammans med boxarna inne i bilen..

Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få, då jag är ganska ny inom volvo grejer.
Har försökt så gott jag kan, men lite hjälp så jag får lite mer koll..

Tack på förhand! smile


1 008 Inlägg
19 december 2010
#2
Tändboxen -146 är en EZ116K som används ihop med LH 2.4 till B230F och tillhörande bränslebox är 951:an som är en uppgraderad version som bör ha LH 2.42
594:an är avsedd för B200F, alltså 2 liters versionen och är en vanlig LH 2.41
Luftmassamätare 016 passar till båda bränsleboxarna.

I det 2-polig kontaktstycket bör du ha röd-vit och Blå
Blå kopplas till tändlåsets 15-utgång "tändningspluss"  Alltså denna skall ha spänning på både läge II och III (startläge)
Kabeln förser både tändspolen och tändslutsteget med spänning.

Röd-vit  är varvtalssignal från spolens minus.


62 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#3
Tack, för mycket intressant info! jag skriver här när jag testat smile


62 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#4
Har grejat lite med motorns el nu, men inget positivt hmm har försökt med elschema och försökt skarva ihop kablar och så. för att få allt å stämma, men som sagt inget positivt..  Finns det nån vänlig på detta forum som skulle kunna skriva ner vad alla kablar i det 9-poliga kontaktstycket behöver för "matning" ?

Kontaktstycket
http://img209.imageshack.us/i/img0140hn.jpg/

Lite info om de olika kablarna vad det ska ge och få för något..

All hjälp är välkommet då jag inte är så duktig på detta med el..


10 287 Inlägg
26 december 2010
#5
Vi tar det på Norska för omväxlings skull (det finns två varianter på kontaktdon - 9 och 11 poligt)

-tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne)
-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring på denne)
-tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne)
-tynn blå (se uthevet tekst under)
-hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde( hvis du har)
-violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne)
-tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer (kobles på samme ledning som kommer fra bakaksel, men bare å drite i)
-tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50)
-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde- kobles sammen med tynn blå.
-tynn rød\svart - finnes kun i enkelte 9-pol ledningsnett og kobles sammen med den blå.


Notera att man faktsikt måste ansluta "tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer" för annars vill inte LH2.4 fungera riktigt ok.

Här är hela guiden:

http://www.bilforumet.no/200-serien/101 … fk-ft.html



/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

62 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#6
Tack Göran för mycket intressant info! smile Ska läsa mer efter jobbet..


62 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#7
Jag har nu prövat med att koppla precis som det står på den guiden men inte ett tändande, Spolen får plus på både tändläge och startläge. Kanske är dags att testa en annan tändspole och tändmodul då? eller tändbox kanske? Eller så har jag missat nåt litet fel bara.. Försöker så gott jag kan men så tråkigt när det inte går ihop sig, Men ger Aldrig upp!


62 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#8
Jag har kollat lite på fördelaren, och i el-schemat ska den tydligen ha 3 kablar, på dom tre är det grön, gul och svart. Men... det finns inget slags kontakt so går in i fördelaren så då undra jag om detta kan vara felet, nåt någon känner till? MVH micke


10 287 Inlägg
28 december 2010
#9
Om du har LH 2.4 så skall det inte gå in några trådar i fördelaren. LH2.4 har en svänghjulsgivare. Det är LH2.2 som har en givare i fördelaren.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Skåning
739 Inlägg
28 december 2010
#10
Sharky skrev:
Vi tar det på Norska för omväxlings skull (det finns två varianter på kontaktdon - 9 och 11 poligt)

-tynn grønn fra lh2.4 pinne 14 til ac pressure switch (glem denne)
-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring på denne)
-tynn rød/grå fra lh 2.4 til ac rele (glem denne)
-tynn blå (se uthevet tekst under)
-hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde( hvis du har)
-violet lh 2.4 pinne 26 til instrumentpanel vekslingsindikator (Glem denne)
-tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer (kobles på samme ledning som kommer fra bakaksel, men bare å drite i)
-tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50)
-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde- kobles sammen med tynn blå.
-tynn rød\svart - finnes kun i enkelte 9-pol ledningsnett og kobles sammen med den blå.


Notera att man faktsikt måste ansluta "tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer" för annars vill inte LH2.4 fungera riktigt ok.



Fråga: "tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer" Speedometer, är det varvräknare då?
Här är hela guiden:

http://www.bilforumet.no/200-serien/101 … fk-ft.html



/Göran

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

62 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#11
Sharky skrev:
Om du har LH 2.4 så skall det inte gå in några trådar i fördelaren. LH2.4 har en svänghjulsgivare. Det är LH2.2 som har en givare i fördelaren.

/Göran

Okej.. Jag tror nämligen att jag inte får någon gnista, men får ju spänning till spolen på både start och tändningsläge. Jag har en helt ny tändlägesgivare, den kan man väll inte justera??


10 287 Inlägg
28 december 2010
#12
Speedo = badbyxor eller , i detta fall, hastighetsmätaren tongue

/Göran

Ibanezman skrev:
Fråga: "tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer" Speedometer, är det varvräknare då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
28 december 2010
#13
Vi tar det från början för att undvika risk för misstag:

1) Har du LH2.4?

2) Vart sitter din tändlägesgivare? Bak på blocket eller i fördelaren.

3) Vad har du för svänghjul? Har det små gropar runt hela omkretsen?

(Och nej, dessa givare går normalt sett inte att justera)

/Göran

Mahio skrev:
Okej.. Jag tror nämligen att jag inte får någon gnista, men får ju spänning till spolen på både start och tändningsläge. Jag har en helt ny tändlägesgivare, den kan man väll inte justera??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Skåning
739 Inlägg
28 december 2010
#14
Sharky skrev:
Speedo = badbyxor eller , i detta fall, hastighetsmätaren tongue

/Göran

Ibanezman skrev:
Fråga: "tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer" Speedometer, är det varvräknare då?


Humor smile
Varför vill systemet veta något av hastighetsmätaren?
Och vad händer om signalen är felaktig eller saknas?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

10 287 Inlägg
28 december 2010
#15
Signalen används bla för tomgångsregleringen (som funkar olika beroende på om bilen står stilla elelr om man kör den).
Mer vet jag inte i detalj men när jag byggde elen till Bilsports Turbocontainer så kollade jag med Turbocenter och dom sa att man måste ha signalen för annars "får man inte till det lika bra". Jag rotade aldrig mer i det då och vet ej exakt vad det är som händer.

/Göran


Ibanezman skrev:
Varför vill systemet veta något av hastighetsmätaren?
Och vad händer om signalen är felaktig eller saknas?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

62 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#16
Sharky skrev:
Vi tar det från början för att undvika risk för misstag:

1) Har du LH2.4?

2) Vart sitter din tändlägesgivare? Bak på blocket eller i fördelaren.

3) Vad har du för svänghjul? Har det små gropar runt hela omkretsen?

(Och nej, dessa givare går normalt sett inte att justera)

/Göran

Mahio skrev:
Okej.. Jag tror nämligen att jag inte får någon gnista, men får ju spänning till spolen på både start och tändningsläge. Jag har en helt ny tändlägesgivare, den kan man väll inte justera??


1. Svar ja

2. Bak på blocket, mellan motor och växellåda. Sprillans ny.

3. Japp, små gropar runt om.
Kunde tänka mig det att de inte går att justera

EDIT: Är lambdasond Tvunget att ha för att den ska gå igång?? ska tydligen bara gå dåligt utan om jag har rätt?

Mvh micke
Senast redigerat av Mahio (28 december 2010)


10 287 Inlägg
28 december 2010
#17
Då fortsätter vi:

4: Vad menar du med "inte ett tändande"? Har du gnista eller inte?

5: Vad är det för nummer på ditt tändslutsteg?

(Och gnista skall du få utan lambdasond i alla fall. Den bör starta också men du bör sätta dit en för att undvika att fastan på onödiga problem)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

62 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
Då fortsätter vi:

4: Vad menar du med "inte ett tändande"? Har du gnista eller inte?

5: Vad är det för nummer på ditt tändslutsteg?

(Och gnista skall du få utan lambdasond i alla fall. Den bör starta också men du bör sätta dit en för att undvika att fastan på onödiga problem)

/Göran

4. Jag får inget tändande, men när en vrider om nyckeln så kan det ibland hända att det tänder lite gran, men det är inte mycket, en tiondels sekund eller nåt... Spolen får ju spänning så det är ju frÅn spolen till fördelaren och till stiften det krånglar..

5. Jag kan inte det hela nummret utantill men det slutar på 124.
Kan kolla hela efter jobbet om det behövs


10 287 Inlägg
29 december 2010
#19
Menar du "ingen gnista"? Dvs har du plockat ur stiften och kollat om det är gnista?

/Göran

Mahio skrev:
4. Jag får inget tändande, men när en vrider om nyckeln så kan det ibland hända att det tänder lite gran, men det är inte mycket, en tiondels sekund eller nåt... Spolen får ju spänning så det är ju frÅn spolen till fördelaren och till stiften det krånglar..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

62 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#20
Sharky skrev:
Menar du "ingen gnista"? Dvs har du plockat ur stiften och kollat om det är gnista?

/Göran

Mahio skrev:
4. Jag får inget tändande, men när en vrider om nyckeln så kan det ibland hända att det tänder lite gran, men det är inte mycket, en tiondels sekund eller nåt... Spolen får ju spänning så det är ju frÅn spolen till fördelaren och till stiften det krånglar..


Precis, jag får ingen gnista när jag testat det.



Kolla på denna videon, "gnisttestare"
http://www.youtube.com/watch?v=UgACf_r-eok

När jag drar från Läge 0 till tändningsläget gnistar det till, det ser ni (höjer ni volymen så hör ni när jag drar på nyckeln)
Men på starten gnistar det inte alls...

All hjälp är mycket välkommet smile
Senast redigerat av Mahio (29 december 2010)



Sök