7380
Sök

Bmw 318 - 98,99,00 ??

3 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Tja!

Snart är det bara en månad kvar tills jag fyller 18 och det efterlängtade körkortet börjar närma sig.
Jag har fastnat för BMW 318, speciellt årsmodellerna 98 till 00, just nu kan jag tänka mig betala en bil för ungefär 30 000-40 000, men nu till min fråga. Vad tycker ni om den här modellen, är det en bra första bil?  vilka nackdelar finns det med just den här modellen? om inte 318 , vilka andra modeller skulle vara bra som första bil

Uppskattar verkligen om ni kunde svara då jag behöver hjälp smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2010
Om du går in på www.autopower.se, väljer "begagnatguiden" i menyn till höger och väljer modellen "E46" så har du en lista med vanligt förekommande fel. Modellen i sig är körglad, snål och välbyggd.

Tror den är väldigt vettig som förstabil, inte allt för motorstark men samtidigt krocksäker och bekväm. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
okej , tack så mycket !, men jag undrar när har en sån bil gått förlänge , går det bra att köpa en som har gått över 20 000 mil och isåfall hur mycket ska man pröjsa för den , d.v.s vid vilket pris är det värt att köpa en sådan bil smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2010
Highrize skrev:
okej , tack så mycket !, men jag undrar när har en sån bil gått förlänge , går det bra att köpa en som har gått över 20 000 mil och isåfall hur mycket ska man pröjsa för den , d.v.s vid vilket pris är det värt att köpa en sådan bil smile

Beror på hur bilen varit skött, de flesta moderna bilar klarar 20.000mil med normalt underhåll. En E46 är kapabel för åtminstone 40.000mil med normal skötsel, det vet jag i och med att min far hade en sådan som rullade den sträckan och var mycket fräsch. Dock en 325i med rak sexa, men även den 4cyl. M43 i 318i är en beprövad och hållbar motor.

Men med fel underhåll kan 20.000mil köra slut på även en bil byggd för att hålla, så det är upp till köparen att bedöma skicket. Vågar du inte det finns det hjälp att få, åker du och gör ett M-test eller motsvarande går de igenom bilen åt dig och ger dig en bedömning av bilens skick. Har du inte Motormännen i närheten av dig gör Svensk Bilprovning samma sak men då heter det Bildiagnos istället.

Kostar 1500:- och ger dig ett protokoll med en bedömning av bilens allmän skick och noteringar med saker utöver det normala. På en begagnad bil får man räkna med anmärkningar då de är mycket noggranna, ofta får man anmärkningar som "Stenskott-motorhuv", "Skrapmärken, fälgar", "Omlackering-VF skärm" eller tom "Oljeläckage motor".

Ofta får man själv en bra känsla av vad det innebär, annars hjälper de dig!

Priset är svårt att uppskatta, du har sidor som www.teknikensvarld.se/bilpriser till hjälp, där du slår in bilens reg.nr och får dess uppgifter automatiskt eller skriver in uppgifterna manuellt. Annars är det bästa att jämföra priser på sidor som www.blocket.se. Glöm inte att det ofta är lite prutmån på annonspriset!

Lycka till!

3 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
nu är jag  100% på att det blir en e46:a men jag undrar hur mycket kommer jag betala i försäkring , jag e ju trots allt väldigt ung.
Senast redigerat av Highrize (22 december 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 december 2010
Var så god! smile

tratt
353 Inlägg
23 december 2010
Highrize skrev:
nu är jag  100% på att det blir en e46:a men jag undrar hur mycket kommer jag betala i försäkring , jag e ju trots allt väldigt ung.

Bor du hemma finns ju alltid alternativet att skriva bilen på en av föräldrarna, och då sjunker försäkringskostnaderna markant.

Sök