2216
Sök

RE Audio se10" som hemma sub

1 071 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Tja tänkte bygga låda till min se10" och ha hemma skulle någon kunna räkna ut en låda till den som passar bra till musik i vardags rummet?

Onödigt inlägg^^

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 december 2010
Runt 60L totalvolym med en 4" port med 40cm portlängd verkar funka, ger en avstämning runt 30hz med lite peakad bas runt 32-40hz 3-4dB. högre avstämning ger mer o mer peakad återgivning du kan ju testa vad som funkar i ditt vardagsrum.

För "helt rak frekvensgång i fritt fält" bör lådan vara på 30L+bas och port, men portlängden blir 110cm typ :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 665 Inlägg
23 december 2010
Frippe_L skrev:
Runt 60L totalvolym med en 4" port med 40cm portlängd verkar funka, ger en avstämning runt 30hz med lite peakad bas runt 32-40hz 3-4dB. högre avstämning ger mer o mer peakad återgivning du kan ju testa vad som funkar i ditt vardagsrum.

För "helt rak frekvensgång i fritt fält" bör lådan vara på 30L+bas och port, men portlängden blir 110cm typ :-)

Jobbigt med den portlängden.

Verkar inte vara så lämplig för hemma bruk, men med slavbas kan det funka då du kan lägga resonansen långt ner.

Vid vilken frekvens blir den 110cm ??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Team Autohifi!
865 Inlägg
23 december 2010
Om du skall köra en RE Audio SE bas hemma så är det sluten låda som gäller.
Portade lådor pikar sjukt mycket och gör basåtergivningen bara tråkig.

Storleken beror mycket på hur mycket effekt du har till basen.
Själv kör jag med en SE10 i bilen (SQ) låda 16L sluten med ca 1500wrms.
Hemma har jag en SE10 i 45L sluten låda med dämp matta på alla väggar men ca 350wrms in och den skulle nog vilja ha lite mera effekt alt lite större låda för att vara optimal.

Om jag vore dig skulle jag göra en låda på ca 55L sluten med dämp matta på alla väggar. Några tassa som lyfter lådan ca 4-5cm från golvet och rikta basen neråt.
Går basen för djup så minskar du lådan med ett par liter i taget.
Detta är om du har effekt från 150-400wrms, har du mera eller mindra så bör man kolla lite till på en lösning.

PS. Ett bra tips är att skaffa lite vikt på lådan så slipper du resonans från att lådan rör sig!

Good luck!

21 761 Inlägg
23 december 2010
Djup bas: 40 liter netto med dämpmatta på innerväggarna och 61,6 cm2 slotport (28x2,2 cm i uträkningen) som är 61 cm lång, beräknad avstämning runt 25 Hz.

"Medeldjup" bas: 30 liter netto med dämpmatta på innerväggarna och 61,6 cm2 slotport (samma portmått) som är 56 cm lång, beräknad avstämning runt 30 Hz.

Dessa lådor är tänkt att spela utan märkbar peak i teorin, men verkligheten kan förstås vara annorlunda. Jag har inte testat basen själv, det är uträkningar i beräkningsprogram. Alla skarpa kanter i slotporten bör rundas av. smile

1 071 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Jag har en låda på 60 liter netto med 240 cm2 port 30x8 cm som är 58cm lång. denna kanske skulle funka enligt frippes förslag fast byta till 4" port.
Har lite effekt just nu, kommer nog lite mer senare ca 800rms på mitt pa steg

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
23 december 2010
Verkar vara ca 40 Hz avstämning på din låda, i så fall håller jag med om att sätta en annan port som ger lägre avstämning. smile

1 071 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
okey men om ja behåller lådan jag har nu hur dan port ska jag ha för att den ska bli bra?

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
23 december 2010
Beror lite på hur den ska spela, dvs hyfsat neutralt eller mycket djupbas eller så. Som sagt ger ju 30 Hz i teorin en någorlunda märkbar peak trots den låga avstämningen. smile

Vill du ha så jämn återgivning som möjligt så blir det troligen mindre låda.
Senast redigerat av Drönirettab (23 december 2010)

1 071 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
men 30hz borde fungera så länge kommer inte ha den hemma så himla länge kommer annan sub.
men port storlek och längd då?

Onödigt inlägg^^

21 761 Inlägg
23 december 2010
Räknat på 60 liter netto så blir själva röret (4") 29 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar, då har jag även tänkt att det kunde sitta dämpmatta i lådan. smile

2 665 Inlägg
29 december 2010
MrCalle skrev:

Good luck!

Portade lådor pikar inte alls. Porten utvidgar bara det användbara området neråt i frekvens om avstämmningen hamnar på rätt ställe.

Det är bara några stollar som försöker att få ut några db extra ur sin baslåda i bilen som bygger jätte pikade portade lådor.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Team Autohifi!
865 Inlägg
29 december 2010
Rickard-v skrev:
MrCalle skrev:

Good luck!

Portade lådor pikar inte alls. Porten utvidgar bara det användbara området neråt i frekvens om avstämmningen hamnar på rätt ställe.

Det är bara några stollar som försöker att få ut några db extra ur sin baslåda i bilen som bygger jätte pikade portade lådor.

Just denna bas är jag med garanti den som har mest erfarenhet av i Sverige! kör den själv som hemma sub och har haft den i ett antal bilar så jag har testat en hel del olika låd lösningar till SE basarna.
Just Se basarna och fram för allt 10"aren skall man sätta i en sluten låda för att få en linjär basåtergivning, kör du dem i en portad låda så får du en lite otrevlig pike som inte lämpar sig till hemma system.
Men med det säger jag inte att det inte finns basar som funkar ypperligt i portade lådor!

1 071 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
MrCalle skrev:
Rickard-v skrev:
MrCalle skrev:

Good luck!

Just denna bas är jag med garanti den som har mest erfarenhet av i Sverige! kör den själv som hemma sub och har haft den i ett antal bilar så jag har testat en hel del olika låd lösningar till SE basarna.
Just Se basarna och fram för allt 10"aren skall man sätta i en sluten låda för att få en linjär basåtergivning, kör du dem i en portad låda så får du en lite otrevlig pike som inte lämpar sig till hemma system.
Men med det säger jag inte att det inte finns basar som funkar ypperligt i portade lådor!

Blev att jag köpte en hemma sub så re basen kommer hamna i min golf 2 har du nått bra lådförslag till den kommer drivas av ett soundstream xxx6500 steg.
Front systemet kommer troligtvis bli dubbla re xxx 6.5"kit ska lira bra till musik

Onödigt inlägg^^

Sök