4260
Sök

Frågor kring DLS A6 i 1 ohm och Nobelium 10" bas

687 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har lite funderingar. Hade tänkt köpa ett DLS A6 och 2 st 10" Nobelium basar. Det jag funderar över är hur DLS A6 är att köra i 1 ohm? Man vill ju alltid kunna köra i högre ohmtal för att det låter bättre men ska man köra med mer än en bas blir man ju tvungen att köra i 1 ohm för att få tillräckligt med effekt. Märker man skillnad på 4, 2 och 1 ohm på ett sådant fint steg? Jag tänker mest på kontroll och att det skall lira snyggt men ändå med bra tryck. Behöver lite mer kött på benen kring detta så jag vet hur jag ska spendera min pengar och hur jag ska göra med antal basar osv. Kanske räcker med en 10" nobelium till och med? Då kan man köra den i 4 ohm tex. Är sluten låda att föredra då till den basen?

Mvh
Daniel

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 december 2010
#2
Med tanke på att väldigtmånga tävlingsbilar använde sig av RW10/12 som ligger på 2 ohm på just A6 utan avkall påljudkvalitén så skulle jag vilja påstå att nej....du märker ingen större skillnad såvida du inte saknar strömmen för A6-orna är TÖRSTIGA!

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
#3
Lonefox skrev:
Med tanke på att väldigtmånga tävlingsbilar använde sig av RW10/12 som ligger på 2 ohm på just A6 utan avkall påljudkvalitén så skulle jag vilja påstå att nej....du märker ingen större skillnad såvida du inte saknar strömmen för A6-orna är TÖRSTIGA!

Okey. Ja, det får väl bli minst 1 batteri per steg hade jag tänkt. Har ett nytt Banner running bull 70 Ah och 50 mm2 kabel till mitt A4 just nu. Är det tillräckligt med ett sådanr för A6?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 december 2010
#4
En bekant till mig hade två st ungefär motsvarande batterier plus det framme till ett A6 och tre A3 så ja det skulle jag tro smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#5
Lonefox skrev:
En bekant till mig hade två st ungefär motsvarande batterier plus det framme till ett A6 och tre A3 så ja det skulle jag tro smile

Ja men då är det nog inga problem smile Har lite kabelfunderingar också. Hade tänkt ha delningsfiltrena till framsystemet i handskfacket på höger sida men problemet är att kabeln som är förlödd på diskanten inte räcker hela vägen från vänster sida då. Är det ok att skarva den utan att få en massa tappad ljudkvalitet? Och vilken tjocklek på kabeln kan jag använda mig av? Skall det vara samma som diskantens eller ska/kan den vara lite grövre?

Sedan har jag funderingar kring strömkablarna med. Hur mycket tappar man på att köra 50 mm2 kabeln till ett strömblock med säkringar och sedan minska kabeln till 20 eller 30 mm2 för att den bättre skall passa bättre i slutsteget? Även när det gäller jordkabeln, hur lång är rek. maxlängd på den? Kan man göra samma sak där och köra med ett distrubitionsblock (utan säkringar) och kör en bit 20 eller 30 mm2 in i steget och sedan från blocket köra en bit 50 mm2 kabel till jordpunkten? Anledningen till att jag undrar är också att det blir smidigare att göra så om man skall köra flera slutsteg eller lägga till en kondensator, samt att det blir lättare ang. jorden att nå en bra jordpunkt, tex bältesskruven.

Mvh
Daniel

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#6
Filterkablarna: Ja......lödkablarnaoch isolerariktigt.1.5mm2brukar funka bra till diskant, men 2.5mm2 är oftast inte heller ngr problem.

Strömkablar> Funkar bra att köra som du tänkt med kablar och säkringar ja.
Merparten av tävlingsbilar kör så.Säkringar avvägda efter kabeldimension.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#7
Lonefox skrev:
Filterkablarna: Ja......lödkablarnaoch isolerariktigt.1.5mm2brukar funka bra till diskant, men 2.5mm2 är oftast inte heller ngr problem.

Strömkablar> Funkar bra att köra som du tänkt med kablar och säkringar ja.
Merparten av tävlingsbilar kör så.Säkringar avvägda efter kabeldimension.

Okey. Kablar har jag i bägge storlekarna tror jag men att löda har jag nog ingen möjlighet till hmm En vanlig skarv som ser ut som ett rör som man klämmer ihop samt eltejp blir för dåligt eller?

Ang. strömkablarna, är det ok att gå från 50 mm2 till 20 mm2? Handlar väl om cirka 50-100 cm max med 20 mm2 isf, har nämligen ingen 30 eller 35 mm2 kabel hemma. Eller ska jag helst köra det? För då kan jag beställa isf. På 50 mm2 kabeln kör jag just nu 100 Ah, vad ska jag då köra i säkringsblocket? Är som sagt ett DLS A4.

Mvh
Daniel

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2010
#8
Jag ogillar sådana skarvar, blir fr mkt förluster men det funkar.

Ja det är ok så länge du säkrav av 20mm2-kabeln med max 100A.
50mm2-kabeln får ha max 200A.
Iaf enligt EMMAs regelverk (som jag alltid utgår ifrån)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#9
Lonefox skrev:
Jag ogillar sådana skarvar, blir fr mkt förluster men det funkar.

Ja det är ok så länge du säkrav av 20mm2-kabeln med max 100A.
50mm2-kabeln får ha max 200A.
Iaf enligt EMMAs regelverk (som jag alltid utgår ifrån)

Okey. Fan, då får jag lösa det på något annat sätt. Eventuellt ha olika plats på delningsfilterna. Handskfacket var bra för då kommer de längre ifrån bilens egen kabelstam.

Säkrar av kabeln med 80 Ah säkringar då som jag har liggandes.

Får se till att dra om lågnivåkablarna också som du skrev svar på i en av mina andra trådar.

Om du vill så får du gärna kika på denna tråden med : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=199392 och hjälpa mig angående liter osv på GAS-lådan.

Tack på förhand.

Mvh
Daniel


Sök