Då va det dags för en uppdate, vart lite annat i veckan men nu har det hänt en del faktiskt. Utöver det som hänt i verkstan så har jag beställt, svänghjul från en Sprinterbuss och en orginallamell från en E-klass som jag ska svarva av och använda centrumet i å nita fast i sinterlamellen som jag köpt. Har även vart en liten vända till KL Racing och handlat lite.
Dock så va fläktarna för "höga" så jag fick kapa lite i en av dom, bilder nedan...
Imorgon ska jag till Mekonomen och beställa en Sachs 765 tryckplatta, ska räcka till 8-900 Nm ihop med sinterlamellen.
Har även plockat av orginalpumpen (till salu om någon vill ha den) Hoppas att finnpumpen dyker upp nästa vecka så jag kan provstarta
Detta ser riktigt bra ut! hoppas man får se en liten teaser på hur den går snart, ska bli riktigt intressant. Turbodiesel-projekt är alltid lika roliga att följa:D
egget_90 skrev: är lite sugen på varför du använde svänghjul från en Sprinterbuss? blev det så, eller ligger det någon baktanke med det?
Jag använder det för att de är 240mm lamell på sprinterbussarna, samt att det är bra tyngd i de svänghjulet. Det är även beprövat av andra som trimat mercadieslar så de vart så. Finns säkert svänghjul från andra MB:s som passar men varför uppfinna hjulet igen
Fick hem en orginallamell från en skrot igår som jag ska använda centrumet till å nita på sinterlamellen. Så idag åkte den upp i svarven. Dock va ju lamellen gjord i nått supermaterial som va stenhårt, plus att vi inte hade några vassa skär kvar. Så de får bli å handla lite på måndag och sticka av lamellen då.
Så de vart å göra ett oljetrycksrör till turbon istället, första biten är från gamla motorn, avslutningen fixa jag själv... Returen styr jag nog upp imorgon, beroende på hur många öl de blir ikväll
Idag va jag och hämta upp lite gosaker på mekonomen, en sachs 765 tryckplatta samt lite packningar. Har även lämnat in lamellcentrumet på ett företag som ska gnista nithål åt mig. Försökte ju borra men de va tookkört, hårt som satan...
Fick även gjort ett oljereturrör, hittade ett till RS4:a som fick känna på kapen å sedan tiggas ihop med lite merca rör Tyskt som tyskt
Paket!!!
Sachs 765, ska palla 700Nm ihop med sinter enligt uppgift, men läste om några BMW åkare som kört strippen med 840Nm samt M/T slicks hela förra sesongen, så förhoppningsvis ska de hålla för mig me. Beror ju även mycket på om hur man behandlar den...
Stålpackningar till insug och grenrör...
Oljeretur, från höger till vänster; KL-racing fläns + Audi RS4 oljeretur + Mercedes oljeretur = custom made hehe...
Idag så har jag monterat expantionskärlet och gjort ett rör ner till anslutningen vid termostaten. Samt hämtat lamellcentrumet hos en firma som har gnistat nithål åt mig. Efter det så nitade jag fast de på lamellen, så nu är den klar. Väntar bara på svänghjulet så jag kan lyfta på lådan
Har mest småpillat idag, vatten, styrservo och bränsleslangar hit och dit. Har även fått tillbaka spridarna från provtryckning och inshimsning, skruvade dit dom, ventilkåpan och spridrarrören. Sakta men säkert kommer han ihop
Spridare m.m tillbaka...
Här ser man lite av vatten och oljerör m.m.
En liten översiktsbild på hur det ser ut nu bjuder jag på oxå
Nu kommer det inte hända så möe över helgen... Men på måndag blir de uppdate igen