Köra med sladd i rally, effektivt eller bara snyggt?

TomasCarlsson Tell the world that Jesus lives
28 december 2010 · 177 Inlägg

En sak jag funderat på är ifall det går fortare om man kör med sladd eller inte. Så därför ställer jag frågan här; är det effektivt med att köra med ställ i kurvorna?

FLindgren
28 december 2010 · 5 089 Inlägg

Beror väll på om det är fwd, rwd eller 4wd..

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
TomasCarlsson Tell the world that Jesus lives
28 december 2010 · 177 Inlägg

FLindgren skrev:
Beror väll på om det är fwd, rwd eller 4wd..

Nej, alla tre verkar köra med sladd.

Hool
28 december 2010 · 1 067 Inlägg

Du är rätt så tvungen att köra med sladd om du kör på grus eller snö/is.

Bara på asfalt med slicks som de inte sladdar  (tom i tvära hårnålar)

Sladdandet underlättar även kurvtagninen.. 


För bättre svar fråga riktigt rallyfahrer

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Driftar_N
28 december 2010 · 227 Inlägg

Det går som fortast när man inte sladdar.
Tittar du noga så är det dom som ser ut att åka långsammast (minst sladd) som brukar vara längst fram i resultatlistan.

TomasCarlsson Tell the world that Jesus lives
28 december 2010 · 177 Inlägg

Driftar_N skrev:
Det går som fortast när man inte sladdar.
Tittar du noga så är det dom som ser ut att åka långsammast (minst sladd) som brukar vara längst fram i resultatlistan.

Minst sladd, trots allt kör dom ju med sladd:)

Driftar_N
28 december 2010 · 227 Inlägg

TomasCarlsson skrev:

Driftar_N skrev:
Det går som fortast när man inte sladdar.
Tittar du noga så är det dom som ser ut att åka långsammast (minst sladd) som brukar vara längst fram i resultatlistan.

Minst sladd, trots allt kör dom ju med sladd:)

Det blir ofta så i stridens hetta, den som kan undvika det mest har dock störst chans att åka fort.
Sladdar man så ska man sladda in i kurvan, när man tar ner farten och åka rakt ut.
Har man sladd ut ur kurvan tappar man massor av fart.

TomasCarlsson Tell the world that Jesus lives
30 augusti 2011 · 177 Inlägg

Kan man säga såhär: Sladd uppkommer alltid i kurvor när man kör snabbt och när det är dåligt grepp (snö och grus)?

Det vill säga, att man kan inte undvika sladd i rally på grus och snö.

p12
30 augusti 2011 · 551 Inlägg

TomasCarlsson skrev:
Kan man säga såhär: Sladd uppkommer alltid i kurvor när man kör snabbt och när det är dåligt grepp (snö och grus)?

Det vill säga, att man kan inte undvika sladd i rally på grus och snö.

Så kan man nog säga ja. De försöker ju häva sladden så mycket som möjligt, men det är till vis del oundvikligt.

Haters gonna hate.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2011 · 13 736 Inlägg

sladd åker väll alla på till en viss gräns men snabbast åker dom som sladdar minst utan tvekan

är väll bara kolla hur tex voc står mot dom värre klasserna det händer ofta att vocarna är snabbare på många special sträckor just pga dom inte sladdar runt på samma sätt som en vassare bil inte ens 4wd klarar att hålla dom där gamla trötta vocarna bakom sig på alla vägar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
G-sson
30 augusti 2011 · 612 Inlägg

Det optimala är att ha 100% grepp hela tiden, men i verkligheten har man inte ens det på ren asfalt. På halt underlag är det uppenbarligen omöjligt, särskilt t.ex. rullgrus eftersom gruset flyttar på sig, och då får man istället ha ställ & låta den kraft man faktiskt får ner i backen trots allt hjulspinn trycka bilen i ungefär den riktning man vill - vill man åt vänster vinklar man bilen åt vänster och hoppas att kraften räcker för att hindra bilen från att halka av vägen rakt framåt.

Kolla på tractorpulling, dom får gott om dragkraft framåt trots att det spinner hejdlöst...

schnauz
30 augusti 2011 · 1 758 Inlägg

Ett stort problem med löst underlag är ju att det är svårt att bromsa också. Genom att gå in på tvären får man ner farten ganska effektivt, samtidigt som man får bilen åt rätt håll. Skulle man bromsa tillräckligt för att kunna hålla ett snyggt, rent spår (utan sladd) genom kurvan skulle man antagligen tappa väldigt mycket under inbromsningen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2011 · 13 736 Inlägg

schnauz skrev:
Ett stort problem med löst underlag är ju att det är svårt att bromsa också. Genom att gå in på tvären får man ner farten ganska effektivt, samtidigt som man får bilen åt rätt håll. Skulle man bromsa tillräckligt för att kunna hålla ett snyggt, rent spår (utan sladd) genom kurvan skulle man antagligen tappa väldigt mycket under inbromsningen.

dessutom avlastar man framhjulen från kraften och låter dom drivande hjulen vrida runt bilen när man sladdar
blir lite mindre risk för understyrning då

för det är det sista man vill när man åker fort

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Fredde_Vette JaG
30 augusti 2011 · 785 Inlägg

Som att bromsa med skidor.. Du sänker farten genom att åka i sidled.
Men farten de kan hålla genom kurvan när de åker i sidled överstiger den de skulle få hålla annars...
Så, ja och nej.. Luddigt svar?

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
saab93saab
30 augusti 2011 · 122 Inlägg

Jag har för mig att man kör med sladd in i kurvor för att få mekaninskt grepp. Att man skapar grepp mellan insidan av däcken och innerkanten av kurvan, då det sluttar lite neråt på insidan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2011 · 13 736 Inlägg

saab93saab skrev:
Jag har för mig att man kör med sladd in i kurvor för att få mekaninskt grepp. Att man skapar grepp mellan insidan av däcken och innerkanten av kurvan, då det sluttar lite neråt på insidan.

finns nog ganska många teorier om varför

det enda man sätt genom åren är att dom sladdar allt mindre
så det måste ligga något i att sladdar man lite åker man fort
sladdar man mycket så åker man saktare

sen är frågan vart gränsen går

men det är där voc:arna passar ganska bra då dom har lite effekt så spinner dom sällan
så det blir ganska lite sladdade i kurvorna och då åker dom fortare än dom som har mer effekt och oftast slutar med mycket sladdade


stog som tidtagare på rejmes rallyt för ett stort antal år sen och där kunde man konstatera att vocarna oftast var snabbare när det gick lite fortare i kurvorna
där en stark bil gärna spinner medans en svag bil aldrig dansar ut

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
twin_cam Smålänning
30 augusti 2011 · 7 877 Inlägg

Genom att sladda på rätt sätt kan man undvika att förlora fart i kurvan, gäller främst hårnålar.

Du har driv ut ur kurvan inna du passerat den, vilkrt minskar accelerationssträckan för att komma upp i fart efter kurvan. Dessutom kan ingångsfarten i kurvan vara högre om man ställer upp bilen, alla som någonsin provat rally eller iskörning vet det.

Dock, riktiga bredsladdar i relativt snälla kurvor är mycket publikfrieri, bl.a för oss som är för fattiga att köra, men gärna tar kort wink

Ang. Vocarna så är det p.g.a att dom kan få ner all effekt, som dom på tajta, kurviga sträckor kan vara nära lika snabba, eller snabbare, än värre klasser då man inte har så stor nytta av hög effekt om rakorna är korta.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang