Letar efter externt ljudkort 2x2 lågnivåutgångar till bilen??

bananpiren
30 december 2010 · 32 Inlägg

Hej gott folk.

Jag har tänkt mig att ha en dator i bilen som skall mest användas till att spela upp musik via ett slutsteg.
Jag har inte riktigt kunna hitta ett lämpligt externt ljudkort. Ljudkortet skall vara 24bitars med 2x 2 lågnivåutgångar, front and rear. Så jag undrar om någon har tips på ljudkort..?

mrfjonsson DäckSprängarLigan
31 december 2010 · 449 Inlägg

Jag är faktiskt inne på samma plan så jag hänger på denna tråden så slipper jag starta ny.

Ett ljudkort är jag me ute efter och sen undrar jag om det finns volymkontroll som man kan koppla till lågnivåkablarna eller direkt till ljudkortet.
Jag tror att det är smidigare att ha en ratt separat än att behöva gå in på ludkontrollen i datorn

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
volvoentusiasten
31 december 2010 · 4 005 Inlägg

Jag har köpt ett CREATIVE SOUND BLASTER X-FI SURROUND 5.1 PRO till min bil.

http://www.dustinhome.se/pd_5010151592.aspx

Den har left/right i rca-kontakter förutom de sedvanliga 3,5mm uttagen som man kör adapter på alternativt fiber.

Edit: Den har även fjärrkontroll och drivs enbart med usbströmmen. Jag hade en gammal x-fi surround förut men den fick man hålla på med konverterare o shit. hopplöst.

Senast redigerat av linuslinje (31 december 2010)

mrfjonsson DäckSprängarLigan
31 december 2010 · 449 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag har köpt ett CREATIVE SOUND BLASTER X-FI SURROUND 5.1 PRO till min bil.

http://www.dustinhome.se/pd_5010151592.aspx

Den har left/right i rca-kontakter förutom de sedvanliga 3,5mm uttagen som man kör adapter på alternativt fiber.

Edit: Den har även fjärrkontroll och drivs enbart med usbströmmen. Jag hade en gammal x-fi surround förut men den fick man hålla på med konverterare o shit. hopplöst.

Perfekt ju!

Är den silvriga pucken en ratt till volymen?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
MartinF
31 december 2010 · 372 Inlägg

Annars kan du ju ta vilket suroundljudkort som hellst, m-audio revolution 7.1 & Asus xonar D2 tycker jag är bra. Sen tar du  3.5 -> rca adaptrar. Har du höga krav löder du egna utav finare kontakter. Angående volym ändring så är det kanske vettigt att du tar ett lämpligt bilinterface istället. t.ex riderunner eller centrafuse som är konstruerade för att användas till dator i bil.

volvoentusiasten
31 december 2010 · 4 005 Inlägg

mrfjonsson skrev:

linuslinje skrev:
Jag har köpt ett CREATIVE SOUND BLASTER X-FI SURROUND 5.1 PRO till min bil.

http://www.dustinhome.se/pd_5010151592.aspx

Den har left/right i rca-kontakter förutom de sedvanliga 3,5mm uttagen som man kör adapter på alternativt fiber.

Edit: Den har även fjärrkontroll och drivs enbart med usbströmmen. Jag hade en gammal x-fi surround förut men den fick man hålla på med konverterare o shit. hopplöst.

Perfekt ju!

Är den silvriga pucken en ratt till volymen?

Japp, rätt hög kvalitet på!

Trevligt med inbyggt stöd i win7 men jag rkommenderar creatives drivrutiner+program då man får många extrafunktioner som realtidsfiltrering av kurvor osv. Spelar man mp3s med olika kvalitet är det perfekt då den jämnar ut volymen om det är lågt eller högt så det blir behagligt.

mrfjonsson DäckSprängarLigan
31 december 2010 · 449 Inlägg

linuslinje skrev:

mrfjonsson skrev:

linuslinje skrev:
Jag har köpt ett CREATIVE SOUND BLASTER X-FI SURROUND 5.1 PRO till min bil.

http://www.dustinhome.se/pd_5010151592.aspx

Den har left/right i rca-kontakter förutom de sedvanliga 3,5mm uttagen som man kör adapter på alternativt fiber.

Edit: Den har även fjärrkontroll och drivs enbart med usbströmmen. Jag hade en gammal x-fi surround förut men den fick man hålla på med konverterare o shit. hopplöst.

Perfekt ju!

Är den silvriga pucken en ratt till volymen?

Japp, rätt hög kvalitet på!

Trevligt med inbyggt stöd i win7 men jag rkommenderar creatives drivrutiner+program då man får många extrafunktioner som realtidsfiltrering av kurvor osv. Spelar man mp3s med olika kvalitet är det perfekt då den jämnar ut volymen om det är lågt eller högt så det blir behagligt.

Helt klockrent, får bli en sån och en pekplatta till nästa säsong.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
bananpiren
25 mars 2011 · 32 Inlägg

Har hittat det här steget Mystic 5.1 någon som vet om det är nått och ha, den är ju stark men billig..!!?

http://www.electronetto.se/index.php?ma … cts_id=223

Ska driva 4 vanliga högtalar 6.5'' och en 12'' jbl bas. Behöver inte låta tävlingshögt men vill ha fint ljud.
Har redan ett tvåkanals steg som fungerar bra ihop med basen, men vill ha helst ett steg ''5.1'' som klarar alla bas och högtalare så man slipper ha en massa kablar i hela bilen och onödig tyngd.

Senast redigerat av bananpiren (26 mars 2011)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Säkerligen inget att ha, och vad har det att göra med den här tråden??

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
mrfjonsson DäckSprängarLigan
26 mars 2011 · 449 Inlägg

Vi kan la fortsätta på den gamla tråden om ljudkort.
Jag har kollat lite på att köpa en surfplatta för att ha i bilen. Flera modeller, iPad, Toschiba m.fl.
Jag tänkte ansluta ljudkortet via USB men iPaden har ju inte någon USB port. Toschiban vet jag har det men tänker man efter lite så blir det förmodligen svårt att få drivrutinerna att funka bra med Android.
Därför funderar jag på om det finns någon "lågnivå förstärkare"
Så jag kopplar in signalen som kommer från 3,5mm utgången och förstärker upp den så det funkar bättre direkt till slutstegen.

Jag har testat att koppla in telefon, mp3 spelare och liknande apparater men den signalen är mycke klenare än vad huvudenheten skickar ut idag.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
volvoentusiasten
26 mars 2011 · 4 005 Inlägg

mrfjonsson skrev:
Vi kan la fortsätta på den gamla tråden om ljudkort.
Jag har kollat lite på att köpa en surfplatta för att ha i bilen. Flera modeller, iPad, Toschiba m.fl.
Jag tänkte ansluta ljudkortet via USB men iPaden har ju inte någon USB port. Toschiban vet jag har det men tänker man efter lite så blir det förmodligen svårt att få drivrutinerna att funka bra med Android.
Därför funderar jag på om det finns någon "lågnivå förstärkare"
Så jag kopplar in signalen som kommer från 3,5mm utgången och förstärker upp den så det funkar bättre direkt till slutstegen.

Jag har testat att koppla in telefon, mp3 spelare och liknande apparater men den signalen är mycke klenare än vad huvudenheten skickar ut idag.

Tjao, det blir ju lite på kaka på kaka?

Jag kör i dagsläget iPaden rakt in i slutstegen. Sen ställer jag in alla slutsteg på en max nivå som är behaglig och justerar volymen på iPaden. Nackdelen är att det enda man kan ställa in är just volymen. sad

Om du vill köra ljudkortsvägen för att kunna ställa in mer så kopplar du in ljudkortet på slutstegen på respektive out-kanal (front left, front right, rear left rear right, subwoofer etc) och sedan kopplar du in Ipaden på ljudkortets line-in ingång. INTE MIC! Om du kopplar in på mikrofon så får du på förstärkning som kommer att förstöra ljudbilen.

Det finns inga "riktiga" surfplattor som har stöd för externa ljudkort i dagsläget.
Värt att notera är att om du köper en Thinkpad view 10 ( t ex) som kör windows 7 (du kan välja mellan android och win07) så kan du koppla in ett externt ljudkort.

mrfjonsson DäckSprängarLigan
26 mars 2011 · 449 Inlägg

linuslinje skrev:

mrfjonsson skrev:
Vi kan la fortsätta på den gamla tråden om ljudkort.
Jag har kollat lite på att köpa en surfplatta för att ha i bilen. Flera modeller, iPad, Toschiba m.fl.
Jag tänkte ansluta ljudkortet via USB men iPaden har ju inte någon USB port. Toschiban vet jag har det men tänker man efter lite så blir det förmodligen svårt att få drivrutinerna att funka bra med Android.
Därför funderar jag på om det finns någon "lågnivå förstärkare"
Så jag kopplar in signalen som kommer från 3,5mm utgången och förstärker upp den så det funkar bättre direkt till slutstegen.

Jag har testat att koppla in telefon, mp3 spelare och liknande apparater men den signalen är mycke klenare än vad huvudenheten skickar ut idag.

Tjao, det blir ju lite på kaka på kaka?

Jag kör i dagsläget iPaden rakt in i slutstegen. Sen ställer jag in alla slutsteg på en max nivå som är behaglig och justerar volymen på iPaden. Nackdelen är att det enda man kan ställa in är just volymen. sad

Om du vill köra ljudkortsvägen för att kunna ställa in mer så kopplar du in ljudkortet på slutstegen på respektive out-kanal (front left, front right, rear left rear right, subwoofer etc) och sedan kopplar du in Ipaden på ljudkortets line-in ingång. INTE MIC! Om du kopplar in på mikrofon så får du på förstärkning som kommer att förstöra ljudbilen.

Det finns inga "riktiga" surfplattor som har stöd för externa ljudkort i dagsläget.
Värt att notera är att om du köper en Thinkpad view 10 ( t ex) som kör windows 7 (du kan välja mellan android och win07) så kan du koppla in ett externt ljudkort.

Tjenare, jo hur jag kopplar det är jag med på men jag vill veta var man kan köpa ett och vad man ska köpa. Det är ju inte helt fel om det finns med equalizer i. Man kan säkert använda eq i paddan men jag vet inte om det blir lika bra. Eller vad tror du?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
volvoentusiasten
26 mars 2011 · 4 005 Inlägg

mrfjonsson skrev:

linuslinje skrev:

mrfjonsson skrev:
Vi kan la fortsätta på den gamla tråden om ljudkort.
Jag har kollat lite på att köpa en surfplatta för att ha i bilen. Flera modeller, iPad, Toschiba m.fl.
Jag tänkte ansluta ljudkortet via USB men iPaden har ju inte någon USB port. Toschiban vet jag har det men tänker man efter lite så blir det förmodligen svårt att få drivrutinerna att funka bra med Android.
Därför funderar jag på om det finns någon "lågnivå förstärkare"
Så jag kopplar in signalen som kommer från 3,5mm utgången och förstärker upp den så det funkar bättre direkt till slutstegen.

Jag har testat att koppla in telefon, mp3 spelare och liknande apparater men den signalen är mycke klenare än vad huvudenheten skickar ut idag.

Tjao, det blir ju lite på kaka på kaka?

Jag kör i dagsläget iPaden rakt in i slutstegen. Sen ställer jag in alla slutsteg på en max nivå som är behaglig och justerar volymen på iPaden. Nackdelen är att det enda man kan ställa in är just volymen. sad

Om du vill köra ljudkortsvägen för att kunna ställa in mer så kopplar du in ljudkortet på slutstegen på respektive out-kanal (front left, front right, rear left rear right, subwoofer etc) och sedan kopplar du in Ipaden på ljudkortets line-in ingång. INTE MIC! Om du kopplar in på mikrofon så får du på förstärkning som kommer att förstöra ljudbilen.

Det finns inga "riktiga" surfplattor som har stöd för externa ljudkort i dagsläget.
Värt att notera är att om du köper en Thinkpad view 10 ( t ex) som kör windows 7 (du kan välja mellan android och win07) så kan du koppla in ett externt ljudkort.

Tjenare, jo hur jag kopplar det är jag med på men jag vill veta var man kan köpa ett och vad man ska köpa. Det är ju inte helt fel om det finns med equalizer i. Man kan säkert använda eq i paddan men jag vet inte om det blir lika bra. Eller vad tror du?

Jag förstår inte frågan, säg exakt hur du vill ha det så svarar jag om det är möjilgt, och vad du ska köpa för att få det så som du vill.

mrfjonsson DäckSprängarLigan
26 mars 2011 · 449 Inlägg

På surfplattan går jag ut från hörlurs utgången, 3,5mm. Den går till någon typ av "förstärkare" som får lågnivåsignalen starkare. Från denna förstärkaren går jag ut till slutstegen.

Är du med på hur jag menar?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 mars 2011 · 8 744 Inlägg

mrfjonsson skrev:
Vi kan la fortsätta på den gamla tråden om ljudkort...

Absolut, men bananpiren länkade till ett slutsteg som inte har nåt att göra med trådens ursprungsämne...

Ang. att koppla iPad/iPhone eller liknande till slutsteg så tycker jag nog att man ska köra via en signalprocessor, typ Audison Bit1, RockfordFosgate 3sixty eller JBL MS8. Då får man tillgång till delningsfilter, tidskomp och EQ.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bananpiren
28 mars 2011 · 32 Inlägg

Onödigt och starta ny tråd, palla.
Jag har hittat det här steget Sony Xplode XM 754HX  och den har 2 x 2 line in bak, fram, höger vänster, men jag har fortfarande inte hittat ett ljudkort som fördelar ljudet bak och fram.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Ja eftesom den här tråden handlar om ljudkort och nu frågar du om slutsteg, då bör du starta en ny tråd eller fråga i nån av dom trådar som finns. Blir väldigt rörigt om alla ska fråga om allt möjligt i alla trådar. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bananpiren
28 mars 2011 · 32 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Ja eftesom den här tråden handlar om ljudkort och nu frågar du om slutsteg, då bör du starta en ny tråd eller fråga i nån av dom trådar som finns. Blir väldigt rörigt om alla ska fråga om allt möjligt i alla trådar. wink

Jag sk ha ljudkortet till ett slutsteg det blir lite jobbig toch hoppa fram och tillbaka, och i den andra tråden så måste jag nämna ljudkortet så kommer de kanske inte bli glada att jag fråga det där. så det finns inget annat o gö än o fråga här.  Jag skall ju ha ljudkortet till steget. SLuta va sån facking tönt.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Till att börja med, ändra attityd tack. Jag gav ett tips för att det ska slippa bli rörigt i tråden. Val av slutsteg beror ju inte på om du ska koppla det till ett ljdkort eller en huvudenhet utan vad du ska driva med det. Signalkällan (dator, huvudenhet, mp3-spelare) är en del, slutsteget en annan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
mrfjonsson DäckSprängarLigan
28 mars 2011 · 449 Inlägg

bananpiren skrev:

ChriZtoffer skrev:
Ja eftesom den här tråden handlar om ljudkort och nu frågar du om slutsteg, då bör du starta en ny tråd eller fråga i nån av dom trådar som finns. Blir väldigt rörigt om alla ska fråga om allt möjligt i alla trådar. wink

Jag sk ha ljudkortet till ett slutsteg det blir lite jobbig toch hoppa fram och tillbaka, och i den andra tråden så måste jag nämna ljudkortet så kommer de kanske inte bli glada att jag fråga det där. så det finns inget annat o gö än o fråga här.  Jag skall ju ha ljudkortet till steget. SLuta va sån facking tönt.

Får jag fråga vem det är som är tönt?
Jag fattar inte vad du ska ha ljudkortet till, har du ingen stereo?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang