Turbobyte Audi A6 2.7 Quattro -00

Henriku
30 december 2010 · 71 Inlägg

Tjena,

Jag ska köpa en bil enligt rubriken. Gått 17200mil och jag pratade med en på "hi-tuning.com" om att turbo bör bytas runt 18000mil. Enligt säljare är det inte så på 2.7erna. Vad säger ni? Jag ska köpa bilen nästa vecka nere i stockholm så jag har 100mil att åka.

TACKSAM FÖR SNABBA SVAR! MVH/ Den ovetande Henrik

need_4_boost
31 december 2010 · 371 Inlägg

Det finns ingen milsintervall på en turbo. Utan den byter man när den är dålig eller att man vill ha en större i trimnings syfte.

Tänk på att man måste troligen lyfta ur motorn när man byter turbosarna på denna bilen.
Dvs inget litet jobb.

racefan
31 december 2010 · 1 059 Inlägg

man måste ta ur motorn när turbosarna ska bytas, och man bör ju ren den andra turbon om 1 gått sönder för o slippa lyfta ur motorn igen,.räkna på minst 15000 + arbete. 3 tums downpipes rec  för o rädda aggregaten.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
HenrikR
31 december 2010 · 87 Inlägg

det är ju samma motor som i s4 typ å i s4 går det om man vill byta aggen utan att ta ut motorn men du får släppa samtiliga motor fästen å lyfta den i fram kant.. så får man dit dem i vart fall på s4ran.. å vad det gäller livs längden brukar man säga på en s4a ca 15-20 tusen mil sen är dessa slut.. å det borde vara typ samma på denna motor även om det är en 230hk i stället för 265hk som i s4ran...

Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
31 december 2010 · 5 650 Inlägg

ska man gå efter miltal på en turbo så kan turbosarna hålla allt från 1 meter till 40 tusen mil

men visst kan va bra och ha en färsk turbo om man ska trimma vidare . men jag skulle aldrig byta en turbo föräns den va pajj så vida inte undantaget om man ska ha en större turbo

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
HenrikR
31 december 2010 · 87 Inlägg

syftade på att det brukar vara dags att se över dem när det gått denna resan å skulle turbon gå vid 1 m så är det då handhavande fel anser jag när det gäller denna bilen.. men antingen orginal hk eller möjligen steg 1 chip i den...

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
p-nyhlen Quattro - bar å åk
31 december 2010 · 621 Inlägg

Jag bytte båda turbosarna på min gamla 2,7BT. Det är inte svårt men det är ett HELVETES massa jobb. När du väl fått ur motorn så är det sjukt enkelt. Sen så kan man ju passa på att kika på lita annat när motorn ändå är ur bilen wink

Senast redigerat av p-nyhlen (31 december 2010)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Henriku
31 december 2010 · 71 Inlägg

Schyst med lite svar! Jag har tänkt kasta in steg 1 i den så det iallafall blir 280hk via Arctic Racing. Ett plus i kanten för min del är att jag känner en i stan som jobbar för Audi personbilar. Ska dock hämta upp bilen på Torsdag (en röd dag) så det blir svårt att ta den till en audiverkstad för att mäta turbotryck etc.. Blir att chansa lite vilt.

Finns det något annat som man bör verkligen kolla upp när det gäller dessa bilar? Good to know när man är en bra bit hemifrån.

Riktigt tacksam för alla svar.

Gott nytt år btw! smile /Henke

need_4_boost
31 december 2010 · 371 Inlägg

lossa på en intercoolerslang under bilen och kolla om det kommer mycket olja. Mycket olja=turbosarna börjar sjunga på sista.

Vevhusventilationen har en förmåga att frysa på modellerna innan -02 =turboras om det inte upptäcks i tid.

Om du har möjligheter så kolla upp dumpventilerna med.

p-nyhlen Quattro - bar å åk
1 januari 2011 · 621 Inlägg

Det skadar ju inte att lyfta bilen och rycka lite i länkarmarna. Det är ju en vanlig sjukdom på båda audi och passat. Men det är ändå inte hela värden, det finns så många bra piratkit på länkarmar idag.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Henriku
2 januari 2011 · 71 Inlägg

nu har jag en hel del att tänka på inför köpet. Tar med mig en bilkunnig polare med så jag inte blir så himla köpkåt. hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang