M_icke_
31 december 2010
· 3 466 Inlägg
Danne_485 skrev:
M_icke_ skrev:
Om du vill ha min åsikt så hade jag hellre dragit en 50mm2 kabel hela vägen från främre batteriet till bakre för att minska spänningsfall på laddkabeln. Sen hade jag hellre satt stegen så tätt på bakre batteriet som möjligt. O dragit både + och jord från stegen direkt till batteriet. Desto kortare och grövre kablar du har desto mindre spänningsfall och därmed mer effekt i stegen.
Vilken bil ska du ha detta i?
Okey. Anledning till att jag ville ha säkringsblock är av olika anledningar. Dels för att mitt A4 inte klarar av just 50 mm2 kabel direkt in på ett bra sätt, möjligen 30-35 mm2 men nog inte mer. Sedan så är det ju smidigare att skruva fast kablarna än att försöka få en kabelsko att sitta fast ordentligt. Särskilt när det handlar om mycket mjuk kopparkabel.
Alternativet är ju att köpa en sådan här till varje pol på det bakre batteriet och kanske också till det främre.
https://www.blekingebilradio.se/product … till-95mm2
Att jag inte skrivit ut tjocklek på generator och minuskabel är för att jag inte kollat den än men skulle gissa på runt max 20 mm2 kabel där. Dock är det flera kablar på både plus och minus till varje kabelsko. Inte kollat hur alla går än dock.
EDIT: Det är en BMW E34. Kanske kommer flytta över till Saab 9000 cs till sommaren. Vi får se.
mvh
Tänk på att en grovare kabel ger mindre spänningsfall och därmed bättre laddning. Byt ut generatorladdkabeln med till 50mm2 och jorden på främre batteriet MÅSTE fixas ALLTID om du kopplar in mer prylar. orginaljorden är ju enbart gjord för orginalelsystem.
Dra 50mm2 hela vägen från generator-batteri fram-batteri bak. Säkringar max 30cm från batteriet fram på kabeln som går till bakre batteriet och även max 30cm ifrån batteriet bak. sen kan du dra 20mm2 kablar från bakre batteriet till stegen. Är kablarna längre än 30cm så ska dom säkras av.
Stegen har ju dubbla 25mm2 strömterminaler så du kan köra 2 kablar till varje steg.
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"