Hjälp med 2 st olika running bull batterier - hur ska jag koppla?

Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

evilaudio skrev:

Danne_485 skrev:
Hittade denna tråden nu och det verkar ju verkligen inte vara bra att blanda olika batterier i en seriekoppling. sad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 66&p=1

seriekoppla dom ska du nog inte göra för då får du 24 volt.

Men blir det inte i serie om jag kopplat enligt mitt schema? Från generator till plus på främre batteriet, sedan till plus på bakre batteriet? För mig är serie när något kopplas samman som en länk och parallelkoppling är när de kopplas oberoende av varandra men jag missar säkert något. Kan så lite om el.

Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Lungt så länge dom är hyffsat i gott skick.

Här kan du läsa lite.

http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och- … r-varandra

http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och- … r-varandra

Danne_485 skrev:
Hittade denna tråden nu och det verkar ju verkligen inte vara bra att blanda olika batterier i en seriekoppling. sad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 66&p=1

Ja, det är ju helt nya batterier. Om man ska gå efter detta istället så verkar det ju inte vara ett problem alls. hmm Jag kommer även ladda batterierna manuellt med laddare ibland. Är en gång i veckan ett bra intervall? Gör det något om alla kablar sitter kvar när man laddar batterierna? Eller måste polerna vara helt rena från övriga kontakter?

mvh

evilaudio
31 december 2010 · 16 195 Inlägg

Danne_485 skrev:

evilaudio skrev:

Danne_485 skrev:
Hittade denna tråden nu och det verkar ju verkligen inte vara bra att blanda olika batterier i en seriekoppling. sad

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 66&p=1

seriekoppla dom ska du nog inte göra för då får du 24 volt.

Men blir det inte i serie om jag kopplat enligt mitt schema? Från generator till plus på främre batteriet, sedan till plus på bakre batteriet? För mig är serie när något kopplas samman som en länk och parallelkoppling är när de kopplas oberoende av varandra men jag missar säkert något. Kan så lite om el.

nej du parallelkopplar dom.. seriekopplar du dom så får du 24 volt,



från plus till plus blir parallelkoppling.


serei blir :  bilens plus till plus på batteri 1,sen kopplar man en kabel mellan minus på batteri 1 till plus på batteri 2, å sen kopplar man minus på batteri 2 till bilens kaross.   då får du 24 volt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

evilaudio skrev:

Danne_485 skrev:

evilaudio skrev:

seriekoppla dom ska du nog inte göra för då får du 24 volt.

Men blir det inte i serie om jag kopplat enligt mitt schema? Från generator till plus på främre batteriet, sedan till plus på bakre batteriet? För mig är serie när något kopplas samman som en länk och parallelkoppling är när de kopplas oberoende av varandra men jag missar säkert något. Kan så lite om el.

nej du parallelkopplar dom.. seriekopplar du dom så får du 24 volt,



från plus till plus blir parallelkoppling.


serei blir :  bilens plus till plus på batteri 1,sen kopplar man en kabel mellan minus på batteri 1 till plus på batteri 2, å sen kopplar man minus på batteri 2 till bilens kaross.   då får du 24 volt.

Okey. Men ta gärna en snabb koll på min skiss och säg vad du tycker om den. Vill ha det så bra som möjligt. smile

Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Att man använder ett skiljerelä gör att man kan tex spela mycket men ändå starta bilen när spelandet tar slut.

Vi säljer mycket av Autoleads relä och det funkar kalasbra.

Jag personligen använder det aldrig då jag vill att mina slutsteg ska få ström från alla batterier, men det är en smaksak.


Danne_485 skrev:
Vad är anledning till att man har ett skiljerelä, vad är dess funktion? Ska man köra på ett som klarar 100 A? Vad är det i systemet som avgör hur många ampere man skall på relät?

mvh

Som läget ser ut nu så kommer jag typ aldrig spela när bilen är avstängd utan mest spela när jag är ute och åker.

Vad kostar deras relä? Hur vet man hur många Ampere det skall palla?

Använder du alltid exakt samma batterier då eller?

mvh

ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 december 2010 · 8 744 Inlägg

Om du inte kommer spela med bilen av så kan du absolut strunta i skiljerelä, det kommer fungera bra ändå.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
evilaudio
31 december 2010 · 16 195 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Om du inte kommer spela med bilen av så kan du absolut strunta i skiljerelä, det kommer fungera bra ändå.

har ALDRIG haft nåt sånt relä i mina byggen.. bara en till sak som kan strula..tongue

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
M_icke_
31 december 2010 · 3 466 Inlägg

Danne_485 skrev:

jimmyostrom skrev:
Att man använder ett skiljerelä gör att man kan tex spela mycket men ändå starta bilen när spelandet tar slut.

Vi säljer mycket av Autoleads relä och det funkar kalasbra.

Jag personligen använder det aldrig då jag vill att mina slutsteg ska få ström från alla batterier, men det är en smaksak.


Danne_485 skrev:
Vad är anledning till att man har ett skiljerelä, vad är dess funktion? Ska man köra på ett som klarar 100 A? Vad är det i systemet som avgör hur många ampere man skall på relät?

mvh

Som läget ser ut nu så kommer jag typ aldrig spela när bilen är avstängd utan mest spela när jag är ute och åker.

Vad kostar deras relä? Hur vet man hur många Ampere det skall palla?

Använder du alltid exakt samma batterier då eller?

mvh

Dom reläerna finns o köpa i dom flesta bilstereobutikerna. Brukar kallas batteriseparator med. 100A räcker länge om du inte kommer byta till en sjuhelvetes generator. wink

Såg att blekinge enbart har 180A.
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=202

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
31 december 2010 · 3 466 Inlägg

evilaudio skrev:

ChriZtoffer skrev:
Om du inte kommer spela med bilen av så kan du absolut strunta i skiljerelä, det kommer fungera bra ändå.

har ALDRIG haft nåt sånt relä i mina byggen.. bara en till sak som kan strula..tongue

Inte jag heller, men vissa vill ha dom.. wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

Så med andra ord så kan jag bara koppla enligt min skiss? Vilka batteri bör man ha på vilken plats? Vad sätter gränsen för laddningen? Generatorn eller kapaciteten på det främre batteriet? Om batteriet kan flaskhalsa så borde det ju vara bättre att sätta det stora batteriet fram och det lilla där bak.

Jag har en kondensator på en farad med voltmätare på. Kan det vara bra att koppla in den för att hålla koll på volten? Ska ju även vara bra skydd mot störningar har jag hört.

mvh

Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

M_icke_ skrev:

evilaudio skrev:

ChriZtoffer skrev:
Om du inte kommer spela med bilen av så kan du absolut strunta i skiljerelä, det kommer fungera bra ändå.

har ALDRIG haft nåt sånt relä i mina byggen.. bara en till sak som kan strula..tongue

Inte jag heller, men vissa vill ha dom.. wink

Med andra ord lär jag väl inte behöva något heller? roll

M_icke_
31 december 2010 · 3 466 Inlägg

Danne_485 skrev:
Så med andra ord så kan jag bara koppla enligt min skiss? Vilka batteri bör man ha på vilken plats? Vad sätter gränsen för laddningen? Generatorn eller kapaciteten på det främre batteriet? Om batteriet kan flaskhalsa så borde det ju vara bättre att sätta det stora batteriet fram och det lilla där bak.

Jag har en kondensator på en farad med voltmätare på. Kan det vara bra att koppla in den för att hålla koll på volten? Ska ju även vara bra skydd mot störningar har jag hört.

mvh

Strömmen går aldrig igenom det främre batteriet utan det främre batteriet laddas ju upp lika mycket som det bakre hela tiden. Du har ju parallellkopplat så att du delar upp laddningen över båda batterierna. Samma sak som om du parallellkopplar 2 spolar på en bas.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
31 december 2010 · 3 466 Inlägg

Danne_485 skrev:

M_icke_ skrev:

evilaudio skrev:

har ALDRIG haft nåt sånt relä i mina byggen.. bara en till sak som kan strula..tongue

Inte jag heller, men vissa vill ha dom.. wink

Med andra ord lär jag väl inte behöva något heller? roll

Nej man brukar sätta dom för att skydda startbatteriet om man har ett batteri som inte tål djupurladdningar till startbatteri och tänker spela mycket med bilen avstängd.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

M_icke_ skrev:

Danne_485 skrev:
Så med andra ord så kan jag bara koppla enligt min skiss? Vilka batteri bör man ha på vilken plats? Vad sätter gränsen för laddningen? Generatorn eller kapaciteten på det främre batteriet? Om batteriet kan flaskhalsa så borde det ju vara bättre att sätta det stora batteriet fram och det lilla där bak.

Jag har en kondensator på en farad med voltmätare på. Kan det vara bra att koppla in den för att hålla koll på volten? Ska ju även vara bra skydd mot störningar har jag hört.

mvh

Strömmen går aldrig igenom det främre batteriet utan det främre batteriet laddas ju upp lika mycket som det bakre hela tiden. Du har ju parallellkopplat så att du delar upp laddningen över båda batterierna. Samma sak som om du parallellkopplar 2 spolar på en bas.

Okey. Bra, då behöver jag inte bekymra mig över det. Här är min skiss igen:

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ge=1034611

Ge gärna förslag på kabeldimensioner och om jag även behöver byta kablar till generator och jord vid främre batteriet. Vet att jag glömt en säkringshållare på bilden vid främre batteriet.

Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

M_icke_ skrev:

Danne_485 skrev:

M_icke_ skrev:

Inte jag heller, men vissa vill ha dom.. wink

Med andra ord lär jag väl inte behöva något heller? roll

Nej man brukar sätta dom för att skydda startbatteriet om man har ett batteri som inte tål djupurladdningar till startbatteri och tänker spela mycket med bilen avstängd.

Okey. Men då är det nog lugnt för mig till att börja med. Kommer mest spela med bilen på och sedan antar jag att running bull klarar lite stryk iaf.

M_icke_
31 december 2010 · 3 466 Inlägg

Om du vill ha min åsikt så hade jag hellre dragit en 50mm2 kabel hela vägen från främre batteriet till bakre för att minska spänningsfall på laddkabeln. Sen hade jag hellre satt stegen så tätt på bakre batteriet som möjligt. O dragit både + och jord från stegen direkt till batteriet. Desto kortare och grövre kablar du har desto mindre spänningsfall och därmed mer effekt i stegen.

Vilken bil ska du ha detta i?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
31 december 2010 · 3 466 Inlägg

Förresten står det inget om vilka kablar du ska ha från främre batteri till jord och generator. Det är viktigt att du även byter generatorkabeln till 50mm2 och sätter en 50mm2 från batteriet till jord. Antingen jorda i balk eller fjäderbensfäste är bra.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Danne_485
31 december 2010 · 687 Inlägg

M_icke_ skrev:
Om du vill ha min åsikt så hade jag hellre dragit en 50mm2 kabel hela vägen från främre batteriet till bakre för att minska spänningsfall på laddkabeln. Sen hade jag hellre satt stegen så tätt på bakre batteriet som möjligt. O dragit både + och jord från stegen direkt till batteriet. Desto kortare och grövre kablar du har desto mindre spänningsfall och därmed mer effekt i stegen.

Vilken bil ska du ha detta i?

Okey. Anledning till att jag ville ha säkringsblock är av olika anledningar. Dels för att mitt A4 inte klarar av just 50 mm2 kabel direkt in på ett bra sätt, möjligen 30-35 mm2 men nog inte mer. Sedan så är det ju smidigare att skruva fast kablarna än att försöka få en kabelsko att sitta fast ordentligt. Särskilt när det handlar om mycket mjuk kopparkabel.

Alternativet är ju att köpa en sådan här till varje pol på det bakre batteriet och kanske också till det främre.

https://www.blekingebilradio.se/product … till-95mm2

Att jag inte skrivit ut tjocklek på generator och minuskabel är för att jag inte kollat den än men skulle gissa på runt max 20 mm2 kabel där. Dock är det flera kablar på både plus och minus till varje kabelsko. Inte kollat hur alla går än dock.

EDIT: Det är en BMW E34. Kanske kommer flytta över till Saab 9000 cs till sommaren. Vi får se.

mvh

Senast redigerat av Danne_485 (31 december 2010)

M_icke_
31 december 2010 · 3 466 Inlägg

Danne_485 skrev:

M_icke_ skrev:
Om du vill ha min åsikt så hade jag hellre dragit en 50mm2 kabel hela vägen från främre batteriet till bakre för att minska spänningsfall på laddkabeln. Sen hade jag hellre satt stegen så tätt på bakre batteriet som möjligt. O dragit både + och jord från stegen direkt till batteriet. Desto kortare och grövre kablar du har desto mindre spänningsfall och därmed mer effekt i stegen.

Vilken bil ska du ha detta i?

Okey. Anledning till att jag ville ha säkringsblock är av olika anledningar. Dels för att mitt A4 inte klarar av just 50 mm2 kabel direkt in på ett bra sätt, möjligen 30-35 mm2 men nog inte mer. Sedan så är det ju smidigare att skruva fast kablarna än att försöka få en kabelsko att sitta fast ordentligt. Särskilt när det handlar om mycket mjuk kopparkabel.

Alternativet är ju att köpa en sådan här till varje pol på det bakre batteriet och kanske också till det främre.

https://www.blekingebilradio.se/product … till-95mm2

Att jag inte skrivit ut tjocklek på generator och minuskabel är för att jag inte kollat den än men skulle gissa på runt max 20 mm2 kabel där. Dock är det flera kablar på både plus och minus till varje kabelsko. Inte kollat hur alla går än dock.

EDIT: Det är en BMW E34. Kanske kommer flytta över till Saab 9000 cs till sommaren. Vi får se.

mvh

Tänk på att en grovare kabel ger mindre spänningsfall och därmed bättre laddning. Byt ut generatorladdkabeln med till 50mm2 och jorden på främre batteriet MÅSTE fixas ALLTID om du kopplar in mer prylar. orginaljorden är ju enbart gjord för orginalelsystem.

Dra 50mm2 hela vägen från generator-batteri fram-batteri bak. Säkringar max 30cm från batteriet fram på kabeln som går till bakre batteriet och även max 30cm ifrån batteriet bak. sen kan du dra 20mm2 kablar från bakre batteriet till stegen. Är kablarna längre än 30cm så ska dom säkras av.

Stegen har ju dubbla 25mm2 strömterminaler så du kan köra 2 kablar till varje steg.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
31 december 2010 · 3 466 Inlägg

Fixade en snabb bild i paint.

Hoppas jag fick med allt..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/42153/1034757_mlccqo.jpg

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang