Hjälp med 2 st olika running bull batterier - hur ska jag koppla?

Drönirettab
31 december 2010 · 21 761 Inlägg

Danne_485 skrev:
Vilka batteri bör man ha på vilken plats?

Det kraftigaste batteriet närmast förbrukaren, dvs slutstegen.

Danne_485 skrev:
Kommer mest spela med bilen på och sedan antar jag att running bull klarar lite stryk iaf.

Har inte testat dessa batterier själv, men enligt folk som använder dem så tål de en del stryk. smile

Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

Är detta en bra kombination för koppling till och från batterierna:

https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=995

eller

https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=995

ihop med en sådan

https://www.blekingebilradio.se/product … till-95mm2

Tänkte att det är smidigt att skruva fast kabeln istället för en kabelsko som man klämmer åt. Brukar som sagt inte funka så bra med den mjuka kopparkabeln, iaf inte för mig. Den vill gärna glid ur annars. Men blir det sämre kontakt och mer förluster med en sådan man skruvar fast kabeln i?

Kan man få in en 50 mm2 i en sådan här?

https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=995

mvh

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 januari 2011 · 8 744 Inlägg

Annars så kan man ju löda kabeln i kabelskon. wink Kabelskor för 50mm2 finns hos Mekonomen och Autoexperten bland annat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Annars så kan man ju löda kabeln i kabelskon. wink Kabelskor för 50mm2 finns hos Mekonomen och Autoexperten bland annat.

Ja, det hade ju varit det bästa. Men då ska man ha utrustning till det också smile

Är det någon skillnad på att säkra av det bakre batteriet med ett strömblock med flera anslutningar eller med en säkringshållare som är anpassad för en kabel och säkring?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 januari 2011 · 8 744 Inlägg

En gasbrännare och lite lod så är det klart. smile Fast alla kanske inte har sånt hemma...

Nej så länge som säkringen sitter max 30cm från batteriets anslutning och är på rätt storlek för den kabeln så spelar det ingen roll om du använder en vanlig säkringshållare eller en kombinerad säkringshållare/distributionsblock.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2011 · 7 241 Inlägg

Danne_485 skrev:

ChriZtoffer skrev:
Annars så kan man ju löda kabeln i kabelskon. wink Kabelskor för 50mm2 finns hos Mekonomen och Autoexperten bland annat.

Ja, det hade ju varit det bästa. Men då ska man ha utrustning till det också smile

Är det någon skillnad på att säkra av det bakre batteriet med ett strömblock med flera anslutningar eller med en säkringshållare som är anpassad för en kabel och säkring?

Rent teoretiskt flyttar du ju bara kopplingspunketn mellan batteriet och stegen till blocket.
Även rent praktiskt med förbehållet att om stegen drar för mkt strön vid en strömrusning så finns det en RISK att säkringen från extrabatteriet går och då har du likväl bara det främre kvar inkopplat.

Att tänka på oavsett lösning är att du skall hålla dig ifrån glassäkringarna (AGU) och hålla dig till flatsäkringar (ANL, AFS/SFA) då AGU är lödda i ändarna och dessa lödningar är inte alltid 100% vilket ger förlust, ibland kan lödningen även släppa. Dels pga yttre påverkan och dels kan strömmen få lödningen att släppa. Detta slipper man med flatsäkringar som är stansade i ett stycke.

Senast redigerat av Lonefox (1 januari 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

M_icke_ skrev:

Danne_485 skrev:

M_icke_ skrev:
Om du vill ha min åsikt så hade jag hellre dragit en 50mm2 kabel hela vägen från främre batteriet till bakre för att minska spänningsfall på laddkabeln. Sen hade jag hellre satt stegen så tätt på bakre batteriet som möjligt. O dragit både + och jord från stegen direkt till batteriet. Desto kortare och grövre kablar du har desto mindre spänningsfall och därmed mer effekt i stegen.

Vilken bil ska du ha detta i?

Okey. Anledning till att jag ville ha säkringsblock är av olika anledningar. Dels för att mitt A4 inte klarar av just 50 mm2 kabel direkt in på ett bra sätt, möjligen 30-35 mm2 men nog inte mer. Sedan så är det ju smidigare att skruva fast kablarna än att försöka få en kabelsko att sitta fast ordentligt. Särskilt när det handlar om mycket mjuk kopparkabel.

Alternativet är ju att köpa en sådan här till varje pol på det bakre batteriet och kanske också till det främre.

https://www.blekingebilradio.se/product … till-95mm2

Att jag inte skrivit ut tjocklek på generator och minuskabel är för att jag inte kollat den än men skulle gissa på runt max 20 mm2 kabel där. Dock är det flera kablar på både plus och minus till varje kabelsko. Inte kollat hur alla går än dock.

EDIT: Det är en BMW E34. Kanske kommer flytta över till Saab 9000 cs till sommaren. Vi får se.

mvh

Tänk på att en grovare kabel ger mindre spänningsfall och därmed bättre laddning. Byt ut generatorladdkabeln med till 50mm2 och jorden på främre batteriet MÅSTE fixas ALLTID om du kopplar in mer prylar. orginaljorden är ju enbart gjord för orginalelsystem.

Dra 50mm2 hela vägen från generator-batteri fram-batteri bak. Säkringar max 30cm från batteriet fram på kabeln som går till bakre batteriet och även max 30cm ifrån batteriet bak. sen kan du dra 20mm2 kablar från bakre batteriet till stegen. Är kablarna längre än 30cm så ska dom säkras av.

Stegen har ju dubbla 25mm2 strömterminaler så du kan köra 2 kablar till varje steg.

Okey. Men säg att jag kör 2 st 20 mm2 kablar till A4 steget. Blir det då ungefär samma kraft som att bara köra en 50 mm2 kabel till enbart den ena anslutningen? Sedan till A6 steget borde det ju gå att köra 50 mm2 rakt av. Minimum för kabelarean till det steget är ju 33 mm2 så det borde klara 50 mm2 hyfsat lätt. Då blir det iaf 4 kablar per kabelsko som är max antal anslutningar man kan använda sig av.

Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2011 · 7 241 Inlägg

M_icke_ skrev:

Danne_485 skrev:

M_icke_ skrev:
Om du vill ha min åsikt så hade jag hellre dragit en 50mm2 kabel hela vägen från främre batteriet till bakre för att minska spänningsfall på laddkabeln. Sen hade jag hellre satt stegen så tätt på bakre batteriet som möjligt. O dragit både + och jord från stegen direkt till batteriet. Desto kortare och grövre kablar du har desto mindre spänningsfall och därmed mer effekt i stegen.

Vilken bil ska du ha detta i?

Okey. Anledning till att jag ville ha säkringsblock är av olika anledningar. Dels för att mitt A4 inte klarar av just 50 mm2 kabel direkt in på ett bra sätt, möjligen 30-35 mm2 men nog inte mer. Sedan så är det ju smidigare att skruva fast kablarna än att försöka få en kabelsko att sitta fast ordentligt. Särskilt när det handlar om mycket mjuk kopparkabel.

Alternativet är ju att köpa en sådan här till varje pol på det bakre batteriet och kanske också till det främre.

https://www.blekingebilradio.se/product … till-95mm2

Att jag inte skrivit ut tjocklek på generator och minuskabel är för att jag inte kollat den än men skulle gissa på runt max 20 mm2 kabel där. Dock är det flera kablar på både plus och minus till varje kabelsko. Inte kollat hur alla går än dock.

EDIT: Det är en BMW E34. Kanske kommer flytta över till Saab 9000 cs till sommaren. Vi får se.

mvh

Tänk på att en grovare kabel ger mindre spänningsfall och därmed bättre laddning. Byt ut generatorladdkabeln med till 50mm2 och jorden på främre batteriet MÅSTE fixas ALLTID om du kopplar in mer prylar. orginaljorden är ju enbart gjord för orginalelsystem.

Dra 50mm2 hela vägen från generator-batteri fram-batteri bak. Säkringar max 30cm från batteriet fram på kabeln som går till bakre batteriet och även max 30cm ifrån batteriet bak. sen kan du dra 20mm2 kablar från bakre batteriet till stegen. Är kablarna längre än 30cm så ska dom säkras av.

Stegen har ju dubbla 25mm2 strömterminaler så du kan köra 2 kablar till varje steg.

GRÖVRE Micke.... Grövre.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 januari 2011 · 8 744 Inlägg

Tänk på att du bör säkra av 20mm2 kablarna med 100A säkringar, annars finns risken att det går för mycket ström genom dom om något händer.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

Lonefox skrev:

Danne_485 skrev:

ChriZtoffer skrev:
Annars så kan man ju löda kabeln i kabelskon. wink Kabelskor för 50mm2 finns hos Mekonomen och Autoexperten bland annat.

Ja, det hade ju varit det bästa. Men då ska man ha utrustning till det också smile

Är det någon skillnad på att säkra av det bakre batteriet med ett strömblock med flera anslutningar eller med en säkringshållare som är anpassad för en kabel och säkring?

Rent teoretiskt flyttar du ju bara kopplingspunketn mellan batteriet och stegen till blocket.
Även rent praktiskt med förbehållet att om stegen drar för mkt strön vid en strömrusning så finns det en RISK att säkringen från extrabatteriet går och då har du likväl bara det främre kvar inkopplat.

Att tänka på oavsett lösning är att du skall hålla dig ifrån glassäkringarna (AGU) och hålla dig till flatsäkringar (ANL, AFS/SFA) då AGU är lödda i ändarna och dessa lödningar är inte alltid 100% vilket ger förlust, ibland kan lödningen även släppa. Dels pga yttre påverkan och dels kan strömmen få lödningen att släppa. Detta slipper man med flatsäkringar som är stansade i ett stycke.

Jo, jag förstår vad du menar, att om jag stegen inkopplade i samma block så kan säkringen till bakre batteriet gå men fortfarande så finns strömmen kvar från det främre batteriet. Men jag antar att om jag bara kör kabeln mellan batterierna till steget på blocket, för att slippa köpa en extra säkringshållare, och kör stegen separat så är det ingen fara. Vi får se hur jag får jag löser allt i slutändan. Har ju lagt kollosala mängder pengar på alla grejer nu så det är väl lika bra att inte lämna något åt slumpen....

Japp, jag kör med SFA just nu. Smidiga och bra. Hittar dock inga som är på 200 A sad Bara 150 och 300.

Senast redigerat av Danne_485 (1 januari 2011)

Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2011 · 7 241 Inlägg

DLS själva rekomenderar 150A till A3an......såom 33mm2 går in ta det och 150A säkring som DLS självarekomenderar i manualen. A3an är ju avsäkrad med 120A totalt så.
Vet att Andreas körde 16mm2 och 80A vardera till sina tre A3 och sitt A6.

Men dubbla o dubbla anslutningar, nog för att de är parallellkopplade på insidan men den ena anslutningen är avsedd för kondensator.
Och kör man dubbla strömanslutningar skall man köra dubbla jordanslutningar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Tänk på att du bör säkra av 20mm2 kablarna med 100A säkringar, annars finns risken att det går för mycket ström genom dom om något händer.

Ja, det är ju det som är det jävliga. Därför hade det varit så himla smidigt att göra så som jag ritade på min skiss. Dels för att slippa köpa så otroligt mycket dyra extraprylar och sedan tampas med en massa extra kabelstumpar som måste ha bra kontakt överallt.

Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2011 · 7 241 Inlägg

Danne_485 skrev:

Lonefox skrev:

Danne_485 skrev:

Ja, det hade ju varit det bästa. Men då ska man ha utrustning till det också smile

Är det någon skillnad på att säkra av det bakre batteriet med ett strömblock med flera anslutningar eller med en säkringshållare som är anpassad för en kabel och säkring?

Rent teoretiskt flyttar du ju bara kopplingspunketn mellan batteriet och stegen till blocket.
Även rent praktiskt med förbehållet att om stegen drar för mkt strön vid en strömrusning så finns det en RISK att säkringen från extrabatteriet går och då har du likväl bara det främre kvar inkopplat.

Att tänka på oavsett lösning är att du skall hålla dig ifrån glassäkringarna (AGU) och hålla dig till flatsäkringar (ANL, AFS/SFA) då AGU är lödda i ändarna och dessa lödningar är inte alltid 100% vilket ger förlust, ibland kan lödningen även släppa. Dels pga yttre påverkan och dels kan strömmen få lödningen att släppa. Detta slipper man med flatsäkringar som är stansade i ett stycke.

Jo, jag förstår vad du menar, att om jag stegen inkopplade i samma block så kan säkringen till bakre batteriet gå men fortfarande så finns strömmen kvar från det främre batteriet. Men jag antar att om jag bara kör kabeln mellan batterierna till steget på blocket, för att slippa köpa en extra säkringshållare, och kör stegen separat så är det ingen fara. Vi får se hur jag får jag löser allt i slutändan. Har ju lagt kollosala mängder pengar på alla grejer nu så det är väl lika bra att inte lämna något åt slumpen....

Japp, jag kör med SFA just nu. Smidiga och bra. Hittar dock inga som är på 200 A sad Bara 150 och 300.

Skulle själv kört med en hållare i var ände av kabeln och sedan ett dubbelblock till stegen. Men det är jag det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

Lonefox skrev:
DLS själva rekomenderar 150A till A3an......såom 33mm2 går in ta det och 150A säkring som DLS självarekomenderar i manualen. A3an är ju avsäkrad med 120A totalt så.
Vet att Andreas körde 16mm2 och 80A vardera till sina tre A3 och sitt A6.

Men dubbla o dubbla anslutningar, nog för att de är parallellkopplade på insidan men den ena anslutningen är avsedd för kondensator.
Och kör man dubbla strömanslutningar skall man köra dubbla jordanslutningar.

Okey. Du menar A4 nu va? smile För A3 har jag inget just nu iaf. Men till 33mm2 som jag kan testa till A4 steget kan jag ju köra 150 A men jag tänkte på 50 mm2 mellan batterierna och den till A6 steget. Men om han körde 16 mm2 från sitt batteri så känns det ju riktigt overkill för mig att köra 33 mm2 och 50 mm2, eller?

Ja, givetvis får man ju jorda bägge. Det är gjort för både extra ström eller kondensator har jag fattat det som, så jag antar att man kan välja där. Vad är bäst? Vad avgör hur många farad en kondensator bör vara på?

Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

Lonefox skrev:

Danne_485 skrev:

Lonefox skrev:

Rent teoretiskt flyttar du ju bara kopplingspunketn mellan batteriet och stegen till blocket.
Även rent praktiskt med förbehållet att om stegen drar för mkt strön vid en strömrusning så finns det en RISK att säkringen från extrabatteriet går och då har du likväl bara det främre kvar inkopplat.

Att tänka på oavsett lösning är att du skall hålla dig ifrån glassäkringarna (AGU) och hålla dig till flatsäkringar (ANL, AFS/SFA) då AGU är lödda i ändarna och dessa lödningar är inte alltid 100% vilket ger förlust, ibland kan lödningen även släppa. Dels pga yttre påverkan och dels kan strömmen få lödningen att släppa. Detta slipper man med flatsäkringar som är stansade i ett stycke.

Jo, jag förstår vad du menar, att om jag stegen inkopplade i samma block så kan säkringen till bakre batteriet gå men fortfarande så finns strömmen kvar från det främre batteriet. Men jag antar att om jag bara kör kabeln mellan batterierna till steget på blocket, för att slippa köpa en extra säkringshållare, och kör stegen separat så är det ingen fara. Vi får se hur jag får jag löser allt i slutändan. Har ju lagt kollosala mängder pengar på alla grejer nu så det är väl lika bra att inte lämna något åt slumpen....

Japp, jag kör med SFA just nu. Smidiga och bra. Hittar dock inga som är på 200 A sad Bara 150 och 300.

Skulle själv kört med en hållare i var ände av kabeln och sedan ett dubbelblock till stegen. Men det är jag det.

Okey. Har du något tips på säkringsblock till stegen?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 januari 2011 · 8 744 Inlägg

Audison Connection BFD41 borde väl vara perfekt för dig? Kabel från främre batteriet till en av "utgångarna" med korrekt säkring, bakre batteriet på andra sidan och sen dom 3 resterande utgångarna till steg.

Senast redigerat av ChriZtoffer (1 januari 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Audison Connection BFD41 borde väl vara perfekt för dig? Kabel från främre batteriet till en av "utgångarna" med korrekt säkring, bakre batteriet på andra sidan och sen dom 3 resterande utgångarna till steg.

Ett sådant har jag. Det är det jag har med i skissen. smile Det jag skulle kunna göra är att köra en kabel på 50 mm2 mellan batterierna med säkringshållare i varje ände av denna modell:

https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=266

Sedan sätter jag en ny 50 mm2 kabel på pluspolplinten på det bakre batteriet och in i strömblocket (BFD41) som sedan fördelar 2 st 20 mm2 in i A6 steget och en 20 mm2 in i A4 steget.

Då är alla kablar avsäkrade separat.

Det ultimata hade dock varit att köra 3 st Connection BFH11 säkringshållare så hade jag kunnat köra 50 mm2 till A6 steget och 33 m2 till A4 steget och sluppit köra dubbla plus och minuskablar till A6 steget. Men det blir 600 kr extra exklusive kostnad för mer kablar. 20 mm2 kablar har jag liggandes en del också.

M_icke_
1 januari 2011 · 3 466 Inlägg

A3, A4 och A6 har dubbla ingångar för upp till typ 25mm2. Lastar du ner A6 i 1ohm så behöver du ha 2st kablar men en sammanlagd kabelarea på minst 33mm2 enligt rekommendationerna. Jag hade nog antingen kört dubbla 20-25mm2 eller haft dubbla 30mm2 o skalat av lite kardeler. Dom stegen drar ganska mycket ström.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

M_icke_ skrev:
A3, A4 och A6 har dubbla ingångar för upp till typ 25mm2. Lastar du ner A6 i 1ohm så behöver du ha 2st kablar men en sammanlagd kabelarea på minst 33mm2 enligt rekommendationerna. Jag hade nog antingen kört dubbla 20-25mm2 eller haft dubbla 30mm2 o skalat av lite kardeler. Dom stegen drar ganska mycket ström.

Men då borde ju resonemanget med 1 st säkringshållare och 1st säkringsblock där bak fungera rätt bra. För om man vill så kan man ju köra 50 mm2 till blocket och sedan 4 st 20 mm2 vidare, två till varje steg.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
1 januari 2011 · 8 744 Inlägg

Det är nog den bästa lösningen ja, finns ju tydligen en 35mm2 utgång på säkringsblocket också som du kan använda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang