Hjälp med 2 st olika running bull batterier - hur ska jag koppla?

M_icke_
1 januari 2011 · 3 466 Inlägg

Jag lyckades få in 35mm2 i mitt A3, fick kapa av ett par kardeler men det gick..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2011 · 7 241 Inlägg

Danne_485 skrev:

Lonefox skrev:
DLS själva rekomenderar 150A till A3an......såom 33mm2 går in ta det och 150A säkring som DLS självarekomenderar i manualen. A3an är ju avsäkrad med 120A totalt så.
Vet att Andreas körde 16mm2 och 80A vardera till sina tre A3 och sitt A6.

Men dubbla o dubbla anslutningar, nog för att de är parallellkopplade på insidan men den ena anslutningen är avsedd för kondensator.
Och kör man dubbla strömanslutningar skall man köra dubbla jordanslutningar.

Okey. Du menar A4 nu va? smile För A3 har jag inget just nu iaf. Men till 33mm2 som jag kan testa till A4 steget kan jag ju köra 150 A men jag tänkte på 50 mm2 mellan batterierna och den till A6 steget. Men om han körde 16 mm2 från sitt batteri så känns det ju riktigt overkill för mig att köra 33 mm2 och 50 mm2, eller?

Ja, givetvis får man ju jorda bägge. Det är gjort för både extra ström eller kondensator har jag fattat det som, så jag antar att man kan välja där. Vad är bäst? Vad avgör hur många farad en kondensator bör vara på?

Nu körde ju han ett par element per steg så hans steg behövde inte lika mkt ström då effekten ut blev försumbar i sammanhanget. wink

Men 20mm2 med 100A räcker då steget drar max 95A enl. DLS.
Så 20.33mm2 med 100A säkring.

A6 33-50mm2 avsäkrad med 150A då det drar max 140A enl. DLS.

Det är iaf mina åsikter.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

Lonefox skrev:

Danne_485 skrev:

Lonefox skrev:
DLS själva rekomenderar 150A till A3an......såom 33mm2 går in ta det och 150A säkring som DLS självarekomenderar i manualen. A3an är ju avsäkrad med 120A totalt så.
Vet att Andreas körde 16mm2 och 80A vardera till sina tre A3 och sitt A6.

Men dubbla o dubbla anslutningar, nog för att de är parallellkopplade på insidan men den ena anslutningen är avsedd för kondensator.
Och kör man dubbla strömanslutningar skall man köra dubbla jordanslutningar.

Okey. Du menar A4 nu va? smile För A3 har jag inget just nu iaf. Men till 33mm2 som jag kan testa till A4 steget kan jag ju köra 150 A men jag tänkte på 50 mm2 mellan batterierna och den till A6 steget. Men om han körde 16 mm2 från sitt batteri så känns det ju riktigt overkill för mig att köra 33 mm2 och 50 mm2, eller?

Ja, givetvis får man ju jorda bägge. Det är gjort för både extra ström eller kondensator har jag fattat det som, så jag antar att man kan välja där. Vad är bäst? Vad avgör hur många farad en kondensator bör vara på?

Nu körde ju han ett par element per steg så hans steg behövde inte lika mkt ström då effekten ut blev försumbar i sammanhanget. wink

Men 20mm2 med 100A räcker då steget drar max 95A enl. DLS.
Så 20.33mm2 med 100A säkring.

A6 33-50mm2 avsäkrad med 150A då det drar max 140A enl. DLS.

Det är iaf mina åsikter.

Ja, allt löser sig nog bra ändå då smile Men skulle fortfarande vara gött med en 200 amp säkring på batterikabeln hmm

Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2011 · 7 241 Inlägg

Eftersom du kör 50mm2 där är det inga problem nej.
Förutom att Audison (vilket verkar vara det vanligaste) inte har 200A bland sinasäkringar....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

Lonefox skrev:
Eftersom du kör 50mm2 där är det inga problem nej.
Förutom att Audison (vilket verkar vara det vanligaste) inte har 200A bland sinasäkringar....

Nej, det är därför jag är lite ledsen smile Kollade precis upp generatorn också. Den ligger på 80 A. Att byta jorden till 50 mm2 är ju piece a cake men att byta till generatorn blir lite bökigare. Men det löser sig nog med tiden. big_smile

Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

Kan man inte bygga sig ett eget jordblock förresten? Typ köpa en metalbit och borra ca fem hål i den. Sedan kör man M8 bult eller något tillsammans med muttrar undertill och sedan sätter man fast alla minuskablar från stegen och extrabatteriet på den och sedan drar man fast ytterligare en till kabel som går till jord i karossen. Då slipper man problemet med att få olika dimensioner på kablarna att passa också. big_smile

Lonefox Bad music kills good sound
1 januari 2011 · 7 241 Inlägg

Danne_485 skrev:
Kan man inte bygga sig ett eget jordblock förresten? Typ köpa en metalbit och borra ca fem hål i den. Sedan kör man M8 bult eller något tillsammans med muttrar undertill och sedan sätter man fast alla minuskablar från stegen och extrabatteriet på den och sedan drar man fast ytterligare en till kabel som går till jord i karossen. Då slipper man problemet med att få olika dimensioner på kablarna att passa också. big_smile

Jodå........frågan är då i vilket matrial...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Danne_485
1 januari 2011 · 687 Inlägg

Lonefox skrev:

Danne_485 skrev:
Kan man inte bygga sig ett eget jordblock förresten? Typ köpa en metalbit och borra ca fem hål i den. Sedan kör man M8 bult eller något tillsammans med muttrar undertill och sedan sätter man fast alla minuskablar från stegen och extrabatteriet på den och sedan drar man fast ytterligare en till kabel som går till jord i karossen. Då slipper man problemet med att få olika dimensioner på kablarna att passa också. big_smile

Jodå........frågan är då i vilket matrial...

Haha, exakt big_smile Men funderar på någon av dessa annars:

https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=224

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-15639

Sen finns ju som sagt också en "professionell" variant av det jag beskrev här:

https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=224

big_smile

Har en liten denna lilla fjantgrejen just nu:

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318269

Den kanske duger. Men hade velat kunna proppa in en 33-35 kvadratskabel på en av utgångarna, tror inte det får plats. Dock stämmer inte specen med 35 mm2 in, för jag köra med 50 mm2 in nu.

Danne_485
6 januari 2011 · 687 Inlägg

Lonefox skrev:
Eftersom du kör 50mm2 där är det inga problem nej.
Förutom att Audison (vilket verkar vara det vanligaste) inte har 200A bland sinasäkringar....

Funkar det att köra med 250 amp säkring också på 50 mm2 kabeln? För då kan jag köra en sådan vid varje batteri. Bägge stegen drar max 95 A + 140 A = 235 A. Hittar som sagt tyvärr inga 200 A mini anl säkringar i Sverige. Finns dock mutant asf 250 A hos ljudstudion men jag vill vara säker på att det fungerar bra så att jag inte äventyrar brandsäkerheten eller chansen att få ut på försäkringen om något händer.

Mvh
Daniel

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 januari 2011 · 8 744 Inlägg

250A fungerar utan problem, men är inte godkänt för 50mm2 kabel om du ska tävla i EMMA. bJag själv kör dock med 250A och har gjort så en lägre tid, kabeln klarar det utan problem, men ska byta till 200A just för att ha en tävlingsgodkänd anläggning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
6 januari 2011 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
250A fungerar utan problem, men är inte godkänt för 50mm2 kabel om du ska tävla i EMMA. bJag själv kör dock med 250A och har gjort så en lägre tid, kabeln klarar det utan problem, men ska byta till 200A just för att ha en tävlingsgodkänd anläggning.

Okey. Vad bra! Jag ska ju inte tävla, inte till att börja med i alla fall. Vart får du tag på 200 a? Tänkte ifall man vill ha det i framtiden.

Mvh
Daniel

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 januari 2011 · 8 744 Inlägg

200A ANL finns t.ex. här, här & här. Sa aldrig att jag kör med mini-ANL. wink Eller jo det gör jag, men det är för laddkablarna mellan batterierna som är 21mm2 så där är det 100A säkringar. Men om du ska ha 200A mini-ANL så finns det t.ex. här.

Senast redigerat av ChriZtoffer (6 januari 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
6 januari 2011 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
200A ANL finns t.ex. här, här & här. Sa aldrig att jag kör med mini-ANL. wink Eller jo det gör jag, men det är för laddkablarna mellan batterierna som är 21mm2 så där är det 100A säkringar. Men om du ska ha 200A mini-ANL så finns det t.ex. här.

Tack! Gjorde precis en beställning på 4 st 200A. Återstår att se sedan om jag behöver skaffa 250A över huvudtaget.

Mvh
Daniel

Lonefox Bad music kills good sound
6 januari 2011 · 7 241 Inlägg

Beroende på vilka tabeller man går efter så kan man ha 300A säkring på 50mm2-kabel.
Dock har jag alltid även om jag inte tävlat använt mig av EMMAs tabell.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Danne_485
9 januari 2011 · 687 Inlägg

Säkringsbiten är nog löst nu. Kommer köra antigen 150A eller 250A till att börja med. Sedan får jag byta till vanlig ANL om jag skall börja tävla sedan eller något. Mini ANL 200A finns knappt att få tag i längre.

Sedan har jag några funderingar till kring laddningen. Om jag vill ladda batterierna manuellt, är det då bara att sätta min batteriladdare på det främre batteriet när allting är inkopplat så laddar den upp bägge batterierna? Eller ska jag sätta laddaren på det bakre batteriet? Eller måste de laddas separat när man använder laddaren? Kan något i kedjan ta skada om man laddar med batteriladdare när allting är ihopkopplat och bilen avstängd? Mitt förnuft säger att laddaren borde fungera som extra generator eller vad man ska säga när bilen är avstängd men jag ville bara höra vad som gäller så att jag inte lyckas förstöra något.

EDIT: Vad är rimligt att ge för en 140A generator hos skroten?

Mvh
Daniel

Senast redigerat av Danne_485 (9 januari 2011)

Lonefox Bad music kills good sound
9 januari 2011 · 7 241 Inlägg

Danne_485 skrev:
Säkringsbiten är nog löst nu. Kommer köra antigen 150A eller 250A till att börja med. Sedan får jag byta till vanlig ANL om jag skall börja tävla sedan eller något. Mini ANL 200A finns knappt att få tag i längre.

Sedan har jag några funderingar till kring laddningen. Om jag vill ladda batterierna manuellt, är det då bara att sätta min batteriladdare på det främre batteriet när allting är inkopplat så laddar den upp bägge batterierna? Eller ska jag sätta laddaren på det bakre batteriet? Eller måste de laddas separat när man använder laddaren? Kan något i kedjan ta skada om man laddar med batteriladdare när allting är ihopkopplat och bilen avstängd? Mitt förnuft säger att laddaren borde fungera som extra generator eller vad man ska säga när bilen är avstängd men jag ville bara höra vad som gäller så att jag inte lyckas förstöra något.

EDIT: Vad är rimligt att ge för en 140A generator hos skroten?

Mvh
Daniel

Det bästa är att tex. sätta plus på främre batteriet och minus på bakre batteriet. Då jämnar man ut potensialen.
Dock är det orimligt pga. avståndet så parallell-ladda du.
Blir den principen med generatorn.

Runt 2-2.5K beroende på generator skulle jag vilja säga.
Ibland har man tur att hitta billigare.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Danne_485
9 januari 2011 · 687 Inlägg

Lonefox skrev:

Danne_485 skrev:
Säkringsbiten är nog löst nu. Kommer köra antigen 150A eller 250A till att börja med. Sedan får jag byta till vanlig ANL om jag skall börja tävla sedan eller något. Mini ANL 200A finns knappt att få tag i längre.

Sedan har jag några funderingar till kring laddningen. Om jag vill ladda batterierna manuellt, är det då bara att sätta min batteriladdare på det främre batteriet när allting är inkopplat så laddar den upp bägge batterierna? Eller ska jag sätta laddaren på det bakre batteriet? Eller måste de laddas separat när man använder laddaren? Kan något i kedjan ta skada om man laddar med batteriladdare när allting är ihopkopplat och bilen avstängd? Mitt förnuft säger att laddaren borde fungera som extra generator eller vad man ska säga när bilen är avstängd men jag ville bara höra vad som gäller så att jag inte lyckas förstöra något.

EDIT: Vad är rimligt att ge för en 140A generator hos skroten?

Mvh
Daniel

Det bästa är att tex. sätta plus på främre batteriet och minus på bakre batteriet. Då jämnar man ut potensialen.
Dock är det orimligt pga. avståndet så parallell-ladda du.
Blir den principen med generatorn.

Runt 2-2.5K beroende på generator skulle jag vilja säga.
Ibland har man tur att hitta billigare.

Okey. För mig som inte är jättekunnig på el ännu, vad innebär utjämning av potensialen? Har det något med storleksskillnaderna på batterierna att göra eller? smile Finns det någon nackdel med att parallel-ladda?

Oj, det lät dyrt. Har kollat lite på bildelsbasen och de som finns där ligger runt 800-1200 kr ungefär. yikes

Mvh
Daniel

P.S Har skaffat mig en Nikon D90 nu, så ska försöka fota allt jag gör framöver. Kanske rentav kan bli en liten projekttråd av det hela om intresset finns. smile Bilder kommer i alla fall läggas upp i galleriet. D.S

Lonefox Bad music kills good sound
9 januari 2011 · 7 241 Inlägg

Som sagt, beroende på generator.
Vissa finns det mindre av, vissa finns det fler av. Det är en orsak till varierande priser.

Har inte satt mig in så mkt i det då jag inte haft behovet, men vad jag förstått det så riskerar laddningen att bli ojämn. Dock borde det jämna ut sig med tiden tycker jag.
Kim och Frippe (om jag inte missminner mig) med fler gav en förklaring då frågan kom upp vid tidigare tillfälle.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 januari 2011 · 8 744 Inlägg

Viktigt dock! Om du använder en äldre simpel laddare som inte begränsar utspänningen utan kan skicka på uppåt 15-16V, då bör du koppla bort batterierna från bilen när du laddar för att inte riskera att skada bilens elektronik. Bäst är dock att inte använda en sån laddare alls då den även riskerar att skada batterierna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Danne_485
9 januari 2011 · 687 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Viktigt dock! Om du använder en äldre simpel laddare som inte begränsar utspänningen utan kan skicka på uppåt 15-16V, då bör du koppla bort batterierna från bilen när du laddar för att inte riskera att skada bilens elektronik. Bäst är dock att inte använda en sån laddare alls då den även riskerar att skada batterierna.

Tack! Det var sådana saker som jag eftersökte och ville ha reda på! Detta är laddaren som jag använder nu:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-512-A/

Av vad jag kan förstå så verkar den i alla fall vara spänningsreglerande beroende på hur mycket laddning som finns på batteriet. Den minskar i alla fall på mätaren ju mer batteriet blir laddat och går ner till noll när batteriet är fulladdat. Mätaren börjar oftast inte heller på max när jag testat på ett batteri som jag vet har en del laddning kvar. Dock vet jag inte om den ändå kanske skickar på höga volt i början av laddningen. Är som sagt nybörjare på sådan här nivå av elektronik.

En fundering som jag har: Eftersom alla kontakter kommer sitta på en polplint så skulle man ju kunna koppla bort generatorkabeln där bilens övriga elektronik också har sin plus och sedan börja ladda. Då är det väl bara batterierna som tar emot ström från laddaren? Eller blir det dumt med jord och andra grejer då? Det borde väl inte vara några problem eftersom man brukar lägga av plusen om man tex. har bilen avställd och man inte vill att batteriet ska laddas ur av bilen när den står oanvänd en längre tid.

Mvh
Daniel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang