1403
Sök

Volvo 240 GL 88, Tuggar som om batteriet vore slut när man startar utan starthjälp.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Det bara hände sådär när jag var på väg hem ifrån jobbet och så skulle ja in till affären.
När jag kommer ut så går inte bilen igång, precis startmotor och allt går runt men den tuggar precis som om det vore slut.
Så då ringde ja morsan efter starthjälp och de var bara att slå på kablarna och starta, gick igång hur enkelt som helst, precis som innan.

Det kvittar hur länge man kör med bilen, så fort man stänger av bilen så beter den sig likadant. Men lika enkelt att den startar med starthjälp.

Det jag har gjort är att jag har prövat ett annat batteri, första gången gick den igång hur lätt som helst.
Sen när jag stog med det batteriet en natt så gick det inte, den betedde sig likadant.

Nu har den stått sen i fredags och det finns 12 volt. Inget som har försvunnit alltså
När man har bilen igång så finns de 14,1 volt.

Vad näst? Nått som drar tjuvström när man startar bilen utan starthjälp? Så att batteriet inte räcker till?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

21 761 Inlägg
2 januari 2011
ExXtr3me skrev:
Nu har den stått sen i fredags och det finns 12 volt.

Här är det viktigt att veta mer exakt vad det visade, det är nämligen ganska stor skillnad på tex 12,6 V och precis 12 V när man anger vilospänningen på ett bilbatteri. smile

ExXtr3me skrev:

Mätte du direkt på själva polerna (inte polskorna eller vid generatorn)?

Tjuvströmsmätning är enkelt, man tar exempelvis loss pluskabeln på batteriet och kopplar in multimetern mellan batteripol-batterikabel. Mätaren ställs i läge för strömmätning, lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare. smile

För att få ett hum om ifall batteriet är svagt/urladdat så mäter man spänningen på polerna när startmotorn går, vid kallstart kan spänningen sjunka till kanske omkring 10 V om temperaturen håller sig på typ 15 minusgrader eller varmare men spänningen bör inte sjunka mycket under 10 V när batteriet är hyfsat laddat.

Observera, dessa värden är enbart med utgångspunkt från egna mätningar på min 240 med B230E och ett inte fulladdat men i övrigt bra batteri. Andra bilar kan få annorlunda mätresultat förstås.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
ExXtr3me skrev:
Nu har den stått sen i fredags och det finns 12 volt.

Här är det viktigt att veta mer exakt vad det visade, det är nämligen ganska stor skillnad på tex 12,6 V och precis 12 V när man anger vilospänningen på ett bilbatteri. smile

ExXtr3me skrev:

Mätte du direkt på själva polerna (inte polskorna eller vid generatorn)?

Tjuvströmsmätning är enkelt, man tar exempelvis loss pluskabeln på batteriet och kopplar in multimetern mellan batteripol-batterikabel. Mätaren ställs i läge för strömmätning, lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare. smile

För att få ett hum om ifall batteriet är svagt/urladdat så mäter man spänningen på polerna när startmotorn går, vid kallstart kan spänningen sjunka till kanske omkring 10 V om temperaturen håller sig på typ 15 minusgrader eller varmare men spänningen bör inte sjunka mycket under 10 V när batteriet är hyfsat laddat.

Observera, dessa värden är enbart med utgångspunkt från egna mätningar på min 240 med B230E och ett inte fulladdat men i övrigt bra batteri. Andra bilar kan få annorlunda mätresultat förstås.

Givetvis menade jag det som jag sa smile 12V.
Men då hade jag varit så korkad att jag inte stängde dörren, lampor och grejer lös och drog ström.
Så det finns 12,7Volt i viloläge med allt avstängt.

Mäter direkt på batteriet, polerna.

Och när jag gjorde tjuvströmsmätning så flipprade mätaren ifrån 0.01 till typ 0.07 A hela tiden, den stog aldrig stilla så man fick aldrig ett exakt mätvärde.
Tror nog att felet är där?
Och då är grejen det att mitt blinkersrelä har inte funkat som det ska på sista tiden, ibland låser det sig och ibland funkar det.
På reläet finns de ju alltid ström för att kunna starta exempelvis varningsblinkers. Så där kanske vi har boven i det hela?
Blinkersen får ju pulser och det kanske förklarar varför jag inte fick nått exakt mätvärde?
Det känns ju som om reläet är boven?

Den kanske tjuvar tillräckligt med ström för att de ska gå tillräckligt tungt för att de inte ska gå och starta utan starthjälp?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

21 761 Inlägg
2 januari 2011
10-70 mA är för mycket för att vara klockan tycker jag, antar att din bil har mekanisk klocka. Den strömmen är enligt min åsikt för hög oavsett vilken klocktyp det sitter i bilen, men då vet jag ju inte om du har annan utrustning (tex larm eller så). Min bil har inte över 10 mA i viloström (sitter mekanisk klocka) om jag nu minns rätt, men den har ingen övrig extrautrustning heller.

Även fast det drar 70 mA i viloström så hinner batteriet "bara" laddas ur med ca 1,7 Ah på ett dygn, vilket gör att bilen ändå borde kunna starta någorlunda "lätt" efter en vecka fastän batteriet inte är helt fulladdat. Jag tycker det iaf.

Med tanke på att det nya batteriet gav samma symptom redan efter ett dygn så borde felet ligga någon annanstans. Jag föreslår att du mäter direkt på batteripolerna vid startförsöket (utan starthjälp) och ser hur mycket spänningen sjunker, då bör man kunna avgöra ifall batteriet har hunnit bli svagt eller inte. smile

Sök