4920
Sök

När ska man byta kamkedja och vattenpump i en Bmw och vad ska man med byta samtidigt???

613 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Nu har jag en fråga om när man ska byta en kamkedja på en Bmw och vad mer ska man byta samtidigt som den? Sen en fråga till vattenpump när ska man byta den???

Smålänning
7 887 Inlägg
3 januari 2011
Både kamkedja och vattenpump byts när det pajar. Brukar sällan eller aldrig ske innan 30 000 mil på en bil skött efter föreskrifterna.

När så sker byts förutom kedjan även sträck- och löpskena.

När vattenpumpen byts brukar även kylvattnet bytas, och remmen till den.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

dARKiE
5 031 Inlägg
3 januari 2011
Kamkedja byts nästan aldrig. Ska hålla bilens livslängd sägs det. Men ibland blir även dem slitna.
Såfort det hörst ett rasslande ljud från motorn är det dags att byta kedjan.

Vattenpumpen byts när bilen tenderar till att börja koka? Eller när den inte orkar pumpa runt vattnet längre.

*edit, hann inte först. smile
Senast redigerat av Darkie (3 januari 2011)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

613 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Både kamkedja och vattenpump byts när det pajar. Brukar sällan eller aldrig ske innan 30 000 mil på en bil skött efter föreskrifterna.

Ajt tack för svar.

613 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Darkie skrev:
Kamkedja byts nästan aldrig. Ska hålla bilens livslängd sägs det. Men ibland blir även dem slitna.

Vattenpumpen byts när bilen tenderar till att börja koka? Eller när den inte orkar pumpa runt vattnet längre.

Ok thnx...

613 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:

Är det någonting mer man ska byta i motorn som är bra att veta nu när jag endån håller på???

613 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
Darkie skrev:

Är det någonting mer man ska byta i motorn som är bra att veta nu när jag endån håller på???

1 488 Inlägg
3 januari 2011
Jag vet flera e36 och e39 ägare som bytt vattenpumpen i förebyggande syfte när deras bilar rullat nära 20.000 mil, i vissa modeller så kom ju vattenpumpen med plastimpeller och pajade tidigt, så jag hade nog bytt vattenpump för att vara på den säkra sidan och slippa bli ståendes längs vägen när det väl händer.

613 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
itouch skrev:
Jag vet flera e36 och e39 ägare som bytt vattenpumpen i förebyggande syfte när deras bilar rullat nära 20.000 mil, i vissa modeller så kom ju vattenpumpen med plastimpeller och pajade tidigt, så jag hade nog bytt vattenpump för att vara på den säkra sidan och slippa bli ståendes längs vägen när det väl händer.

Jo jag funderar på att göra det endån som du säger för att vara på den säkra sidan...

Sök