Dålig tändspole -symptom?

caromania Forummoderator
4 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Har inte koll på detta med el men det finns det andra som har. Jag har renoverat en Austinmotor (6v) men lyckas inte få den att gå rent på tomgång. Det mesta är kollat och fixat så jag börjar misstänka tändspolen men jag är osäker på om den kan ställa till det.

Fråga: Kan en dålig tändspole fungera helt okej när man varvar lite, men dåligt på tomgång? Eller är den bara antingen hel eller paj/trasig/fungerar ej? Det är inte så att jag vill skaffa en tändspole i onödan då de är ganska dyra (6v) men om det är en möjlig felkälla så finns ju inget val.

edit: jag skulle ju kunna använda min egen spole kan man tycka i felsökningssyfte, men den är konverterad till 12v så det går inte...

Senast redigerat av caromania (4 januari 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2011 · 17 448 Inlägg

Brukar de inte fungera ännu sämre när det blir varma?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
4 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Den här blir inte varm, utan bilen går rent när man lyfter varvet. Fasen det är 80 år gamla prylar så egentligen kan det vara vad som helst, men tändspolen är original, vilket bara det är fantastiskt, men jag misstänker den. Spontant känns det dock som om den antingen kan vara hel eller trasig eftersom det bara är en spole?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TTMotorsport
4 januari 2011 · 196 Inlägg

Har du kollat laddningen ?
Kan ju vara generatorn som inte laddar riktigt vid låga varv = mindre gnista ?

Övriga inställningar är ok ? Sitter väl en enkel SU på den eller ? Tänkte om det kan vara problem med kolven tex som inte "bottnat" = Går för fett vid låga varv

Hur ser tändstiften ut ?

caromania Forummoderator
4 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Laddningen är ju mer eller mindre noll på de där bilarna på tomgång så det ska inte påverka. Det är en gammal typ av dynamo med ett tredje skjutbart kol (Lucas C35). Förövrigt har min Special ingen generator alls, utan går bara på batteri. Det är ganska vanligt att man gör så i England på Specials för att slippa stöket med regulatorer etc. Den går hur många mil som helst på bara batteriet. smile

Förgasare: Det är en zenith fallförgasare på den, en 26va, allt är original såklart, en Ruby som jag renoverat under många år. (Min fars) https://www1.garaget.org/gallery/archive/62494/1036127_86nbpi.jpg

Stift, och alla tändelar är nya, och jag har till o med testat med andra uppsättningar. Jag är lite lost...

I teorin är detta världens simplaste bil att få att gå bra, men det vill sig inte. Sedan kan det ju vara annat, en spökande ventil eller nåt, men det borde inte vara det för allt har varit isärskruvat... Hmmm.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TTMotorsport
4 januari 2011 · 196 Inlägg

Hur ser färgen ut på tändstiften ?

Bluddrar den , eller hur låter den på tomgång ?

Och det går bra på högre varv ?

Låter lite som förgasarproblem

caromania Forummoderator
4 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Hur ser färgen ut på tändstiften ?

Bluddrar den , eller hur låter den på tomgång ?

Och det går bra på högre varv ?

Låter lite som förgasarproblem

Nej det där är sjysst. Vid typ 1500 varv blir det bättre innan dess går den orent, på 3 cyllar men ojämt, inte samma. Rycka kabel ger ingenting.

Frågan är hur en dålig kondensator spökar till det? Den är ny, men det är säkert Kinaskräp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TTMotorsport
4 januari 2011 · 196 Inlägg

Kolla fördelaren , hade problem med rotorn på min som gjorde att den jordade istället för att gå ut till tändstiftet.
Mycket möjligt ! Värt att testa

caromania Forummoderator
4 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Har testat med annan rotor men inte med annan fördelare, det kanske jag skulle göra... Bara inte så sugen att rycka fördelaren från den gröna då den går som en gud... hmm Nåja, the show must go on.

Fortfarande intresserad av någon som kan bekräfta/dementera teorin om tändspolen.

Senast redigerat av caromania (4 januari 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Grongoling
27 februari 2011 · 11 Inlägg

Är det inte så att spolen normalt blir lite ljummen under körning, blir den varm är den trasig. är ingen hejjare på motorer men har en bil som inte startar o har sökt en massa på tändningssystemet

Senast redigerat av Grongoling (27 februari 2011)

hälften vågat hälften vunnet
sik
27 februari 2011 · 1 072 Inlägg

Det är väll igentligen bara att motståndsmäta all elektronik. En spole brukar i regel va på/av om den är trasig. Komptesta är väll ett senare steg för att se så allt lirar i maskinen kanske om man nu inte hittar fel på annat.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
27 februari 2011 · 1 594 Inlägg

caromania skrev:
Har inte koll på detta med el men det finns det andra som har. Jag har renoverat en Austinmotor (6v) men lyckas inte få den att gå rent på tomgång. Det mesta är kollat och fixat så jag börjar misstänka tändspolen men jag är osäker på om den kan ställa till det.

Fråga: Kan en dålig tändspole fungera helt okej när man varvar lite, men dåligt på tomgång? Eller är den bara antingen hel eller paj/trasig/fungerar ej? Det är inte så att jag vill skaffa en tändspole i onödan då de är ganska dyra (6v) men om det är en möjlig felkälla så finns ju inget val.

edit: jag skulle ju kunna använda min egen spole kan man tycka i felsökningssyfte, men den är konverterad till 12v så det går inte...

Fel på en tändspole brukar visa sig när den blir varm men skulle börja söka i tändsystemet och några teorier.
Rejält dränkta stift med dagens bensin ger i regel massor med dumheter i fråga om startproblem eller varvovillighet.
Fördelare... Glapp och allmänt sliten innebär fladdarnde kamvinkel och knepiga symtom kan finnas både vid högt/lågt varv men gå klockrent vid vissa varvtal.
Fel kontaktavstånd eller dålig spänst i fjädern? Tänk på att fjädern dör ifall det blivit en rejäl kortis inne i fördelaren.
Kärvande cetrufugalvikter/fjädrar/mekanik som inte ställer ner tändningen på lågvarv antar det inte är vakkumförställning på den.
Vidare...
Förgasaren. Antar den är i bra skick med munstycken, spällaxel osv. Sen att den är rätt justerad.
Sitter det bränslepump på den eller är det självtryck? Vakkumpump eller mekanisk och ger pumpen isåfall mängd även på lågvarv?
Slitna nockar på kamaxeln=variation i lyfthöjd ger dålig fyllning som kan ge symptom likt dina med dålig fjong i någon cylinder.
En kamdrivning som "ligger efter" men antar det är drev på din och då ska den ju vara direkt felkuggad och då får du andra symptom.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
caromania Forummoderator
1 mars 2011 · 9 296 Inlägg

hotrodder skrev:

caromania skrev:
Har inte koll på detta med el men det finns det andra som har. Jag har renoverat en Austinmotor (6v) men lyckas inte få den att gå rent på tomgång. Det mesta är kollat och fixat så jag börjar misstänka tändspolen men jag är osäker på om den kan ställa till det.

Fråga: Kan en dålig tändspole fungera helt okej när man varvar lite, men dåligt på tomgång? Eller är den bara antingen hel eller paj/trasig/fungerar ej? Det är inte så att jag vill skaffa en tändspole i onödan då de är ganska dyra (6v) men om det är en möjlig felkälla så finns ju inget val.

edit: jag skulle ju kunna använda min egen spole kan man tycka i felsökningssyfte, men den är konverterad till 12v så det går inte...

Fel på en tändspole brukar visa sig när den blir varm men skulle börja söka i tändsystemet och några teorier.
Rejält dränkta stift med dagens bensin ger i regel massor med dumheter i fråga om startproblem eller varvovillighet.
Fördelare... Glapp och allmänt sliten innebär fladdarnde kamvinkel och knepiga symtom kan finnas både vid högt/lågt varv men gå klockrent vid vissa varvtal.
Fel kontaktavstånd eller dålig spänst i fjädern? Tänk på att fjädern dör ifall det blivit en rejäl kortis inne i fördelaren.
Kärvande cetrufugalvikter/fjädrar/mekanik som inte ställer ner tändningen på lågvarv antar det inte är vakkumförställning på den.
Vidare...
Förgasaren. Antar den är i bra skick med munstycken, spällaxel osv. Sen att den är rätt justerad.
Sitter det bränslepump på den eller är det självtryck? Vakkumpump eller mekanisk och ger pumpen isåfall mängd även på lågvarv?
Slitna nockar på kamaxeln=variation i lyfthöjd ger dålig fyllning som kan ge symptom likt dina med dålig fjong i någon cylinder.
En kamdrivning som "ligger efter" men antar det är drev på din och då ska den ju vara direkt felkuggad och då får du andra symptom.

Ah, missade updateringen.
Tack för svar. Nu ska vi se. Lite att fundera på där.

Sedan sist har jag justerat ventilerna ännu en gång, vilket faktiskt är ett rent h-vete på den motorn.

Startar som en dröm på första cranken. Men fladdrar och misständer med lågt oljetryck som följd. Håller man den på ca 1200rpm går den "bra" med tryck på 5psi när den väl är varm. (5psi ja, det stämmer) Väl varm borde den gå bättre än den gör för egen maskin mellan 6-800.

Sliten fördelaraxel borde det kunna vara, samtidigt som jag inte känner ett glapp, vilket jag borde göra.

Vikter är det i fördelaren och fjädrarna är nya men det betyder ju i princip inget. Fördelaren ju gjord så att den ska gå bra på tomgång, vikter och fjädrar är ju för att förställa när man varvar. (?)

Bränsletrycket/flödet finns på tomgång, men räcker det? Jag har inga bra siffror på hur lite som krävs, men väldigt lite skulle jag tro och eftersom det är flottör så ska det ju finnas en viss reserv. Bör inte leda till ojämn tomgång.

Sliten kam, kan det helt klart vara. Optiskt kontrollerad men inte mer än så. Det är drev ja, matchade sådana och den är oerhört okänslig för ventilproblem faktiskt, och jag har till och med schimsat kammen i längsled så dreven synkar perfekt.

Det finns inga dokumenterade grundinställningar för förgasaren men jag vet ju hur andra justerat och gjort likadant. Det är som om tändningen bryts med ojämna mellanrum och inte kommer igång igen förrän den snurrar upp i dryga 1000-1500 (vilket inte är bra med 2 lagrad vev) därav min fundering på tändspolens faktiska funktion.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang