Första dörruppslaget, jag kokar av ilska! Har ni upplevt liknande?

Phed
4 januari 2011 · 242 Inlägg

Kom ut till parkeringen och såg till min fasa att någon ställt sig som ett riktigt fyllo bredvid mig när det fanns platser för 50 bilar till, det var alltså 6 bilar parkerade på hela parkeringen. Fick ett snyggt uppslag på passagerardörren på några mm djup, skrev ett brev till ägaren i bilen och åkte direkt till Bilgård i Eskilstuna där skadan dokumenterades med kamera igen för kostnadsförslag och skrev i ett formulär + bokade tid för reglering av skadan. Ser ut som att det blir en helt ny lack från mittlist och upp över hela dörren.

Nu kanske ni tycker att jag är skvatt galen över ett dörruppslag, men dörren BYTTES i okt -10 och är således helt ny, tillsammans med alla andra dörrar + huv och framruta. Bilen är (var) i ett exceptionellt skick (utställning?) och jag har cashat den ur egen ficka.

http://img207.imageshack.us/img207/169/16284647996910768757985.jpg

http://img718.imageshack.us/img718/9091/16899547996647268757985.jpg

Som ni ser gav jag bilen på min vänstra sida gott med space då det i princip inte är någon som jobbar på skolan nu innan terminen startat, på hans högra sida är det ytterligare 30m parkering fri från bilar, där jag stod och tog kortet som är från håll är det ytterligare en tom parkering med drygt 40m att parkera på.

Vad tycks? Är jag dum i huvudet som ens bryr mig om problemet, och är det ok att brusa upp och kontakta firma på direkten?

caromania Forummoderator
4 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Nej du har rätt att parkera utan att få din bil förstörd. Däremot är ju frågan vem som får betala. Jag kan ju hålla med om att det var dumt av den andre att parkera så nära. Irriterande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Phed
4 januari 2011 · 242 Inlägg

caromania skrev:
Nej du har rätt att parkera utan att få din bil förstörd. Däremot är ju frågan vem som får betala. Jag kan ju hålla med om att det var dumt av den andre att parkera så nära. Irriterande.

Jag utgår ifrån att han eller hans försäkringsbolag går in, att jag skulle betala hans oaktsamhet känns lite väl svennebanan (sosse-svensk).

granadadr
4 januari 2011 · 7 298 Inlägg

nää jag förstår dig,, men tyvärr så finns det idioter som slår upp dörrar i andras bilr precis överallt,, specuiellt på kommunparkeringar har jag märkt,, inkompitenta kärringar???

så jag är rädd att du får fler uppslag hur mkt plats du än lämnar,,

ett ex jag skulle besikta Granadan,, så jag tog den till jobbet parkerade på gräsmattan wink ja gissa varför, hehe

denna sommar var det tokvarmt å gräsmattan var BRUN å död,, då kom en parkarbetare å skällde på mig att jag stod där,, jamen sa jag det är inge fara för gräsmattan att jag står där.. den är för det första död,, sen så tar inte en gräsmatta skada av att man står där nån gång,, jo jag hade stått där hela natten enligt han,, då brann det, å jag skällde ut han efter noter,, så han gick iväg wink

idoter får man tyvärr leva med,, tur man har en skabbig pendlarbil, å kan parkera på Icamaxi utan att vara rädd wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Slickk_dude
4 januari 2011 · 138 Inlägg

Tycker du gjort helt rätt, skulle ha gjort samma sak. Hatar närgågna bilister och inte nog med det så tar dom inte någon som helst hänsyn till andra bilar.

En fråga? ser man någon färg på din bil lr hans som bilen lämnat efter sig så att han inte nekar att han inte gjort något.

beckstroem
4 januari 2011 · 871 Inlägg

Du agerade helt rätt! Dock skulle du även sökt upp vem som äger bilen (72503) och sen skaffat nummer till han/hon och ringt och sagt att de skulle komma ut så du på så vis även kunnat bevisa att det var denne personens fel.

Phed
4 januari 2011 · 242 Inlägg

Slickk_dude skrev:
Tycker du gjort helt rätt, skulle ha gjort samma sak. Hatar närgågna bilister och inte nog med det så tar dom inte någon som helst hänsyn till andra bilar.

En fråga? ser man någon färg på din bil lr hans som bilen lämnat efter sig så att han inte nekar att han inte gjort något.

Nope, har dock ett vittne med mig som vet att han ställde sig där efteråt, och sedan sitter bulan precis där hans dörr möter min. Bilder finns på bilen tagna för någon vecka sedan där bulan inte finns med och jag ställer mig inte på publika parkeringar annars, har en privat parkering hemma där jag inte kan få uppslag och sist men inte minst, jag tvättar bilen för hand 2ggr/vecka (tyck att jag är sjuk i huvudet), det har aldrig funnits en enda fläck på skiten fören idag. Okulärbesiktar ett varv runt bilen varje dag, och det första jag såg när jag kom ut nu vart bulan, det är tragiskt.

(vittnet ung nog att vara min mor, så det är ingen vän i 25-årsåldern som tar mitt parti)

Senast redigerat av Phed (4 januari 2011)

Andromeda Rumpmas
4 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Den stora massan är tyvärr efterblivna när det kommer till att parkera. Så måste det vara tyvärr, jag finner ingen annan förklaring. Människor som annars är trevliga och vettiga tycker att det är en riktig skitsak om de bucklar till någon annan bil eftersom de själva inte bryr sig om sin egen. Det är väl därför man ser så många otvättade, buckliga och misskötta bilar.

Självklart ska du trycka dit den jäveln hårt. Han kommer inte att förstå varför han får betala självrisken på sin försäkring eller lära sig någonting av det (han är ju trots allt efterbliven:P) men rätt ska fan vara rätt. Du hade ändå tur i oturen att bilen faktiskt stod kvar. Klassikern är ju annars att man kommer ut till en repad eller bucklad bil och svinet redan har dragit därifrån.

Man gör vad man kan genom att lämna gott om avstånd till bilarna bredvid och parkera långt från ingångar, men förr eller senare händer det ändå.

"If you make something idiotproof, someone will make a better idiot"

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
caromania Forummoderator
4 januari 2011 · 9 296 Inlägg

Slickk_dude skrev:
... så att han inte nekar att han inte gjort något.

Det var lite det jag menade. sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Funkiee Saab älskare!
4 januari 2011 · 4 597 Inlägg

Jag håller helt med dig, jag blir GALEN på att folk inte kan hålla sina jävla dörrar för sig själv, blev så jävla förbannad o samtidigt lite lessen när jag fick mitt FÖRSTA dörruppslag på min vita saab. En bil från -92 UTAN NÅGOT dörruppslag what so ever, sen får man en riktig jävla bula, tro på fan att man var riktigt förbannad,

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Phed
4 januari 2011 · 242 Inlägg

Pratade nyss med mannen och han säger att han ställde sig med gott om plats på bägge sidorna... neutral WTF! "Jag fattar ingenting"... nehe, nejmen det var ju perfekt.

Funkiee Saab älskare!
4 januari 2011 · 4 597 Inlägg

Asså hur i helvete kan folk inte ställa sig bra o hålla dörrarna för sig själv??

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Slickk_dude
4 januari 2011 · 138 Inlägg

Phed skrev:

Slickk_dude skrev:
Tycker du gjort helt rätt, skulle ha gjort samma sak. Hatar närgågna bilister och inte nog med det så tar dom inte någon som helst hänsyn till andra bilar.

En fråga? ser man någon färg på din bil lr hans som bilen lämnat efter sig så att han inte nekar att han inte gjort något.

Nope, har dock ett vittne med mig som vet att han ställde sig där efteråt, och sedan sitter bulan precis där hans dörr möter min. Bilder finns på bilen tagna för någon vecka sedan där bulan inte finns med och jag ställer mig inte på publika parkeringar annars, har en privat parkering hemma där jag inte kan få uppslag och sist men inte minst, jag tvättar bilen för hand 2ggr/vecka (tyck att jag är sjuk i huvudet), det har aldrig funnits en enda fläck på skiten fören idag. Okulärbesiktar ett varv runt bilen varje dag, och det första jag såg när jag kom ut nu vart bulan, det är tragiskt.

(vittnet ung nog att vara min mor, så det är ingen vän i 25-årsåldern som tar mitt parti)

Vi är nog rätt lika när det gäller bilar, man är mån om det man.

Du får berätta mer om du hör något från den andra bilen, hoppas allt löser sig smile

Andromeda Rumpmas
4 januari 2011 · 3 860 Inlägg

Phed skrev:
Pratade nyss med mannen och han säger att han ställde sig med gott om plats på bägge sidorna... neutral WTF! "Jag fattar ingenting"... nehe, nejmen det var ju perfekt.

Fyll i en skadeanmälan och skicka in och skriv i ditt parkeringsretard som motpart och vållande samt en beskrivning av hur olyckan gått till med dina kompletterande foton och vittnesuppgifter osv. Försäkringsbolaget kommer då att vilja att din motpart lämnar in sin egen redogörelse. Vägrar han går de troligen på din historia rakt av, och nekar han är det troligt att de ändå går på din historia eftersom du kunnat lämna en riktigt bra och logisk redogörelse där man får situationen sakligt framställd och logiskt redogjord för t o m i dessa inlägg.
Man ser ju t ex redan på första bilden att han knappast "lämnat så gott om plats" att han inte kunnat slå in sin dörr i din.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Phed
4 januari 2011 · 242 Inlägg

Andromeda skrev:

Phed skrev:
Pratade nyss med mannen och han säger att han ställde sig med gott om plats på bägge sidorna... neutral WTF! "Jag fattar ingenting"... nehe, nejmen det var ju perfekt.

Fyll i en skadeanmälan och skicka in och skriv i ditt parkeringsretard som motpart och vållande samt en beskrivning av hur olyckan gått till med dina kompletterande foton och vittnesuppgifter osv. Försäkringsbolaget kommer då att vilja att din motpart lämnar in sin egen redogörelse. Vägrar han går de troligen på din historia rakt av, och nekar han är det troligt att de ändå går på din historia eftersom du kunnat lämna en riktigt bra och logisk redogörelse där man får situationen sakligt framställd och logiskt redogjord för t o m i dessa inlägg.
Man ser ju t ex redan på första bilden att han knappast "lämnat så gott om plats" att han inte kunnat slå in sin dörr i din.

Tackar för detta svaret, han var som sagt oförstående i telefonen och dissade mina uppgifter ganska totalt och la sedan på luren, fick sedan hans mailadress efter att jag frågat via sms och mailade bilderna med en förklaring om hur jag såg på saken. Får se vart skutan bär från nu.

steifan DR!FTT3KN!K3R
4 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Skulle kunna vara så att han helt enkelt missade att han gjorde det och därför
är oförstående. Kan man hoppas, brukar väl vara en första reaktion att förneka.


Har själv klarat mig helt utan dörruppslag pga mycket defensiv parkeringsstrategi.


[ Lyckades dock vara med om att en gubbe backade fast sitt drag på sin Toyota Corolla
under min stötfångare. Hade parkerat i ett hörn på en parkering och sa till tjejen
att "här blir man inte påkörd" lol Har en tacksam bil att köra på iofs.. haha
]

Andromeda Rumpmas
4 januari 2011 · 3 860 Inlägg

steifan skrev:
Skulle kunna vara så att han helt enkelt missade att han gjorde det och därför
är oförstående. Kan man hoppas, brukar väl vara en första reaktion att förneka.


Har själv klarat mig helt utan dörruppslag pga mycket defensiv parkeringsstrategi.


[ Lyckades dock vara med om att en gubbe backade fast sitt drag på sin Toyota Corolla
under min stötfångare. Hade parkerat i ett hörn på en parkering och sa till tjejen
att "här blir man inte påkörd" lol Har en tacksam bil att köra på iofs.. haha
]

Svårt för honom att neka när han sitter fast där med draget under stötfångaren i alla fall tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
RoobsteR R som i Robban....
4 januari 2011 · 122 Inlägg

lider med dig, hoppas det löser sig!

fast det är ju ta mig f*n en klassiker det där, det kvittar om hela parkeringen är tom förutom du själv när du parkerar bilen och när du kommer tillbaks så står det jämt en bil parkerad brevid och nära!
verkar som vissa inte kan parkera ^^

Volvo V70 2.4D "Mette" (2008)
Streeetkadett Volvotrimmare
4 januari 2011 · 323 Inlägg

Du gjorde rätt, det är förjävligt när det händer nå sånt.
Hände typ samma för mig, skulle bara in på banken i sommras och när ja kom ut igen så va halva dörren intryckt... och ingen bil syndes.. somtur har man "bara" en volvo så det är lätt med delar men de är tråkigt när folk inte kan stå för de dom gör..

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Phed
4 januari 2011 · 242 Inlägg

Sitter med försäkringsbolaget i luren nu. Ska bifoga bilderna + bilder innan på bilen, så det är väl i princip löst då hon utefter samma uppgifter jag tog upp här är tvärsäker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang