Ta ur stereo i Saab 9-5/koda om beg stereo

Portvakten
6 januari 2011 · 29 Inlägg

Stereon i min 9-5:a har packat ihop helt och hållet och jag måste plocka ut den. Då bilen är en 01:a tänker jag inte lägga ner några större pengar på en ny stereo utan jaga en beg på t.ex. skroten. Pratade med min lokala Saab-handlare och han sa att det går hur enkelt som helst att plocka ut den om man bara har en gammal cykeleker eller en trådgalge som man kan böja till och stoppa in i de fyra hålen och sen "bara" plocka ut den. Funkade inte så bra, åkte tillbaka till Saab, pratade denna gång med en annan i personalen som sa att det absolut inte fungerar med eker eller galge, endast med specialnycklar hos verkstaden. Så nu undrar jag om det finns någon som vet hur man egentligen kan plocka ut den på enklaste sätt. Dessutom nämnde hon jag pratade med vid andra besöket att man måste koda om en beg stereo till 9-5 om man plockar den från en bil till en annan, någon som vet hur man gör det? wink

ChriZtoffer GAS democar 2018!
6 januari 2011 · 8 744 Inlägg

Testa 4st 3" spik för att få lös den, borde fungera. Ang. kodningen så krävs en TECH-II som ska finnas hos alla SAAB-verkstäder, så bara att åka dit med den nya (samt chassinumret från bilen du köpt den från) å få den inprogrammerad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Funkiee Saab älskare!
6 januari 2011 · 4 597 Inlägg

Pilla ut SID o dra bakefrån, tänk på o inte dra i ramen utan i stereon, är du stak nog ploppar stereon ut wink har du band i stereon stoppa in några fingrar där i o dra samtidigt som du drar från baksidan smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Portvakten
6 januari 2011 · 29 Inlägg

Har bara cd på den, men nånstans kan jag nog ta tag och dra big_smile
Men det krävs alltså inget särskilt förutom att frigöra den från låsen med t.ex. 3" spik? Hmm, då borde ju fungera med den gamla galge jag hade med, fast jag får väl pröva spikmetoden och dra utav bara h-e! big_smile
Tack för tipsen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang