6668
Sök

Blackout !? gjuta glasfiber så det blir spegelvänt ?

1 944 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
Hejsan, har ett stort problem, och jag vet inte om det jag vill nå inte är möjligt, så kan vara därför jag inte kommer på någon lösning.. roll

problemet är att jag har en sidokjol, vänster sidokjol, men jag vill ha en höger oxå, så har suttit o funderat på om det går att gjuta av min vänstra på nått sätt så jag sedan kan tillverka en höger kjol oxå, men jag får fan inte fram en enda lösning..

är det möjligt så snälla kom med en idé ! tongue

mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

178 Inlägg
8 januari 2011
lättast men sämst:
gjuta av den i latex och vända ut och in på den, fylla med gips och plasta mot den.

jobbigare men bättre:  (sen får du ju även mallar att plasta på i framtiden om någon skulle gå sönder)
skära kjolen i skivor, rita av bitarna på tunna träskivor, skär efter strecket, limma ihop dom (ena speglad och den andra vanlig) slipa så dom blir jämna och fina, plasta på trämallarna.

(alternativ till att kapa sönder är att du gör en modell i autocad eller liknande som du skriver ut)

sen överdrivet som bara är bra om du får för dig att börja spegla saker på heltid eller tycker om att bygga onödiga saker bara för byggandets skull

bygg en speglare:

# = borrspets och kula

#[ borr med liten fräsbitt fäst på en kuggstång ]
                                                ( litet kugghjul )
                                     [ annan kuggstång med en liten kula i änden ]#

fäst denna anordning på en axel med fjädrar (eller någon form av hydralisk dämpning) så att den kan föras upp och ner utan att du behöver hålla hela vikten själv

bygg en liten åkvagn åt hela ekipaget

fäst kjolen (eller vad du vill spegla) på ett bord i lagom höjd och fäst en frigolitbit mitt emot på ett annat bord i samma höjd

starta borren, tryck den lilla kulan mot det du vill spegla, dra kulan över hela ytan tills frigolitbiten har samma form, gjut på frigoliten, plasta i den nygjorda formen.

1 944 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
qazse skrev:
lättast men sämst:
gjuta av den i latex och vända ut och in på den, fylla med gips och plasta mot den.

jobbigare men bättre:  (sen får du ju även mallar att plasta på i framtiden om någon skulle gå sönder)
skära kjolen i skivor, rita av bitarna på tunna träskivor, skär efter strecket, limma ihop dom (ena speglad och den andra vanlig) slipa så dom blir jämna och fina, plasta på trämallarna.

(alternativ till att kapa sönder är att du gör en modell i autocad eller liknande som du skriver ut)

sen överdrivet som bara är bra om du får för dig att börja spegla saker på heltid eller tycker om att bygga onödiga saker bara för byggandets skull

bygg en speglare:

# = borrspets och kula

#[ borr med liten fräsbitt fäst på en kuggstång ]
                                                ( litet kugghjul )
                                     [ annan kuggstång med en liten kula i änden ]#

fäst denna anordning på en axel med fjädrar (eller någon form av hydralisk dämpning) så att den kan föras upp och ner utan att du behöver hålla hela vikten själv

bygg en liten åkvagn åt hela ekipaget

fäst kjolen (eller vad du vill spegla) på ett bord i lagom höjd och fäst en frigolitbit mitt emot på ett annat bord i samma höjd

starta borren, tryck den lilla kulan mot det du vill spegla, dra kulan över hela ytan tills frigolitbiten har samma form, gjut på frigoliten, plasta i den nygjorda formen.

tusen tack ! smile

den där första med latex, funkar verkligen den. känns som latexen blir alldeles mjuk o tappar rätt form ?
funkar den så blir det att göra ett försök med det..

mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

1 653 Inlägg
8 januari 2011
eller enklast och billigast, släng skiten och köp två nya smile
inget skämt, serriöst menat...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

16 197 Inlägg
8 januari 2011
Thullen skrev:

måste hålla me dig.. e de en "standard kjol" så skulle ja inte ens fundera på att göra en själv.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 944 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
evilaudio skrev:
Thullen skrev:

måste hålla me dig.. e de en "standard kjol" så skulle ja inte ens fundera på att göra en själv.

är ingen standard dessvärre, känns surt att behöva lägga ut 3 - 4000kr på nya kjolar när det kostar max 1000kr att tillverka en ny hmm

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

612 Inlägg
9 januari 2011
Man får fråga sig om det verkligen kommer vara så billigt när man lagt all tid och allt arbete som krävs för att tillverka en plugg från scratch. Hade du haft en kjol att gjuta av, ens en trasig som behöver lappas ihop, DÅ hade det varit lönt att göra jobbet. Men som sagt, när man behöver börja med i bästa fall några profilmallar, då kan man nog räkna ut vad man gör på fritiden dom närmaste helgerna...

Jag gör gärna grejer själv också, men någonstans får man dra en gräns. Kan man få ihop de extrapengar det kostar att köpa grejerna färdiga genom att samla pantflaskor på tiden man sparar, då är gränsen nådd.

1 653 Inlägg
9 januari 2011
b0nd3n skrev:
evilaudio skrev:
Thullen skrev:

är ingen standard dessvärre, känns surt att behöva lägga ut 3 - 4000kr på nya kjolar när det kostar max 1000kr att tillverka en ny hmm

1000 spän är ett rejält understatement...
materialet är inte direkt billigt, och för att inte tänka på all jäkla tid du måste lägga ner på det.
Och om du dessutom inte har jobbat med glasfiber osv innan så kommer resultatet garanterat inte bli till din belåtenhet såvida du inte har riktigt låga förväntningar på resultatet.

det är inte bara materialet till kjolen du ska ha, du ska även bygga en form, göra en plugg, ha alla verktyg osv osv...

det kommer kännas ännu mer surt att ha lagt ner 2-3000 spän (för det kommer det säkerligen kosta dig i slutändan) och det ser ut som skit, istället för att ha slantat upp för nya prylar direkt.
det är SÅ mycket enklare att köpa nytt.
Som redan sagt, hade du haft en trasig kjol som skulle repareras så hade det vart miljoner ggr enklare.
Men att bygga upp en exakt spegelvänd replika är långt ifrån enkelt.

Men vill du lägga ner de hundra timmarna (minst) på att göra en ny kjol för att spara nån tusenlapp så go for it.
Men rekommendationen är ändå att bita i det sura äplet och köpa nytt eller helt enkelt hitta några andra billigare kjolar, för det är helt enkelt inte värt allt jobb, speciellt om du aldrig jobbat med glasiber innan.

Nissan R32 Skyline

1 168 Inlägg
1 944 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
Thullen skrev:
b0nd3n skrev:
evilaudio skrev:

1000 spän är ett rejält understatement...
materialet är inte direkt billigt, och för att inte tänka på all jäkla tid du måste lägga ner på det.
Och om du dessutom inte har jobbat med glasfiber osv innan så kommer resultatet garanterat inte bli till din belåtenhet såvida du inte har riktigt låga förväntningar på resultatet.

det är inte bara materialet till kjolen du ska ha, du ska även bygga en form, göra en plugg, ha alla verktyg osv osv...

det kommer kännas ännu mer surt att ha lagt ner 2-3000 spän (för det kommer det säkerligen kosta dig i slutändan) och det ser ut som skit, istället för att ha slantat upp för nya prylar direkt.
det är SÅ mycket enklare att köpa nytt.
Som redan sagt, hade du haft en trasig kjol som skulle repareras så hade det vart miljoner ggr enklare.
Men att bygga upp en exakt spegelvänd replika är långt ifrån enkelt.

Men vill du lägga ner de hundra timmarna (minst) på att göra en ny kjol för att spara nån tusenlapp så go for it.
Men rekommendationen är ändå att bita i det sura äplet och köpa nytt eller helt enkelt hitta några andra billigare kjolar, för det är helt enkelt inte värt allt jobb, speciellt om du aldrig jobbat med glasiber innan.

har arbetat rätt mycket med att gjuta med glasfiber, så det är inga problem, verktyg och material har jag redan.. så jag står fast vid att det inte skulle gå på mer än 1000kr att tillverka en till..

men jag får tacka för alla tips och synpunkter, jag kommer försöka gjuta en till, kan uppdatera med bild när och om jag blir klar ! tongue

mvh
Andreas

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

1 653 Inlägg
9 januari 2011
ja om du redan jobbat med glasfiber så sätter du allt i en helt annan situation kostnadsmässigt.

lycka till, och posta en bild på resultatet sen smile

Nissan R32 Skyline

Ustkaka
506 Inlägg
12 januari 2011
Jo, Du står "Fuck you drifters ! real cars don't go sideways !!" och inte så förvånande så kör du saab.
Ingen vill ju egentligen ha framhjulsdrift... när ska saabfolket komma ut ur garderoben? :p

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
12 januari 2011
Sami-B skrev:
Jo, Du står "Fuck you drifters ! real cars don't go sideways !!" och inte så förvånande så kör du saab.
Ingen vill ju egentligen ha framhjulsdrift... när ska saabfolket komma ut ur garderoben? :p

Öööhhmmm va?hmm

2slow

1 944 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Sami-B skrev:

Jag har mestadels ägt RWD, men tycker inte det är nå fel på FWD, gillar framhjulsdrift, men på vintern får det gärna va bakhjulsdrift så man kan mysa i nysnön tongue

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 januari 2011
Sami-B skrev:

en sån åsikt kan du ju hålla för dig själv, tycker du på fullt allvar att den tillför någonting?
folk tycker olika, thats it.
tänk en gång extra innan du öppnar käften nästa gång.

MVH

Sök