Byte av kammrem ford focus

killercow
9 januari 2011 ·

Behöver byta kammremen på forden. är en focus av den första modellen med 1,6 motor. har lite frågor ang. detta?

Mekonomen tar ca 1000kr för en satts med rem och rulle mm men då får jag göra det själv.
nån som vet hur pass avanserat detta är? aldrig bytt själv utan gjort de på andra bilar på verkstad. vore kanske kul göra själv nån gång

Nån som vet vad det går på om dom gör det på ford eller mekonomen? ca pris alltså?

Jocke91
9 januari 2011 · 138 Inlägg

Skulle nog inte ge mig på det själv hemma, har du tillgång till specialverktygen man behöver ha för att låsa fast dreven? Vevaxelhjulet är löst så du måste se till att maskin inte kan gå runt när du släpper remmen.

NIzmO Ollikkala Racing
9 januari 2011 · 1 724 Inlägg

Jag jobbar på en Ford verkstad men byter faktiskt inte kam-remmar själv så kan inte ge tips på så vis men kan säga att det är inte ovanligt att vi får in focusar med 1,6 motorer där ägaren har försökt att byta själv för att sedan ha en komplös motor.

Det är vissa smågrejer som krånglar till det som t.ex löst vevaxelhjul utan kil så inte äns jag skulle vilja göra mitt första kam-rems byte på dessa motorer utan övervakning av nån som kan det.

Ang. pris på verkstad så är det bara att ringa runt för lägsta pris.

Senast redigerat av NIzmO (9 januari 2011)

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
killercow
9 januari 2011 ·

NIzmO skrev:
Jag jobbar på en Ford verkstad men byter faktiskt inte kam-remmar själv så kan inte ge tips på så vis men kan säga att det är inte ovanligt att vi får in focusar med 1,6 motorer där ägaren har försökt att byta själv för att sedan ha en komplös motor.

Det är vissa smågrejer som krånglar till det som t.ex löst vevaxelhjul utan kil så inte äns jag skulle vilja göra mitt första kam-rems byte på dessa motorer utan övervakning av nån som kan det.

Ang. pris på verkstad så är det bara att ringa runt för lägsta pris.

Du vet inte vad de ligger på i pris ca? 2,3,4000?

NIzmO Ollikkala Racing
9 januari 2011 · 1 724 Inlägg

nej tyvärr så har jag riktigt dålig koll på priserna.

- Time Attack -
FenioN
22 mars 2011 · 120 Inlägg

såg tråden nu tänkte kolla om du kollat vad priset är var på kamremsbytet?

Saab 9-5 2.0t -04
Ayman90
23 mars 2011 · 6 Inlägg

jag vet allafall att de finns ett företag som har jävligt billiga bildelar till alla olika bilar. ja köpte själv min volvo kamrem därifrån. www.hseuropeoil.se. tel : 0703388937. prova dära!

Volkswagen Passat CC 200 TSI "White Shhhark" (2009)
killercow
24 mars 2011 ·

kammrems byte rekomenderas inte att göra själv på denna motorn. dom gjorde det på ford och det tog 5 timmar för dom som har vanan och utrustningen. krävs en del special verktyg.

3500:- tog ford för byte å allt. typ kampanjerbjudande man får från dom när det är dags för byte ordinarie pris var 4200:- har jag för mej dom sa. då bytte dom rullen oxå

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang