Komp test på volvo 945 B230 FT

volvo_owner
9 januari 2011 · 95 Inlägg

jaha nu har man varit och gjort ett komp test.
vet ej om det var bra eller dåligt...

Värderna jag fick var:

4.e cylindern : 10,9 kg/cm2
3.e cylindern : 10,5 kg/cm2
2.e cylindern : 9,9 kg/cm2
1.e cylindern : 9 kg/cm2

vet ej vad orginal värdena ska vara.
men tycker det skiljer så mycket mellan värderna....

Någon som har nån ide ????

RD_87 Skrotsamlare
9 januari 2011 · 4 031 Inlägg

Det är för stora skillnader för att vara bra. Upp till 25% är i allmänhet körbart men knappast bra. Max 10% kan betraktas som OK.
Kassa ringar eller otäta ventiler?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
volvo_owner
9 januari 2011 · 95 Inlägg

är på väg att byta topp här i dagarna , som är i ordning gjord av Ultra motors i södertälje.
Men ville kolla kompen, så om det var något fel på tex ringarna så passar jag på att byta dom också...

Bensinskallen P o r s c h e
9 januari 2011 · 1 700 Inlägg

Är nog läge att göra de då!

Av vad jag lärt mig brukar man inte få sånt ojämnt/ dåligt komp av ventilerna, snarare ringarna då

Men även om ringarna inte är dåliga så gör det ju inget, de lär bli dåliga i framtiden ändå och då är det skönt att veta att det är gjort wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
RD_87 Skrotsamlare
9 januari 2011 · 4 031 Inlägg

Byta topp utan att byta ringar och lager är väl att vara lite väl snål? Om man ska ha bilen ett tag och trivs är det väl bäst att göra allt rätt på en gång?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
volvo_owner
9 januari 2011 · 95 Inlägg

sant, får ta och fixa ringar och lager.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang