Multipla elfel, Citroën Xantia 1.9 (typ -00:a)

benzin
10 januari 2011 · 68 Inlägg

Hej, en kompis till mig fick problem med sin Xantia 1.9 årsmodellen kring 2000 tror jag). Han hade alldeles för mycket snö på vindrutan och av ren lathet försökte han använda vindrutetorkarna för att få bort det. Det resulterade i att flera saker slutade fungera och/eller började krångla.

Vindrutetorkare fram och bak har lagt av, liksom alla elhissar och kupéfläktarna. Dessutom beter sig både lyktorna och instrumentbelysningen knasigt (automatiken fungerar inte utan allt måste slås på manuellt).  Även varningslampan för laddningen lyser konstant, men det lustiga är att generatorn faktiskt verkar ladda batteriet (spänningen på batteriet stiger markant när motorn startas, till drygt 14 V).

Jag försöker hjälpa honom med detta felet, och sitter med Haynes trevliga servicebok. Misstänker att det kanske är en specifik jordningspunkt ("MC11" i elschemat) som är dålig, men jag hittar ingen information om VAR denna jordningspunkt sitter. Någon som vet detta?

Övriga tips att ge? Lite frustrerande är att allt är så jävla inkapslat på denna bil (liksom många moderna bilar antar jag). Det är svårt att komma åt kablar och dylikt.

Tack på förhand

NMI
11 januari 2011 · 1 045 Inlägg

han har nog bara bränt en säkring för att det gick tungt,, kolla vilken säkring/relä som går till vindrutetorkarna,,  och elhiss,,,

eller så har jan fått in fukt nång stans, pröva ha den i varmgarage med motorvärmaren i och liten glipa så fukten tar sig ut,

Senast redigerat av NMI (11 januari 2011)

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
benzin
11 januari 2011 · 68 Inlägg

Tack för tipset, men jag glömde nämna att vi såklart kollat alla säkringar. De verkar vara hela allihopa. En osäkerhet är själva säkringshållaren dock. Enligt min kompis så ser den "trasig" ut men när vi mätte på några olika säkringar till de förbrukare som strular så verkade de hela och fungerande (kunde mäta +12V på båda sidorna av säkringen).

Han har haft den ståendes i ett uppvärmt lager ganska länge men det verkar inte ha hjälpt.

Nästa gång vi åker dit (tyvärr ganska långt att åka) så tänkte jag mäta på kontakten till vindrutetorkaren. Ska bli intressant att se vad det ger för resultat.

benzin
23 januari 2011 · 68 Inlägg

Hej, vi var på bilen igår och lyckades till slut hitta felet. För det första, bilen är årsmodell 1998, inte 2000 som jag skrev.

Efter att ha mätt en mystisk konstant spänning på bara 1.7 V i matningen till vindrutetorkarmotorn plus några andra förbrukare (säkringar F22, F24, F28, F30), men 12 V på alla andra förbrukare, så funderade jag på om det kanske var tändningslåset som var trasigt. Vi rev bort kåpan kring ratten, och hittade då en gömd säkring som dessutom var trasig! Exakt vad den är kopplad till orkade vi inte kolla, utan vi bytte den och kunde konstatera att allt nu fungerade igen.

Säkringen såg ut att vara nåt slags hembygge. Kan tillägga att bilen även har några andra hemgjorda modifieringar i elsystemet...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang