4688
Sök

Nybörjare

2 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjeeenare.

Jag är helt ny på det här med billjud osv. En riktik gröngöling så ni får ha tålamod med mig wink

Har en gammal skitbil som jag tänkte trycka in lite ljud i, har börjat med att sätta in 2 st 6x9 i hatthyllan och nu är det dags att gå vidare. Har 2 st små orginalhögtalare framme i bilen som jag valt att koppla ur, har blivit informerad att dom kallas twitters(?) Och ljudet skär sig när jag vrider upp volymen lite. Bör jag koppla in dom?

Ska nu sätta in 2 högtalare i framdörrarna och frågan är vilken storlek jag ska ha på dom?
Ska köpa en ny bilstereo, vad ska jag titta extra noga på? 4x40W vad duger det till bör jag köpa 4x50? Behöver jag ett slutsteg?

Vid ett senare skede ska jag sätta in en baslåda i bagageutrymmet, då antar jag att ett slutsteg är oundvikligt?

Finns det några scheman, lathund ni kan länka på hur man ska göra kopplingar, vilka slutsteg man behöver för olika högtalare, effekt osv?

Hoppas nån kan hjälpa mig och ursäkta mig för min okunskap haha.

451 Inlägg
11 januari 2011
#2
Tja!
tweeters=diskanter wink

Det lättaste man kan göra när det gäller bilstereo är att gå vilse i watt-djungeln.
Många huvudenheter har t.ex. 4x50 watt MAX med massor av distorsion som eldar upp högtalarna till oxider.
Min högst personliga uppfattning är att de sällan lämnar mer än 10 watt RMS (det vill säga kontinuerlig effekt utan distorsion.)

Distorsion betyder att stereon försöket att mata ut mer effekt än vad som är möjligt. Detta leder till att signalen som skickas till högtalarna mer och mer liknar likström. Alltså de rör sig inte fullt som de ska och står stilla en millisekund eller så. = brända högtalare tillslut. (Just det! Man bränner oftast högtalare med FÖR LITE effekt! För mycket, ren, effekt slår oftast istället sönder högtalaren mekaniskt)

Därför bör man alltid skaffa ett steg till alla högtalare i bilen. ett 4x50 watt RMS (!) räcker väldigt lång. Då får du inte det bruset när du höjer upp och allting låter renare.

Det andra felet många gör är att BARA kolla på antal watt RMS steg lämnar. Steget skall ha kontroll över högtalarna också. Billiga monosteg arbetar ofta nära kortslutning (1 ohm) medan dyrare har samma effekt, fast i t.ex. 4 ohm. Detta leder till att mindre ström och mer volt skickas till högtalarna (= de brinner inte upp av mycket effekt samt man får en helt annan kontroll över högtalaren)

Kvalitet kostar - inte bara pengar.
Skall man inte göra åverkan på dörrsidorna så kvittar det i princip vilka högtalare du köper. -det låter på ett ungefär lika illa. med andra ord. Dyra högtalare+dålig installation= pengar i sjön

Edit: distorsion var visst lite svårt att beskriva utan att använda jobbiga termer, så ni som begriper er på distorsion kommer att säga att det inte alls blir som likström, utan en fyrkantsvåg. I know, I know... Not the same...

Detta kan vi väl kalla för en kraschkurs i att få lite kött på benen om bilstereo. wink
Senast redigerat av Rigan (11 januari 2011)

3 187 Inlägg
11 januari 2011
#3
farsking21 skrev:
Tjeeenare.

Jag är helt ny på det här med billjud osv. En riktik gröngöling så ni får ha tålamod med mig wink

Har en gammal skitbil som jag tänkte trycka in lite ljud i, har börjat med att sätta in 2 st 6x9 i hatthyllan och nu är det dags att gå vidare. Har 2 st små orginalhögtalare framme i bilen som jag valt att koppla ur, har blivit informerad att dom kallas twitters(?) Och ljudet skär sig när jag vrider upp volymen lite. Bör jag koppla in dom?

Ska nu sätta in 2 högtalare i framdörrarna och frågan är vilken storlek jag ska ha på dom?
Ska köpa en ny bilstereo, vad ska jag titta extra noga på? 4x40W vad duger det till bör jag köpa 4x50? Behöver jag ett slutsteg?

Vid ett senare skede ska jag sätta in en baslåda i bagageutrymmet, då antar jag att ett slutsteg är oundvikligt?

Finns det några scheman, lathund ni kan länka på hur man ska göra kopplingar, vilka slutsteg man behöver för olika högtalare, effekt osv?

Hoppas nån kan hjälpa mig och ursäkta mig för min okunskap haha.

vill du inte koppla in så mycket så kör på ett 4 kanals steg? sen köper du ett högtalar kit att ha fram. midbas+ separat diskant. sen driver du det på två kanaler på steget, och sen driver du 6x9orna på de andra två kanalerna.
sen när du har skaffat en baslåda så driver du den på  steget istället för 6x9orna. dessa kan du driva på stereon smile
hur mycket har du tänkt lägga på stereo steg och högtalare?


DLS
1 147 Inlägg
11 januari 2011
#4
Han är nybörjare (precis som mig..) så de bästa tipsen är att installera rätt, det gör allt...

Edit: Som rigan skrev så är det svårt att få till bra ljud utan modifikation.. Det bästa du kan göra utan större inverkan är att dämpa och få det tätt.
Senast redigerat av huntelaar (11 januari 2011)

3 187 Inlägg
11 januari 2011
#5
huntelaar skrev:
Han är nybörjare (precis som mig..) så de bästa tipsen är att installera rätt, det gör allt...

Edit: Som rigan skrev så är det svårt att få till bra ljud utan modifikation.. Det bästa du kan göra utan större inverkan är att dämpa och få det tätt.

att installera rätt gör en hel del, men inte allt..
varför inte köpa nya grejer och sen göra det rätt?


DLS
1 147 Inlägg
11 januari 2011
#6
big-jepp skrev:
huntelaar skrev:
Han är nybörjare (precis som mig..) så de bästa tipsen är att installera rätt, det gör allt...

Edit: Som rigan skrev så är det svårt att få till bra ljud utan modifikation.. Det bästa du kan göra utan större inverkan är att dämpa och få det tätt.

att installera rätt gör en hel del, men inte allt..
varför inte köpa nya grejer och sen göra det rätt?

Att installera är allt, en usel installation leder till skrikigt tråkigt ljud. Midbasen försvinner helt och blir totalt uddlös...

Jag sa inget om att han inte behövde köpa nya grejor, det är definitivt ett måste...

Dock ska man poängtera att installerar du biltemas högtalare rätt och monterar ett par nya DLS, JBL etc fel så kommer biltemas låta bättre.

3 187 Inlägg
11 januari 2011
#7
huntelaar skrev:
big-jepp skrev:
huntelaar skrev:
Han är nybörjare (precis som mig..) så de bästa tipsen är att installera rätt, det gör allt...

Edit: Som rigan skrev så är det svårt att få till bra ljud utan modifikation.. Det bästa du kan göra utan större inverkan är att dämpa och få det tätt.

att installera rätt gör en hel del, men inte allt..
varför inte köpa nya grejer och sen göra det rätt?

Att installera är allt, en usel installation leder till skrikigt tråkigt ljud. Midbasen försvinner helt och blir totalt uddlös...

Jag sa inget om att han inte behövde köpa nya grejor, det är definitivt ett måste...

Dock ska man poängtera att installerar du biltemas högtalare rätt och monterar ett par nya DLS, JBL etc fel så kommer biltemas låta bättre.

okej, du menar så wink trodde du menade att han exempel skulle dämpa dörrarna och sen skita i att köpa nya högtalare wink
nu förstår jag smile självklart är även installationen mycket viktig!


1 212 Inlägg
11 januari 2011
#8
farsking21 skrev:
Tjeeenare.

Jag är helt ny på det här med billjud osv. En riktik gröngöling så ni får ha tålamod med mig wink

Har en gammal skitbil som jag tänkte trycka in lite ljud i, har börjat med att sätta in 2 st 6x9 i hatthyllan och nu är det dags att gå vidare. Har 2 st små orginalhögtalare framme i bilen som jag valt att koppla ur, har blivit informerad att dom kallas twitters(?) Och ljudet skär sig när jag vrider upp volymen lite. Bör jag koppla in dom?

Ska nu sätta in 2 högtalare i framdörrarna och frågan är vilken storlek jag ska ha på dom?
Ska köpa en ny bilstereo, vad ska jag titta extra noga på? 4x40W vad duger det till bör jag köpa 4x50? Behöver jag ett slutsteg?

Vid ett senare skede ska jag sätta in en baslåda i bagageutrymmet, då antar jag att ett slutsteg är oundvikligt?

Finns det några scheman, lathund ni kan länka på hur man ska göra kopplingar, vilka slutsteg man behöver för olika högtalare, effekt osv?

Hoppas nån kan hjälpa mig och ursäkta mig för min okunskap haha.

bra tråd att följa, du kommer att få alla svar du önskar:  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=113689

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

DLS
1 147 Inlägg
11 januari 2011
#9
Nej högtalare är ett måste och det skiljer bra mycket i kvalite på original och tex ett koax-element på 1000 kr paret.

Sen dämpning av dörrarna ger högtalarna en bra förutsättning att spela bra i dörren vilket även ger bättre tryck i kupén.

2 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#10
Tack så mkt för alla svar. Ska sätta igång med byggandet nu smile


Sök