Tja!
tweeters=diskanter

Det lättaste man kan göra när det gäller bilstereo är att gå vilse i watt-djungeln.
Många huvudenheter har t.ex. 4x50 watt MAX med massor av distorsion som eldar upp högtalarna till oxider.
Min högst personliga uppfattning är att de sällan lämnar mer än 10 watt RMS (det vill säga kontinuerlig effekt utan distorsion.)
Distorsion betyder att stereon försöket att mata ut mer effekt än vad som är möjligt. Detta leder till att signalen som skickas till högtalarna mer och mer liknar likström. Alltså de rör sig inte fullt som de ska och står stilla en millisekund eller så. = brända högtalare tillslut. (Just det! Man bränner oftast högtalare med FÖR LITE effekt! För mycket, ren, effekt slår oftast istället sönder högtalaren mekaniskt)
Därför bör man alltid skaffa ett steg till alla högtalare i bilen. ett 4x50 watt RMS (!) räcker väldigt lång. Då får du inte det bruset när du höjer upp och allting låter renare.
Det andra felet många gör är att BARA kolla på antal watt RMS steg lämnar. Steget skall ha kontroll över högtalarna också. Billiga monosteg arbetar ofta nära kortslutning (1 ohm) medan dyrare har samma effekt, fast i t.ex. 4 ohm. Detta leder till att mindre ström och mer volt skickas till högtalarna (= de brinner inte upp av mycket effekt samt man får en helt annan kontroll över högtalaren)
Kvalitet kostar - inte bara pengar.
Skall man inte göra åverkan på dörrsidorna så kvittar det i princip vilka högtalare du köper. -det låter på ett ungefär lika illa. med andra ord. Dyra högtalare+dålig installation= pengar i sjön
Edit: distorsion var visst lite svårt att beskriva utan att använda jobbiga termer, så ni som begriper er på distorsion kommer att säga att det inte alls blir som likström, utan en fyrkantsvåg. I know, I know... Not the same...
Detta kan vi väl kalla för en kraschkurs i att få lite kött på benen om bilstereo.
