4280
Sök

Volvo 7 serie/2 Serie med V8 Diesel.. ??

3 292 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
Tror inte det finns någon 350 som har tillräckligt lågt vrid för att kunna reggas i en 2/7/900.
Vet att det är populärt att regga med Cheva 305 och sedan byta motor.
Ofta syns det ju ingen skillnad utanpå motorn och de flesta besiktningsmän har inte tillräcklig koll.

Självklart inte godkänt egentligen... Men det är så många gör... wink

Detta handlar inte om bensin.. det är en dieseltråd.. en 5,7 liters DX motor har 278Nm i vrid  alltså 3Nm mer än vad som tillåts i Volvo 240... samt att den är på 106 hästar.. vilket inte heller är nåt problem.

Tittar man på 7 Serien.. så tillåts det ännu mer vrid än 275Nm alltså blir inte en 5,7 DX nåt problem alls i en 7 serie...

Frågan är avgaskraven..    reggar man den som ombyggt fordon så ska det inte vara nåt problem enligt mig..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Dom främsta reglerna för byte till dieselmotor är förutom effektgränserna att motorn måste vara av samma årsmodell som bilen eller nyare.

Dieslarna är tyngre än bensinmotorerna, chevas 6.2 diesel väger t.ex runt 100 kg mer än deras 5.7 bensin...

Ang årsmodellen... gäller det för ombyggt fordon åxå.. ?  att motorn måste vara av samma årgång.. ?

3 292 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Kollar lite här...

Vart kan man köpa reservdelar till V8 5,7 Diesel.. ??

Norrlandscustom vet jag om men dom har ingen vettig hemsida där det finns några vettiga delar..

Nån annan som vet typ nån online webshop eller liknande.. ?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 januari 2011
Danne_1977 skrev:
Kollar lite här...

Vart kan man köpa reservdelar till V8 5,7 Diesel.. ??

Norrlandscustom vet jag om men dom har ingen vettig hemsida där det finns några vettiga delar..

Nån annan som vet typ nån online webshop eller liknande.. ?

Kolla med Hansen eller Summit

Rock'n Roll

3 292 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Tack för tipsen.... på Hansen.. hittade jag inte en enda pinal... verkligen en luddig sida om jag får säga mitt...nån produktkatalog var det enda jag hittade... orkade inte kolla in den då jag endå tycker att sidan är så grymt luddigt allt på deras sida..  på summit verkar det som allt börjar på årgång 93... så det sket sig åxå tyvärr..

Offroad Racing
3 123 Inlägg
18 januari 2011
Hansen Racing får man ringa till om man vill få fram nåt vettigt finns inte en bråkdel av deras sortiment på hemsidan. Likaså i katalogen, vid många grejer står det att man ska ringa dom.

Summit racing har inte särskilt mycket till dieslar, iaf inte chevas.

Ska du tvunget shoppa online så får du nog välja en annan vanligare motortyp. (bensinmotor)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 januari 2011
Jag tycker V8 diesel låter urtufft i en 240/740. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 292 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Nej då... jag måste såklart inte tvunget handla online.. ville bara ha lite priser dom flesta slitdelarna... så man kan sitta och räkna lite i lugn och ro...  tror jag ska ta o ringa till Norrlands Custom..

3 292 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
TurbOla skrev:
Jag tycker V8 diesel låter urtufft i en 240/740. big_smile

Det tycker jag åxå... har haft dessa funderingar i några år nu... så man kan ju hoppas att det blir nåt snart.. big_smile... bara man hittar rätt motor och rätt bil... big_smile

3 292 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Tänkte kolla lite ang renovering av 5,7 DX V8 diesel.. lite dåligt med inlägg här tycker jag.. kanske inte så många som kan nåt om dessa motorer..

När jag ska renovera motorn så lär jag byta följande

1. Kolvringar
2. Ramlager
3. Vevlager
4. Samtliga packningar
5. Renovera Spridarna
6. Plana av topparna en liten aning
7. Topplocksbult
8. Vattenpump
9. Renovera Dieselpumpen

Detta är vad jag kommer på just nu.. och skulle vara väldigt glad om nån kunde säga om det är nåt mer som bör bytas i samband med renoveringen.. och hur det är med planing av topparna på just denna motorn..

Självklart kommer jag åxå att måla upp den och göra den fin...

Möjligen att jag funderar på att montera en turbo på den åxå.. nån som har några tips eller förslag om detta.. ??

Skåning
739 Inlägg
18 januari 2011
Danne_1977 skrev:
Tänkte kolla lite ang renovering av 5,7 DX V8 diesel.. lite dåligt med inlägg här tycker jag.. kanske inte så många som kan nåt om dessa motorer..

1. Kolvringar
2. Ramlager
3. Vevlager
4. Samtliga packningar
5. Renovera Spridarna
7. Topplocksbult
8. Vattenpump
9. Renovera Dieselpumpen

Detta är vad jag kommer på just nu.. och skulle vara väldigt glad om nån kunde säga om det är nåt mer som bör bytas i samband med renoveringen.. och hur det är med planing av topparna på just denna motorn..

Möjligen att jag funderar på att montera en turbo på den åxå.. nån som har några tips eller förslag om detta.. ??

Jag hade inte kört utan turbo smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

3 292 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Ibanezman skrev:
Danne_1977 skrev:

1. Kolvringar
2. Ramlager
3. Vevlager
4. Samtliga packningar
5. Renovera Spridarna
7. Topplocksbult
8. Vattenpump
9. Renovera Dieselpumpen

Jag hade inte kört utan turbo smile

Ja turbo var vara en liten tanke...   kanske inte blir nåt av med det...

Men plana topparna och bygga headers kanske gör några hästar iaf.. ??   inte för att jag tror att en diesel behöver mer komp.. men endå..

Offroad Racing
3 123 Inlägg
18 januari 2011
Ingen mening med att plana några toppar. Bättre med turbo i så fall. Då kommer den både bli piggare och snålare. Tänk på att en dieselmotor får inte mer effekt än vad pumpen klarar att ge diesel, och utan diesel blir det heller inget turbotryck...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

3 292 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Ingen mening med att plana några toppar. Bättre med turbo i så fall. Då kommer den både bli piggare och snålare. Tänk på att en dieselmotor får inte mer effekt än vad pumpen klarar att ge diesel, och utan diesel blir det heller inget turbotryck...

Det går att porta topparna.. putsa och polera kanalerna för att få ett bättre flöde, samt att man åxå kan tillverka headers och montera turbo.. jag är inte ute efter nån racing maskin... bara lite mer effekt än dom 125 pållarna som är orginal..

Skåning
739 Inlägg
18 januari 2011
henke_99 skrev:

Plus att en diesel går med ett enormt överskott av luft, och sugdieslar är verkligen inte kul smile

Och för övrigt så kan det kanske bli problem om du planar ner topparna en bit på en V-motor,
Då lär ju inte insuget passa så bra.

3 292 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Ibanezman skrev:
henke_99 skrev:

Plus att en diesel går med ett enormt överskott av luft, och sugdieslar är verkligen inte kul smile

Och för övrigt så kan det kanske bli problem om du planar ner topparna en bit på en V-motor,

Tänkte på det jag åxå.. men jag menar bara att ta bort precis så topparna blir helt raka och fina.. inget mer än så..

Skåning
739 Inlägg
18 januari 2011
Danne_1977 skrev:
Ibanezman skrev:
henke_99 skrev:

Tänkte på det jag åxå.. men jag menar bara att ta bort precis så topparna blir helt raka och fina.. inget mer än så..

Jag trodde att det gällde ett par millimeter, my bad smile

3 292 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Nej.. inte så mycket.. tänkte bara så pass att topparna blir helt plana..

3 292 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
Undrar lite hur det är om Mercedes 6 cyl 300 dieselmotor funkar att lägga i Volvo 240 och 740 ?? tänkte på hur det är med oljetråg osv.. har för mig att dom motorerna har tråget i framkant .. men vet endå inte hur det skulle passa...

Nån som vet.. ??

782 Inlägg
30 januari 2011
Jag skulle inte lägga i en 5,7dx motor i en 240.
Jag har en oldsmobile med 5,7dx o det är inte lätt att hitta delar till dom, dumma lösningar på tex glöggning och dom saknade vattenavskiljare original, dyra att renovera, slöa, låter verkligen gammal diesel och dom är inte bränslesnåla.

Köp dig en skattebefriad jänk med original v8 diesel som tex cadillac, oldsmobile el cheva caprice så åker du bra mycket schysstare än med volvon o det blir inte dyrare än att bygga om en volvo.

Satsa på en modernare motor om du ska bygga om.

Sök