4276
Sök

Volvo 7 serie/2 Serie med V8 Diesel.. ??

3 292 Inlägg
9 februari 2011
Trådstartare
Jo men själva grejen är ju att man vill ha nåt ovanligt.. och jag gillar ju Volvo och Diesel... det var det som var själva tanken...

Norrlands Custom har det mesta till 5,7 motorerna.. och så väldans dyrt tycker jag inte att det verkar.. inte mer än att renovera nån annan dieselmotor iaf..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
1 år och 2 månader senare så har jag konstaterat att dessa motorer (5.7 V8 diesel) inte växer på träd, svårt att få tag på med andra ord, har börjat fundera på andra motoralternativ för att se vilka möjligheter som finns, D20 turbo skulle kunna vara ett alternativ, inte speciellt många hästar men ovanlig motor samt relativt bränslesnål, eller om man är sugen på ett mer avancerat bygge så ligger tankarna kring en 2,5 tdi.. men det som då kommer vara otroligt bökigt är ju förstås elen och allt vad det innebär till dessa motorer.

Vidare har jag funderat på BMW 524TD motor, självklart en hel del där att bygga om åxå precis som alla andra motoralternativ.

Allt är ju relativt beroende på hur mycket tid och pengar man är villig att lägga, en Volvo 264 GLE från 1981-1982 skulle vara optimalt att bygga av, eller ännu bättre en Volvo 760 från 1982-1983 (växer inte på träd)..detta såklart för att jag siktar på skattefritt.

Idéer tas gärna emot och era egna byggerfarenheter av liknande projekt.. big_smile

Likbärgare
375 Inlägg
21 april 2012
Danne_1977 skrev:
1 år och 2 månader senare så har jag konstaterat att dessa motorer (5.7 V8 diesel) inte växer på träd, svårt att få tag på med andra ord, har börjat fundera på andra motoralternativ för att se vilka möjligheter som finns, D20 turbo skulle kunna vara ett alternativ, inte speciellt många hästar men ovanlig motor samt relativt bränslesnål, eller om man är sugen på ett mer avancerat bygge så ligger tankarna kring en 2,5 tdi.. men det som då kommer vara otroligt bökigt är ju förstås elen och allt vad det innebär till dessa motorer.

Vidare har jag funderat på BMW 524TD motor, självklart en hel del där att bygga om åxå precis som alla andra motoralternativ.

Allt är ju relativt beroende på hur mycket tid och pengar man är villig att lägga, en Volvo 264 GLE från 1981-1982 skulle vara optimalt att bygga av, eller ännu bättre en Volvo 760 från 1982-1983 (växer inte på träd)..detta såklart för att jag siktar på skattefritt.

Idéer tas gärna emot och era egna byggerfarenheter av liknande projekt.. big_smile

Växer på träd och växer på träd, Jag har en bil med sådan motor ståendes i logen.

Bor du inte allt för långt bort kanske den kan vara av intresse?

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

3 292 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Hittade denna..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 maj 2012
Har du tänkt på att saker inte alltid går hand i hand?

Ett enkelt bygge som ska vara lite kul men fortfarande väldigt ovanligt är ju ganska svårt att lyckas med! Är det ett enkelt och meningsfullt bygge är det redan gjort, uppfinna hjulet igen är svårt!

Lägg din tid på att bygga något vettigt utprovat projekt och gör det riktigt bra istället för att krångla till allt mer än nödvändigt smile Eller så köper du en BMW E38 740D så har du både V8, Diesel och bakhjulsdrift ganska billigt och väldigt enkelt smile

3 292 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
bumpe skrev:
Har du tänkt på att saker inte alltid går hand i hand?

Ett enkelt bygge som ska vara lite kul men fortfarande väldigt ovanligt är ju ganska svårt att lyckas med! Är det ett enkelt och meningsfullt bygge är det redan gjort, uppfinna hjulet igen är svårt!

Lägg din tid på att bygga något vettigt utprovat projekt och gör det riktigt bra istället för att krångla till allt mer än nödvändigt smile Eller så köper du en BMW E38 740D så har du både V8, Diesel och bakhjulsdrift ganska billigt och väldigt enkelt smile

Vad som är vettigt i dina ögon kanske inte alls låter vettigt i mina ögon eller nån annans, alla har vi olika åsikter och gillar olika saker, vad som är vettigt eller inte är väl endå upp till mig att avgöra, hur än idiotiskt andra tycker att det är så är det ju vad jag tycker som räknas

Varför skulle jag inte tänkt på att saker inte alltid går hand i hand ?

Sånt som är vettigt i dina ögon och utprovat känns riktigt tråkigt.. jag vill sticka ut i mängden och ha nåt som inte alla andra har.

Gillar man Volvo så gör man.. tanken på att slänga i en V8 diesel i en Volvo har funnits länge länge, har bara inte tagit mig för att riktigt studera saken.

Menar du att det som denna tråden handlar om inte är vettigt och inte alls bra på nåt sätt ?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 maj 2012
Nej nej, ditt liv, dina pengar, din bil och framförallt din tid smile

Sticka ut och gå en egen väg är väl en sak men hur motiverar man att byta ut en fungerande motor mot en tyngre och slöare? Säger inte att det är något fel med det, är inte med på varför bara?

Polaren har en gammal udda Simca som man säkert får köpa billigt, para ihop den med en modern Common Rail Diesel och modern chassiteknik så har du garanterat något mer udda än en 740. Framförallt har man gjort en klar förbättring och utveckling jämfört med att byta till en äldre, tyngre och ganska törstig maskin. För hur mycket man än bygger på en 740 så är den är en av Sveriges vanligaste bilmodeller smile

3 292 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
bumpe skrev:
Nej nej, ditt liv, dina pengar, din bil och framförallt din tid smile

Sticka ut och gå en egen väg är väl en sak men hur motiverar man att byta ut en fungerande motor mot en tyngre och slöare? Säger inte att det är något fel med det, är inte med på varför bara?

Polaren har en gammal udda Simca som man säkert får köpa billigt, para ihop den med en modern Common Rail Diesel och modern chassiteknik så har du garanterat något mer udda än en 740. Framförallt har man gjort en klar förbättring och utveckling jämfört med att byta till en äldre, tyngre och ganska törstig maskin. För hur mycket man än bygger på en 740 så är den är en av Sveriges vanligaste bilmodeller smile

Ja allt är väl relativt, men varför haka upp sig på hästkrafter och bilmodell och att det skulle vara sämre på nåt sätt ? Volvo 7 serien är en vanlig bil ja, men vad spelar det för roll för den blir ju inte vanlig om man stoppar ner en V8 diesel i den, många bygger muskelbilar med koncept som du nämnde tidigare som är väl beprövade och hållbara, det är inte min poäng med detta, som jag sa tidigare så vill jag ha nåt som kanske ser vanligt ut på ytan men högst ovanligt på insidan (i detta fallet motorn).

Alla tycker ju olika, det är ju därför du lämnade din åsikt i form av ditt första inlägg, jag är lika, jag ger mina åsikter i vissa trådar där jag kan ge ett svar, dvs jag lämnar min åsikt.

Detta projektet skulle inte innebära så mycket jätteavancerade grejer med tanke på att tex en Volvo 760 från 1983 och en 350DX V8 inte är speciellt avancerade, bygga om lite oljetråg och bygga lite motorfästen samt avgas får man väl nästan räkna med vad än man ska göra när det kommer till att byta motor och låda till nåt som inte sitter i karossen från början.

Som sagt... bara fantasin som sätter gränserna...big_smile

Sök